Arta cultura
RenastereaRenasterea Renasterea este dedublarea pe care arta crestina o face inspre o arta laica, inspre o arta atee ce se finalizeaza in formele baroc si rococo. Acestea reflecta pe deplin o mentalitate aristocratoida cu preocupari specifice si cu interes spre lux, spre fast si emfaza, elemente regasite in dezinvoltura baroca. Faptul ca la un Michelangelo se gasesc premise clare ale barocului este aici relevant. Epoca Renasterii este necesara pentru ca dezinvoltura baroca nu se putea manifesta direct, ci era nevoie de pregatire a terenului. Insa trebuie inteles ca in tara de nastere a Renasterii, Italia, goticul nu a prins. Domul din Milano, facut in stil gotic, era ridiculizat, comparat cu un arici in timpul Renasterii. Face parte din temperamentul italian o astfel de respingere a abstractizarii gotice. Nevoia de concret s-a materializat in reintoarcere la natura si la antichitate, dar si la studiul stiintelor naturale. Nu trebuie uitat ca totusi spiritul matematicist, al preciziei si indubitabilului era o conditie pentru revolta ce se pregatea mocnit la nivelul mentalitatii nordice, de desprindere religioasa de Roma. Posibilitatea de reinterpretare diferita a Scripturii, dar cu interesul adevarului, al certitudinii, al logicii, era singura solutie de a lovi in autoritatea papei de la Roma. Senzualismul italian, care se regasea in toate sectoarele vietii italiene devenise deja obositor fata de rigoarea nordica. Chiar daca ulterior Renasterea va cuprinde si tarile nordice, totusi aici exista un specific clar si are un sens special in lumina noilor sciziuni clericale. Pe de alta parte vocea antichitatii era din ce in ce mai auzita in Italia. De la repulsia originara crestina fata de antichitate, crestinismul papal s-a vazut in situatia de a face o curba completa catre reintegrarea acesteia prin simpla identitate intre stilul de viata papal, clerical in general, cu cel roman in special. Apoi, cetatile italiene ca Florenta, Venetia, Genova au trait o crestere economica imensa, iar legile capitalismului se vor fi consolidat. Inflorirea a fost iminenta iar piata artei s-a conformat. In situatia in care cetatile din Europa se dezvoltau si isi aratau puterea si fastul, papalitatea, care a avut un rol major in aparitia Renasterii, nu putea sa nu ramana indiferenta. A investit sume imense de bani pentru a-si crea imaginea centrului lumii si pentru a ramane astfel. Poate ca acest lucru era in masura sa compenseze preocuparile personale nereligioase ale unor papi. Dar s-a si intamplat ca efectiv gustul pentru antichitate, pentru arta in general, care se reducea atunci la cea antica, sa fie de asemenea un imbold suficient pentru aceste proiecte. Spiritul intreprinzator al cetatilor italiene dat de mentalitatea industriala burgheza a implicat detasarea treptata a individualismului ceea ce asta s-a tradus in arta prin mentalitatea geniului in stare sa purifice sufletul de coruptiile cotidiene. Desi arta facea un pas imens catre laicizare, functia ei religioasa isi implinea sensul ei originar, iar aceasta contradictie este parte din decaderea de mai tarziu a spiritului renascentist.
Compozitiile care se desfasoara de multe ori pe un triunghi cu varful in sus, denota o stabilitate perfecta, in stare sa puncteze nevoia de stabilitate religioasa in general. Trinitatea compozitionala era proiectia unei trinitati originare cu ecouri religioase. Mai tarziu manierismul si barocul vor degaja personajele pe toata suprafata tabloului sau in tot spatiul sculpturii, pierzand aceasta austeritate regasita la un Leonardo sau Boticelli, pulverizand-o in exuberanta. De fapt marii artisti ai Renasterii au avut si destine de sfinti, avand o neliniste creatoare. Lucrul important este acela de a nu fi casatoriti, devenind astfel un fel de sfinti senzualisti. Posibilitatea de compensare a acestei neimpliniri fizice a deschis orizonturi largi pentru iscoditoarele minti ale acestor oameni. Situatia artistilor necasatoriti denota si anumite probleme psihice speciale datorate cresterii brutale a nivelului social al lor din simpli oameni la conditia de aristocrati (cel putin ai spiritului). De aici si spargerea tabuului social, dar si nevoia de obiectivare religioasa si sociala a lor. In aceasta situatie au aparut nenumarate inovatii tehnice in materie de arhitectura in special, dar si in pictura. Modelul flamand al glasiurilor si cel inventat de Leonardo, al modularii pastei, a facut posibila redarea cat mai fidela a modelului. Nevoia de realism tehnic face parte din predispozitia filosofica a multora dintre artistii Renasterii in interesul ei natural de a unifica diferentele si de a diferentia intregul. Realismul tehnic este un mod de a aduce divinitatea pe pamant, de a unifica spiritul cu materia. Sfintii sunt redati carnal, uneori chiar voluptos, alteori gratios, dar toti sunt materiali. Aceasta nevoie de monism este dictata de interesul clerical de a-si obiectiva caracterul divin, interes contradictoriu dar capital pentru puterea politica a sa. Acesti artisti aveau nevoie de acest narcisism ontologic. Dexteritatea tehnica era noul criteriu al dualismului social si estetic. Studiul dupa natura, respingerea prejudecatilor va exploda in toate domeniile, de la filosofie la fizica, astronomie, tehnologie. Acest interes panrenascentist de monism clerical a permis lucruri neacceptate in Evul Mediu, cum ar fi studiul anatomic dupa cadavre care a dus la intarirea desenului. Dar chiar si simpla dezbracare a acestuia este un act de curaj comparabil cu dadaismul la aparitia lui in secolul XX. Ca nu s-a mai gasit calmul antichitatii clasice asta este adevarat, dar acest lucru s-a datorat conditiilor sociale diferite. De aceea un Giordano Bruno a fost ars pe rug, de exemplu. Noutatea intrinseca a artelor vizuale in Renastere este legata de problema naratiunii, a temporalitatii pe care o reda forma impietrita in volum sau sugerata de culorile pe suprafata pictata. Personajele pictate sau sculptate au un sens, o poveste pe care o spun prin succesiune, desi ele sunt incremenite. Se poate vorbi de un oarecare conceptualism sau ready-made al obiectului odata cu Renasterea. Cu toate ca artistul este un mester care detine secrete tehnice de productie a artei lui, totusi dincolo de factorul tehnologic, factorul artistic presupune o preluare a artei in zona psihologismului. A gasi cea mai expresiva ipostaza a personajului in epoca lui, un fel de nucleu narativ, la fel cum visul este pentru continutul sau latent, acest lucru este deja idealul Renasterii si a unei perioade ce se intinde pe cateva secole dupa ea. Niciodata personajul sculpturii si picturii realist-tehnice, incepand de la Renastere si pana in pragul impresionismului nu sunt doar personaje in sine, ci contrapunctari romantice ale naratiei. Pictura bisericeasca are sensul ei legat de educatia religioasa a nestiutorilor de carte. La fel si arta acesta. Conceptualismul este esenta artei. Desi in varianta cunoscuta el se detaseaza total de obiect, asta este doar o ipostaza a lui. In fapt, insasi modernitatea este un model de renuntare la obiect in favoarea ideii, (re)cunoscute sau nu. Personajele imaginate sau preluate direct sunt totusi ready-made. A imagina personaje nu este inca arta, la fel si doar a le picta. Cel putin nu este arta autentica, ci doar manierism. La imaginarea lor intra in calcul resorturi spirituale limitate. Atunci cand se imagineaza aceste personaje, ele pot fi mii, dar numai unele se pot concretiza in opera de arta. Numarul lor este acelasi cu cel al obiectelor de uz general din care artistul modern preia doar pe cele investite cu semnificatie ca ready-made. Aceasta este diferenta dintre abstract si figurativ. Artistul abstract se foloseste de tehnologia moderna, iar cel figurativ este si mester pe langa artist. De aceea Renasterea inaugureaza in epoca crestina conceptualismul, ready-made si altele. Fireste ca clasicismul antic a facut si el acelasi lucru in antichitate. Marcata de aceasta etapa de atunci omul de rand intreaba pana la obsesie "ce reprezinta". Investirea cu sens a obiectului este totul. Sensul poate fi unul receptat la nivelul prozei concrete, adica a povestirii directe, asa cum face arta figurativ-concentrica, sau poate fi unul receptat la nivelul arhetipului, cum face arta abstract-simetrica, unde proza s-a catalizat intr-un concept. Voi arata imediat ca minimalismul pur, ca izolationism obiectual, nu exista. Conceptualism si ready-made, fie la nivelul memoriei profunde, fie la cel al celei superficiale (de lucru, cotidiene, prozaice), acestea sunt reperele artei pe care Renasterea le-a scos la iveala, le-a exacerbat. Artistul modern expune un pisoar si il numeste "fantana", iar noi vedem fotografia lucrarii cu titlul sub ea. Leonardo nu a avut aparat de fotografiat si a trebuit sa apeleze la pensule si culori pentru a lua si el niste oameni ca ready-made. Acum ca oamenii lui Leonardo spun una si ca pisoarul lui Duchamp spune alta, asta este o problema de istorie si evolutie spirituala.
|