Arta cultura
DadaismulDadaismul Spiritul modern are doua mari scopuri: unul este cel al eliberarii psihicului de sub tirania regulilor societatii iar celalalt este recunoasterea caracterului iluzioriu al artei, religiei si tuturor lucrurilor ce tin de "maretia" traditionalista. In primul caz apogeul este redat de suprarealism, care uneori se poate cu greu deosebi de demersul psihanalizei. In celalalt caz apogeul este dat de dadaism care este un refuz principial al acestei "maretii" si al vreunei pretentii de superioritate in favoarea unui realism pur, cel al intamplarii, cel al hazardului natural. Lucrul acesta este unul foarte dureros pentru nevoia de afirmare a artistului care se vede nevoit sa renunte la propria genialitate in favoarea unei genialitati incipiente a naturii. Dar acest lucru inseamna si recunoasterea faptului ca acea genialitate titanica nu exista, ci exista doar banalitatea naturii care isi are genialitatea ei modesta. Pana si numele de dadaism este dat de cuvantul "dada" ales la intamplare din dictionar din nevoia de gasire a unui nume curentului. Paradoxul consta in mentinerea ambivalenta a unor judecati traditionaliste despre arta; artistii, mai in gluma mai in serios, interpretau aceste intamplari in lumina unor sensuri pur subiective. De exemplu, faptul ca cuvantul "dada" inseamna dubla afirmatie in limba romana si rusa a luat un sens special pentru dadaisti, la fel cum paranoicii interpreteaza realitatea. Sugestia cum ca intamplarea ar conduce la o reflectie mai buna a sufletului este tributara celui mai pur cartezianism deoarece realitatea ar fi astfel investita cu o astfel de intentie divina, metafizica. Insa tocmai asta a fost esecul dadaismului, anume banalitatea si repetitia sterila a statisticii manifestarii realitatii. Cazurile exceptionale sunt, dupa cum spune literal sintagma, exceptii. Or, a izola si recunoaste aceste exceptii valoroase in marea de nonvaloare este un act care necesita o judecata subiectiva in defavoarea abandonarii in obiect. Tocmai aceasta lipsa de diversitate a facut ca dadaismul sa devina prematur un manierism. Si totusi curajul lui trebuie recunoscut pe filiera futurismului, caci numai un astfel de program putea sa ateste dreptul contingentului de a deveni arta. Apoi, a sustine o astfel de ruptura de traditie, de arta in general, nu se poate face decat cu ajutorul unui curaj pe care doar futuristii il avusesera. Cubismul si fovismul sunt si ele mari rupturi, dar ele decurg dintr-o nevoie launtrica.
Se poate spune ca exista un instinct artistic al acestora, instinct ce trage de bunul lor simt, care se arata sceptic in continuare. Or, la futuristi si dadaisti acest "bun simt" a fost de la inceput suspendat deoarece primii si-au manifestat ruperea inainte ca produsul sa se produca, iar ceilalti s-au produs pentru ca nu au cunoscut din start existenta vreunei traditii. De fapt, unul din primii dadaisti, Marcel Duchamp facuse pur si simplu lucrari futuriste la Paris. Dar, pe aceeasi filiera, destinul postdadaist al lui Duchamp este unul specific dadaismului cu rolul lui in arta moderna. Asa cum Duchamp este parintele conceptualismului, la fel si dadaismul este actul de nastere al acestuia. Am spus ca arta are conceptualismul drept conditie, si o voi mai spune inca. El exista pana la dadaism undeva in potentialitatea obiectului. Cu dadaismul el ia fiinta chiar daca inca el nu se detaseaza de obiect. Snobii s-au grabit sa atace tocmai acest obiect, adica tocmai rezultatul obiectului dadaist, fara sa ii inteleaga esenta conceptualista revolutionara. Nu se poate spune ca protagonistii sai au inteles-o de la inceput, insa, fireste, atunci ei erau in focul creatiei Dadaismul va trece in suprarealism foarte simplu. Suprarealismul s-a dovedit a fi un dadaism mental, psihic, desi asociatia libera la care face apel se dovedeste de fapt a fi guvernata de legi psihice complexe. Insa anularea efortului creatiei in favoarea asteptarii unor idei profunde care par sa iasa singure din creier, la fel cum realitatea se desfasoara fara eforturi subiective in dadaism, este legatura inextricabila dintre cele doua curente. Pe de alta parte, cubismul va deriva in suprarealism si el cu tehnica imbinarii si a dublului sens. Se poate spune ca cubismul s-a desprins in sine asemenea spiritului absolut din filosofia lui Hegel, ca universalul care se despica in sine pentru a deveni particular. Cubismul deriva in suprematism si Bauhaus pentru a deveni dadaism si, in final, suprarealism. O astfel de curatire, de intentionalitate subiectiva propusa de cubism se reuneste din nou cu subiectivitatea pe linia imbinarii semantice. Istoria se repeta. La fel si absolutul lui Hegel. O alta perspectiva, legata oarecum si de suprarealism, este gestualismul american. Un Jackson Pollock foloseste drippingurile sale intr-un dadaism cromatic si structural. Intamplarea este recunoscuta total de Pollock, respectiv abandonarea aproape mistica intr-o vointa transpersonala, desi el spunea altadata, in mod ciudat, ca detine controlul asupra procesului creatiei. Dadaismul, care se manifestase in special la nivelul conceptualului, al programului a avut evidente porniri in zona literaturii. Pictura lui Pollock este momentul in care dadaismul trece in zona picturii, desi, dupa cum s-a vazut, el foloseste si resorturi expresioniste si conceptualiste pe aceasta filiera. Dadaismul este si piatra de temelie a ceea ce eu am numit in lucrarea mea "Dinamica psihologiei abisale" "poezie obiectuala" ca o categorie artistica ce cuprinde arta ready made, performance art sau happening. Marcel Duchamp este de asemenea parintele artei ready made iar asta spune mult. Functia dadaista este data nu neaparat de intamplare ci de realismul pur din realitatea virgina folosita aici. Intre performance art si happening se crede ca exista diferenta planificarii si profesionalizarii ultimului. Insa si in primul exista planificare in sensul ca se alege o anumita realitate, se izoleaza si se mediatizeaza (altfel nu poate exista). Apoi, si la happening exista hazard ca si in celalalt caz, si la fel ca in orice reprezentare teatrala regizata, dupa cum voi arta mai jos.
|