REVEDERE
- COMENTARIU
In timpul peregrinarilor sale prin tara, Eminescu a
cules folclor nu pentru a-l publica intr-o culegere asemenea inaintasului
sau V. Alecsandri, ci pentru a-l prelucra artistic. Folclorul constituie
unul din principalele izvoare de inspiratie ale poetului. Astfel, poezii
precum: Revedere, Ce te legeni, La mijloc de codru ; nici nu se
indeparteaza prea mult de modelul lor popular.
Iar in altele precum: Calin file din poveste, Luceafarul;
modelul popular nici nu mai e recunoscut. Poezia Revedere a aparut in anul
1879 in revista Convorbiri literare, desi fusese conceputa cu
cativa ani mai devreme. Tema o constituie meditatia poetului, asupra
scurgerii ireversibile a timpului, ceea ce face ca aceasta sa capete un
caracter elegiac. La baza poeziei a stat: doina populara "Oliolio
codrutule care va sta si la baza poeziei lui Lucian Blaga "Gorunul".
Poezia Revedere e construita pe baza unui aparent dialog intre poet
si codru sau un monolog dialogat sau stilul indirect liber. Distingem 2
planuri: cel al poetului, ca simbol al individului, ce odata cu scurgerea
timpului imbatraneste si moare; cel al codrului, ca simbol al
naturii, ce ramane vesnic tanara, care e eterna.
Planul poetului e predominant interogativ, in timp ce planul codrului e
predominant afirmativ. Poetul e acela ce adreseaza intrebari
codrului. Din I intrebare a poetului aflam ca acesta e bucuros de
revederea, de reintalnirea cu natura, cu codrul, adresandu-i-se acestuia ca un
prieten apropiat. Intre poet si codru se stabileste o
adevarata relatie de rudenie, de afectivitate, dovada si
diminutivele "codrutule, dragutule": "Codrule, codrutule,
Ce mai faci, dragutule, Ca de cand nu ne-am vazut
Multa vreme a trecut Si de cand m-am departat, Multa lume am
imblat." La aceasta prima intrebare a poetului, codrul
personifica raspunsul ca el face ce-a facut din totdeauna:
iarna asculta viscolul care-i rupe creanga-i, trosneste
cararile, ii goneste pasarile cantatoare; vara
asculta doina ce i-o canta femeile in timp ce se indreapta spre
izvor sa ia apa pe cararea oferita cu generozitate,
tuturor: "Ia, eu fac ce fac de mult, Iarna viscolul ascult Crengile-mi
rupandu-le Apele astupandu-le, Troienind cararile Si gonind
cantarile; Si mai fac ce fac de mult, Vara doina mi-o ascult, Pe cararea
spre izvor Ce le-am dat-o tuturor, Implandu-si cofeile, Mi-o canta
femeile". In cea de-a II-a intrebare adresata codrului, poetul
constata ca aceasta ramane vesnic tanar in ciuda
timpului ce s-a scurs, in timp ce el ca simbol al omului imbatranit
si s-apropie de moarte: Codrule cu rauri line, Vreme trece, vreme vine,
Tu din tanar, precum estiTot mereu intineresti". In
raspunsul codrului constatam ca acesta inmulteste
numarul elementelor ce amintesc de vesnicia naturii in fata
scurgerii timpului. Astfel vorbeste de rauri, luna, pustiuri, uscat,
marea, Dunarea, izvoare, codru, constata ca atat elemente
terestre cat si cosmice sunt nepieritoare, vesnice: "Ce nu-i vremea
cand de veacuri Stelele-mi scanteie pe lacuri, Ca de-i vremea rea sau
buna Vantu-mi bate, frunza-mi suna Si de-i vremea buna, rea
Mie-mi curge Dunarea, Numai omu-i schimbator Pe pamant,
ratacitor Iar noi locului ne tinem Cum am fost asa
ramanem Marea si cu raurile Luna cu pustiurile Luna si cu
soarele Codrul cu izvoarele". Folosind ritmul trohaic, masura scurta
a versului de 6-7 silabe spre a fi usor de memorat, motiv codru, folosind
dialogul, unele cuvinte cu iz arhaic tin de literatura populara. In
timp ce muzicalitatea si armonia deosebita a versurilor, meditatia
poetului pe tema scurgerii ireversibile a timpului, ce fac din poezie o elegie
cu substrat filozofic tin de literatura culta. Poezia Revedere e un
exemplu concret al modului cum a inteles Eminescu sa asimileze
creatia populara.