Comunicare
Orizonturile imaginaruluiOrizonturile imaginarului Imaginarul constituie o realitate independenta, dispunand de propriile sale structuri si de propria sa dinamica. Imaginarul este mai mult decat un ansamblu de reprezentari sensibile prin faptul ca imaginile dobandesc o dimensiune simbolica, ele fiind structurate de demersuri inferentiale. "Imaginarul este omniprezent, am spus deja. Orice gand, orice proiect, orice actiune poseda o dimensiune imaginara, intr-un evantai foarte larg, care se intinde de la ipoteza ce-si asteapta verificarea pana la fantasmele cele mai insolite." (Boia, 2000, pp. 26-27). Spre deosebire de configuratia oarecum abstracta a mentalitatilor, imaginarul presupune o intreaga colectie de imagini sensibile. Mai mult, imaginarul se prezinta intr-un mod mult mai elaborat, uneori chiar deosebit de sofisticat. "Mituri, religii, utopii, sisteme de alteritati, fictiuni literare, ipoteze stiintifice: ne gasim la un nivel mai «elevat», mai «formalizat», mai apropiat de ideologii decit de mentalitati (ideologiile nefiind, din punctul de vedere al imaginarului, decit mitologii secularizate)" (Boia, 2000, p. 39). Pina la urma, diferenta este marcata de gradul de formalizare si de constientizare. Gilbert Durand abordeaza imaginarul pornind de la o conceptie simbolica a imaginatiei, adica de la o conceptie care postuleaza semantismul imaginilor, faptul ca ele nu sunt niste semne, ci isi contin intrucatva materialmente sensul. Totusi, numerosi autori au remarcat "extrema confuzie care domneste in prea bogata terminologie a imaginarului: semne, imagini, simboluri, alegorii, embleme, arhetipuri, scheme, ilustrari, reprezentari schematice, diagrame si synepsis sunt termeni nediferentiat folositi de catre analistii imaginarului" (Durand, 1977, p. 52). Imaginarul este constituit din ansamblul tuturor imaginilor trecute, posibile, produse sau care urmeaza sa fie produse, precum si din mijloacele de producere, de transmitere si de receptare a acestora. La sfarsitul celui de-al saselea deceniu al secolului al XX-lea, Roger Bastide creaza o bresa in sociologia pozitivista prin deschiderea cercetarilor intr-o sociologie a cunoasterii prin imaginar. Astfel, sacrul, mitul, jocul, fantastical, riturile unor societati indepartate devin obiecte ale unei cercetari fructuoase. Gilbert Durand a realizat o schema "topica" a utilizarilor imaginarului intr-o societate data si la un moment dat (Durand, 1999, pp. 184-186). Trasand un cerc pentru a figura ansamblul imaginar ce acopera o epoca data a unei societati utem sa-l divizam orizontal in trei "felii". Ȋn "felia" cea mai in "profunzime" figureaza ceea ce Jung numeste "inconstient colectiv", iar Durand identifica drept "inconstient specific"; este locul in care schemele arhetipale trezesc "imagini arhetipale". "Acest «inconstient specific"se prinde aproape la stadiul nativ (asa cum se spune despre ipsos ca «se prinde» intr-un tipar) in imaginile simbolice purtate de mediul inconjurator, si mai ales de rolurile, personae (mastile), jocului social" (Ibidem, p. 85). Acestea se instituie in a doua "felie" orizontala a diagramei lui G. Durand. Este zona stratificarilor sociale unde, in functie de clase, caste, ranguri de varsta, sexe, grade de rudenie, rolurile impartite se modeleaza in roluri valorizate si in roluri marginalizate, in functie de un partaj vertical al cercului printr-un diametru. in timp ce imaginile de roluri valorizate pozitiv tind sa se institutionalizeze intr-un ansamblu foarte coerent, avandu-si codurile sale proprii, rolurile marginalizate raman intr-un Underground mai dispersat. Dar tocmai aceste imagini de roluri marginalizate sunt fermenti, destul de anarhici, pentru o schimbare radicala si pentru o schimbare de mit director. Ȋn sfarsit, in "felia" orizontala superioara a diagramei se poate aseza "supraeul" respectivei societati. Acest "supraeu" tinde sa se organizeze, chiar sa rationalizeze rolurile pozitive ale "eului" socio-cultural in coduri, planuri, programe, ideologii, pedagogii. Acestor doua dimensiuni ale topicii, verticala care taie cele doua jumatati "sistemice" ale cercului, adica cele doua emisfere ale contradictiilor sociale care constituie o societate, si orizontala care esaloneaza trei "felii" de calitati diferite ale imaginarului socio-cultural trebuie sa li se adauge o a treia dimensiune, temporala de aceasta data, ce parcurge periferia cercului in sensul acelor de ceasornic, plecand de la polul inferior al diagramei noastre axate prin diametrul vertical, pentru a reurca prin stanga de-a lungul cercului. Se constata ca se pleaca de la o extremitate foarte plina de "siroiri" de imagini: este schita confuza a unui imaginar care, putin cate putin, se regularizeaza cu roluri diverse in partea sa mediana, pentru a sfarsi foarte saracit la extremitatea lui superioara, unde alogicul mitului tinde sa se estompeze in profitul logicii curente. Deci, intr-un parcurs temporal, continuturile imaginare (visuri, dorint.e, mituri etc.) ale unei societatii se nasc.intr-o «siroire» confuza, dar importanta, se consolideaza «teatralizandu-se» in utilizari «actantiale» [ . ] pozitive sau negative, care-si primesc structuriie si valoarea de «confluente» sociale diverse (cu sprijin politic, economic, militar etc.), pentru ca, in final sa se rationalizeze, deci sa-si piarda spontaneitatea lor mitogenica, in edificii fIlozofice, in ideologii si in codificari" (Durand, 1999, p. 186).
Ȋn prezent, oamenii sunt confruntati cu o explozie a imaginarului; societatea contemporana se confrunta cu o productie fara precedent de imagini. Media, ca furnizori de imagini, sunt prezente la toate nivelurile reprezentarii,omului occidental sau occidentalizat. "Din leagan si pana in mormant, imaginea e prezenta, dictand intentiile producatorilor anonimi sau oculti: incepind cu trezirea pedagogica a copilului, cu optiunile economice sau profesionale ale adolescentului, cu optiunile tipologice (look-ul) ale fiecaruia, in moravurile publice sau private, imaginea mediatica este prezenta, uneori dorindu-se «informatie», alteori ascunzand ideologia unei «propagande» sau facandu-se «publicitate» seducatoare Importanta acestei «manipulari iconice» (relative la imagine) nu ingrijoreaza inca; si totusi de ea depind toate celelalte valorizari" Durand, 1999, pp. 145-146). Este important ca imaginea sa nu sufoce imaginarul, ca valorile sa nu fie nivelate la nivelul comunitatilor si ca societatea actual sa nu scape de sub control producerea si proliferarea imaginilor.
|