Comunicare
Comunicarea artisticaComunicarea artistica Artele frumoase fac apel la bogatia si gingasia sufletului. Scriitorul si romanul, pictorul si tabloul,compozitorul si cvartetul, dansatorul si scena sunt purtatori fideli ai drumului spre catharsis. Eul liric rasuna din abisul existentei fie ca e purtat de freamatul neobosit al lui Dionysos,fie ca se integreaza privirii solare a lui Apollo. Comunicarea muzicala este intraductibila in limbaj articulat dar are echivalente grafice intr-un sistem propriu de notatie. Caracterul sau sublim este bine surprins de E. Cioran:"de n-am fi avut suflet,ni l-ar fi creat muzica."Ceea ce atrage la contactul cu opera este factura ei spirituala, nu neaparat rigoarea ideilor sau logica lor. Se cauta inefabilul dar mai ales emotia pura, nedisimulata. Interesul estetic este suscitat de latura sensibila a mesajului,de coloratura senzorial-afectiva a informatiei. Ideea ca se poate caracteriza si aprecia adecvat o opera pe baza unei singure ascultari este o eroare cumplita. Enuntul artistic este prin excelenta plurisemantic.Sensul este relativ ambiguu,clarobscur. Traind muzica,surmontam imanentul intr-o aspiratie spre transcendent. Acesta este de fapt mesajul cantarilor liturgice, bisericesti. Compozitorul gandeste in motive(o formatie de 3-4 sunete)sau teme(unitate mai vasta,construita din cateva motive). Imprejurarile care freamata sensibilitatea sa influenteaza uneori atat de adanc procesul creator incat determina in mod intim alegerea mijloacelor de expresie. Indragostit de o doamna de curte,Paganini uimeste auditoriul prin simplitatea melodiei sale:"Nu lasasem decat coarda SOL si MI;aceasta trebuia sa exprime sentimentele unei fete,prin intermediul celeilalte trebuia sa se faca auzit limbajul pasional al iubitului[].Venea apoi impacarea celor doi care executau un pas de deux,incheiat printr-o coda indracita.''5 Sunetele folositoare le strangem si le eliberam pe unde radio sau,ca sa ne farmece oricand,le pastram pe banda magnetica.Ele pot comunica pericolul(sunetul cornului),bucuria(ganguritul unui copil)sau pot atrage atentia asupra unor evenimente.Sunetul monoton al clopotului anunta pentru cultura crestina moartea unui om.Lipsa mijloacelor de comunicare performante a determinat multa vreme schimbul de mesaje pe cale vizuala sau auditiva.In 1796 vestea incoronarii tarului Pavel I a fost purtata de la Moscova la Petersburg prin focuri de arma, trase fiecare in clipa cand se auzea precedentul.Astfel s-au parcurs 650 de kilometri in trei ore. Culoarea,materialul,ritmul sau compozitia sunt doar cateva elemente de care comunicarea plastica se foloseste.Fata de acestea, proiectia cinematografica este o forma sincretica de comunicare care incearca sa armonizeze textul cu imaginea si sunetul.Ca si teatrul,ea si-a elaborat o expresivitate specifica.O chemare la rampa ar dezvalui in lumina reflectoarelor alaturi de Charlie Chaplin suita de actori celebrii ai filmului mut.Acestia sunt pionierii ce au folosit cu indemanare comunicarea non-verbala,pe atunci singura metoda disponibila a ecranului.
|