Arta cultura
ImpresionismulImpresionismul Impresionismul a eliberat si redescoperit culoarea si lumina dupa o lunga perioada de tehnicism realist. Incepand de dupa arta bizantina, in arta occidentala culoarea a fost o exceptie, in timp ce in impresionism ea a devenit un program. Pictura veche, ajungand pana la Renastere nu a putut renunta la volum, insa volumul si culoarea rareori se pot imbina fericit, iar insistenta uneia dinte aceste laturi o estompeaza pe cealalta. Culoarea isi are sinceritatea ei bidimensionala si se erodeaza in momentul in care este imbacsita cu lumina si umbra, elemente necesare volumului. Acesta putea fi redat bidimensional si prin fotografie, dar cred ca ar fi gresit sa se considere ca fotografia a fost motorul aparitiei impresionismului. Lumea occidentala era saturata de volum, iar culoarea avea nevoie sa se elibereze. Fotografia nu era asa de raspandita in anii 60-70 ai secolului al XIX-lea. Dar pe mai tarziu ea a anulat nevoia artistilor profesionisti de a mai cauta volumul realist-tehnic. O astfel de cautare ar fi parut fara indoiala o tautologie artistica, o concurenta stupida a omului cu fixismul masinii. Insa odata cu impresionismul, arta nu a mai fost acelasi lucru cu tehnica. Unii dintre artistii figurativi s-au revoltat impotriva conceptiei despre artistul functionar, desi multi dintre compatriotii lor ii tratau doar ca pe niste servitori. Un Rembrandt a incercat si el sa se sustraga slugarniciei spirituale, dar cu sacrificii mari. Dupa impresionsim s-a epuizat ideea de "arta inegalabila" iar pretinsa acuzare a "usurintei" este una ce venea de la necunoscatori. Faptul ca publicul ar fi putut la fel de bine sa "faca" opera maestrului elimina ideea de artist comandant, care are puteri de neegalat. Fireste ca insasi ideea geniului traditionalist, a conducatorului infailibil, era pe duca, la fel ca si societatea traditionalista. Asadar, neincrederea in metanaratiuni nu este apanajul celui ce se numeste postmodernism, ci este o coordonata a arta abstract simetrica in general si a celei discentrice in special. Publicul de dupa impresionism nu mai cauta virtuozitati inutile, ci pur si simplu sinceritati sufletesti. El nu mai cumpara arta doar pentru a se pune in valoare pe sine (desi aceasta conditie nu va fi disparut), ci si pentru a se declara in acord cu artistul, cu curajul si simtirea lui. Cumparatorul artei figurative, cel instarit, vine automat cu pretentii dualiste de investitie in spiritualitate, iar daca un Rembrandt il pune in spate, atunci el nu accepta si nu cumpara. Artistul traditionalist este obligat sa imprumute din aroganta stapanului. Artistul modern isi mai pierde din aceasta aroganta odata cu impresionismul, chiar daca el si-o dubleaza din alte ratiuni in viata de zi cu zi. Nevoia de exprimare libera, de recunoastere a unui frumos in afara bogatiei, aparuse deja in realism insa acest frumos poarta cu sine pacatul traditionalismului si cade in banalitate. In schimb, redescoperirea culorii, in special a celei naturale (iar culorile se pot distinge ele insele ca arta in acest caz), este un moment de cotitura.
O importanta conditie pentru aparitia impresionismului este data de patrunderea pe piata occidentala a stampelor japoneze aduse de calatori din Orient. Artistii au inteles ca un desen liber si spontan poate aduce efecte solide si el, si nu doar cel occidental. De aici si incercarea artistilor de a gasi forme noi de expresie. Iesirea la peisaj a fost rampa de lansare a acestor descoperiri. Rasaritul de soare este o realitate atat de speciala a cotidianului incat a putut sa capteze atentia unui Monet. Impresionismul este un realism al exceptiilor. Daca catedrala este mova pe timp de dimineata, si galbena la pranz, ea este pictata astfel. Culoarea a parut salbatica si socanta, dar ea a existat in realitate si oricine ar fi putut-o vedea astfel. Acesta a fost argumentul cotiturii impresioniste. Contestarile au fost multe, insa spiritele deschise ale academismului si-au putut cel putin pune semne de intrebare asupra pictorilor impresionisti care fusesera odinioara sperante ale spiritului academist si care au facut o arta figurativ-concentrica. Aceasta cotitura i-a pus pe ganduri pe unii, si astfel ca acceptarea impresionismului s-a facut in 10-20 de ani, ceea ce este mult prea putin fata de dimensiunile revolutiei culturale produse. Tusele cromatice sunt inca fidele realitatii desi volumul a fost trecut pe planul al doilea si chiar ignorat. Pointilismul va reduce aceste tuse la puncte, fovismul va produce o diversitate compozitionala organizata, iar stilul 1900 va experimenta organizarea decorativ geometrica, printre altele. Toate acestea sunt modele de eliberare a culorii pe care impresionismul le-a inaugurat. O curatire perpetua a acesteia va conduce de asemenea si la apusul impresionismului ca elitist, ca grup de artisti revolutionari, chiar daca se va picta in continuare impresionist. Insa acest lucru inseamna ca acest curent va fi fost incorporat deja.
|