Istorie
Afacerea Callinicon
Originile acestei afaceri sunt bine
cunoscute si au fost deseori relatate. Callinicon ,
oras intemeiat de Seleucos II (246-225 i.Hr.), cu prilejul celui de-al
treilea razboi din Siria, la confluenta Eufratului cu Balikhul,
devenise in secolul al IV-lea un loc militar important, unde se intalneau
caravanele pe Eufrat. Aici, in 388, crestinii incendi-asera sinagoga
evreiasca si o capela a gnosticilor. Era vorba despre templul
valentinienilor, ucenici ai magistrului alexandrin Valentin, care predicase Valentinienii par a fi fost
principalii raspunzatori pentru acest conflict local. Mai mult,
Edictul de Oricare ar fi fost motivele,
agresarea evreilor din Callinicon nu se putea justifica legal, astfel incat
imparatul Teodosie trebuia sa treaca la represalii, in interesul
ordinii publice, asa cum facuse si Maxim Afland despre decizia
imparatului, Ambrozie, care se afla la Aquileea , important
port comercial Polemica antievreiasca a lui Ambrozie este tot atat de virulenta ca si polemica sa antipagana, si de aceeasi natura. Dumnezeul crestinilor este Cel care i-a daruit lui Teodosie izbanda asupra lui Maxim, si nu Dumnezeul iudeilor. Nu este potrivit asadar sa-i favorizezi pe iudei in detrimentul crestinilor, caci aceasta inseamna sa-L tradezi pe Adevaratul Dumnezeu. Ambrozie isi exprima aceasta doctrina in Scrisoarea 40, pe care i-o adreseaza cu acest prilej lui Teodosie, si in Scrisoarea 41, in care-i trimite surorii sale predica pe care o rostise in fata imparatului pe aceasta tema. Este surprinzator sa vezi cate precautii oratorice isi ia inainte de a aborda subiectul: "Iti cer sa-mi asculti cuvantul cu rabdare. Caci daca nu sunt vrednic sa ma fac ascultat de tine, nu sunt vrednic nici sa savarsesc Sfanta Jertfa pentru tine, nici sa-mi incredintezi dorintele si rugaciunile tale. Nu-l vei asculta tu oare pe acela pe care voiesti ca Dumnezeu sa-l asculte in folosul tau? Nu ma vei asculta atunci cand intervin pentru mine, dupa ce m-ai ascultat cand intervin pentru altul? Nu sunt deci un indiscret care se amesteca in ceea ce nu-l priveste si care intervine in treburile altuia; ci eu imi fac datoria. Actionez asa mai ales din afectiune pentru tine, din dorinta de a-ti asigura mantuirea Imparatilor nu le displace ca fiecare sa-i indeplineasca functia, si-l vei asculta cu rabdare pe oricare iti va impartasi simtamintele cu privire la insarcinarea sa; cu atat mai mult il vei blama pe cel care nu ar aplica regula slujirii sale. Daca deci accepti toate acestea cu placere din partea acelora care sunt in slujba voastra, de ce ar fi greu din partea episcopilor, din moment ce limbajul nostru nu ne exprima voia proprie, ci porunca primita? Iti cunosc evlavia, milostivirea, blandetea, dragostea de pace, credinta si temerea de Dumnezeu; dar anumite lucruri adesea ne scapaTe stiu evlavios fata de Dumnezeu, binevoitor fata de oameni, sunt legat de binefacerile favorurilor tale. Iata de ce teama imi sporeste, nelinistea mea creste la gandul ca intr-o zi chiar tu m-ai condamna daca tacerea sau lingusirile mele nu te-ar impiedica sa pacatuiesti . " "Aceasta este deosebirea intre principii buni si cei rai: celor buni le place vorbirea libera iar celor rai limbajul servil Tacerea unui episcop ar trebui sa displaca Milostivirii Tale, sinceritatea sa ar trebui sa-ti placa . " Ambrozie si-a asumat risul de a displacea pentru a se supune poruncilor dumnezeiesti: el isi justifica interventia sa episcopala, comparand-o cu slujirea functionarilor publici. De indata, pune intrebarea pe terenul care i se pare favorabil: "Daca as vorbi despre afaceri politice, desi si acolo trebuie respectata dreptatea, nu m-as teme intr-atat de a nu fi ascultat. Dar intr-o afacere religioasa, pe cine ai asculta daca nu asculti un episcop? Cine ar indrazni sa-ti spuna adevarul daca un episcop n-ar indrazni?" . Si mai departe: "Daca in mine nu ai incredere, cheama ce episcopi vrei Daca pentru probleme financiare iti consulti ministrii, cu atat mai drept este ca intr-o afacere religioasa sa consulti episcopii Domnului" Intr-o asemenea perspectiva, Ambrozie ar putea sa-si asume rolul proorocului Nathan pe langa regele David si sa-si inchipuie cuvintele pe care Iisus i le-ar putea adresa lui Teodosie: "Eu te-am ales pe tine, cel mai mic dintre frati, si din conditia in care te aflai te-am adus in fruntea imperiului. Eu am asezat pe tronul imperial un vlastar din neamul tau. Eu ti-am supus neamurile barbare (gotii), eu ti-am daruit pacea (in 380 si 382)" Apoi, Ambrozie aminteste recenta victorie a lui Teodosie impotriva lui Maxim: "Eu te-am facut sa triumfi asupra potrivnicului tau si iata ca tu ingadui vrajmasilor Mei sa triumfe asupra poporului Meu" Argumentul esential este urmatorul: "Nu trebuie sa faci atata zarva pentru asa ceva, nici sa-ti pedepsesti cu severitate poporul pentru ca a dat foc acestei cladiri, cu atat mai putin pentru ca a dat foc unei sinagogi, adica unui lacas al perfidiei, o casa a nelegiuirii, un vas al nebuniei, pe care Dumnezeu Insusi a condamnat-o la foc" . Ar insemna sa se acorde poporului iudeu o victorie asupra Bisericii, prilej de a se bucura, cum afirma Ambrozie, si de a adauga inca o sarbatoare zilelor sale festive, alaturi de cele in care isi sarbatorea izbanda impotriva amoreilor, a canaaneilor si eliberarea sa din robia lui Faraon, regele Egiptului, sau a lui Nabucodonosor, regele Babilonului". In ochii lui Ambrozie, cultul vrajmasilor
lui Hristos nu trebuie sa beneficieze de nici o interventie
legala sau fiscala. El ii repeta imparatului temerea
exprimata de unul dintre ostasii sai: "Cum ar putea Hristos
sa ne ajute daca ne batem pentru iudei impotriva crestinilor,
daca suntem trimisi sa-i razbunam pe iudei? Si-au
pierdut ostirile lor si acum vor sa le piarda si pe
ale noastre" .
Antiiudaismul, ca si antipaganismul lui Ambrozie sunt legate de
notiunea de protectie divina. Ambrozie dispune, de altfel, de un
exemplu foarte recent pentru a-l convinge pe Teodosie: "Oare nu din cauza
aceasta (repararea unei sinagogi incendiate) si-a aflat pierzania Maxim?
Cum auzise, cu cateva zile inainte de a porni in campanie, ca o
sinagoga fusese incendiata Ambrozie este pragmatic in exprimare ca Symacos, cand i se adresa lui Valentinian II . A accepta cererea iudeilor, care pretindeau ca sinagoga sa le fie reconstruita de crestini, insemna in opinia lui Ambrozie a-i face pe iudei sa triumfe asupra crestinilor, sinagoga asupra Bisericii . Ambrozie vrea deci sa evite ca imparatul sa astepte din partea Dumnezeului iudeilor, cinstit dupa cultul iudaic, ajutor si sprijin. Chiar daca odinioara Dumnezeu i-a facut pe iudei sa-si invinga vecinii si vrajmasii, in prezent cultul iudaic nu-I mai este bineplacut lui Dumnezeu. Prin urmare, nu este de asteptat nici un ajutor de la cultul iudaic. Hristos este Cel care a alergat in ajutorul lui Teodosie in campania acestuia impotriva lui Maxim. Iudeii nu au nici un aparator: "Cine sa aiba sarcina de a razbuna sinagoga? Hristos, pe Care L-au ucis, de Care s-au lepadat? Sau cumva ii va razbuna Dumnezeu Tatal, pe ei, care nu L-au primit nici pe Tatal neprimind pe Fiul?" Teodosie nu are nimic de castigat in a-i umili pe crestini si a-i face sa triumfe pe iudei. Nu trebuie nici sa se teama de mania divina daca ar neglija reconstruirea sinagogii. Nimeni nu-i poate ajuta pe iudei, nici macar Tatal, nici Fiul, si cu atat mai putin pe imparat, daca "se face iudeu" . Insisii termenii scrisorii lui Ambrozie ne fac sa presupunem ca imparatul va fi propus un compromis mai putin umilitor pentru crestini, si anume sa reconstruiasca sinagoga pe banii statului. Dar pentru Ambrozie tot crestinii ar fi cei care ar contribui la reconstructia sinagogii, pe care s-ar putea scrie: "Templu al nelegiuirii facut din ramasitele crestinilor"
Statul trebuie deci sa acorde totala impunitate pentru crestinii culpabili. Se pare insa ca aceasta concluzie i s-a parut excesiva imparatului. Bun avocat, episcopul Mediolanumului isi sustine cererea de achitare cu argumente sentimentale. "Daca este nevoie de un vinovat, exclama el, sa fiu pedepsit!" "De ce sa urmaresti niste absenti? Ai aici un vinovat care marturiseste. Afirm sus si tare, eu am incendiat sinagoga, eu am dat porunca sa fie incendiata. Mi se va spune: de ce n-ai incendiat-o pe cea de aici? Pentru ca judecata lui Dumnezeu a inceput deja sa o prefaca in cenusa: fapta mea ar fi fost inutila. Si daca se cauta adevarul, lasitatea mea vine din faptul ca nu credeam acest caz potrivit pentru sanctiuni" . Cat priveste obiectele furate, nu puteau fi de mare valoare: "Ce putea contine sinagoga acestui indepartat oras de provincie, in timp ce nici cea de aici nu are nimic considerabil sau pretios" . In sfarsit, Ambrozie intreaba: "Oare cate biserici crestine au incendiat iudeii in timpul domniei lui Iulian?" Teodosie nu trebuie decat sa ramana fidel
clementei sale obisnuite, el, care i-a iertat pe vinovatii de
revolta din Antiohia, care s-a indurat de fiicele lui Maxim si a
contribuit la subzistenta mamei acestuia. El trebuie deci
sa anuleze prima sa hotarare, sa trimita un ordin de
iertare, caci trebuie preferata cauza religiei mentinerii unei
ordini aparente . Apoi
enumera: doua biserici Teodosie a ramas surd la
insistentele episcopului, iar Ambrozie, intors Acest prim demers nu a avut
rezultatele scontate. Teodosie s-a multumit sa-i dea drumul
episcopului de Callinicon, dar a persistat in intentia de a reconstrui
sinagoga. Ambrozie a hotarat atunci sa recurga la intimidare,
provocand un scandal public. De indata ce episcopul a coborat de la amvon, Teodosie i-a reprosat ca l-a pus astfel public in discutie. "Am vorbit in interesul tau", i-a replicat Ambrozie. Apoi, a recurs la un veritabil santaj, refuzand sa aduca Sfanta Jertfa atata timp cat imparatul nu va fagadui ferm ca abroga ordinele precedente. Teodosie, umilit in prezenta multimii de credinciosi, a cedat, absolvindu-i de orice vina pe cei care incalcasera legea, pe motiv ca erau crestini si victime ale iudeilor Tocmai se citise textul din Ieremia: Sume tibi baculum nucinum. El se puse in
situatia de a-l comenta, asigurand el insusi bastonul de nuc al proorocului,
pe care il apropie de nuiaua de nuc a marelui preot Aaron. Dar dupa ce ai
fost lovit cu nuiaua, vei fi mangaiat cu dragostea si cu duhul
blandetii. El a pus astfel in lumina de la bun inceput drepturile
autoritatii sacerdotale, care te poate indeparta de Sfintele
Taine: amenintare discreta cu excomunicarea, temperata imediat
de pomenirea marinimiei care se exercita fara
restrictii pentru reprezentanti . Un alt
text evanghelic ne da, de asemenea, o lectie profitabila.
Hristos a dat exemplul milostivirii si al indulgentei; trebuie
si noi sa ne conformam acestui model, asa cum ne
invata in pilda slujitorului pe care stapanul l-a iertat de
datorie: "Vom fi cu atat mai bine placuti lui Dumnezeu cu cat vom
ierta mai mult" . Evident,
intregul pasaj este adresat imparatului, care nu voise sa-i
amnistieze pe agresorii de Exegeza alegorica ne face apoi sa regasim in pacatoasa din Evanghelie atributele Bisericii, opusa sinagogii, tinta a criticilor in aceasta paralela circumstantiala . Ambrozie ii aminteste lui Teodosie obligatiile sale fata de Dumnezeu. Ca si blandului si credinciosului David, Domnul ii mai poate spune prin gura lui Nathan: "Eu te-am ales, pe tine, cel mai mic dintre frati", pentru a conchide: "Si iata ca tu ii vei da pe slujitorii Mei in mana vrajmasilor Mei si vei lua ceea ce apartinea slujitorului Meu, cazand astfel in pacat si dand adversarilor Mei prilej de glorie!" Noul prooroc incheie adresandu-se anume imparatului: "De acum nu pentru tine, ci tie iti vorbesc Cu cat ai primit mai multa marire, cu atat trebuie sa fii mai recunoscator Ziditorului tau Sa nu spui: valoarea si dreptatea mea sunt cele care mi-au daruit (ceea ce am), ci Domnul Dumnezeu, Hristos, in marea Sa mila". Cinsteste Biserica, ce este trupul Sau, si fiecare madular al Bisericii, "pentru ca Iisus Hristos sa-ti ocroteasca domnia cu harul Sau dumnezeiesc" . Teodosie a vrut sa se apere imediat: "Adevarat, poruncind episcopului sa reconstruiasca sinagoga, am fost prea aspru, dar aceasta porunca a fost revocata" Intransigenta lui Ambrozie nu se multumeste insa cu atat. Adresandu-se direct imparatului, Ambrozie conchide: "Si iata ca tu ii vei da pe slujitorii Mei in mana vrajmasilor Mei si vei lua ceea ce apartinea slujitorului Meu, cazand astfel in pacat si dand adversarilor Mei prilej de glorie!" Discutia continua, axandu-se pe calugari: "Se dedau la multe excese" , spune imparatul, sustinut de conducatorul militiilor, Timasios. Episcopul, in picioare langa exedra , insista: "Fa in asa fel incat sa pot aduce sfanta jertfa pentru tine in deplina siguranta" . Trebuie oprita orice urmarire, precizeaza Ambrozie, astfel incat comitele sa nu aiba vreun prilej de a le face cumva rau crestinilor. De data aceasta, Teodosie cedeaza, nu inainte de a i se fi repetat de doua ori: "Voi sluji bazandu-ma pe cuvantul tau". Cand si-a dat in mod explicit acordul, episcopul s-a apropiat de altar . Ii putea scrie surorii sale ca "totul s-a petrecut dupa voia sa". Repurtase astfel unul dintre cele mai stralucite succese ale sale, mai ales dat fiind publicitatea dialogului sau cu principele. Cum l-am putea caracteriza drept o izbanda? Teodosie a cedat pentru a pune capat conflictului care putea deveni stanjenitor. Puterea lui Ambrozie asupra populatiei Italiei ii putea crea o imagine negativa si o grava lipsa de popularitate printre crestini. Puterea unui astfel de episcop asupra multimilor era foarte nelinistitoare pentru un imparat a carui autoritate nu avusese vreme sa se consolideze. Aceasta victorie a Bisericii asupra dreptului roman marcheaza schimbarea statutului iudaismului: in 393, o lege romana interzice evreilor poligamia simultana O. SEECK, Geschichte des Untergangs der antiken Welt, 5, Berlin et Stuttgart,
1913 à 1921, p.222 sqq; H. VON CAMPENHAUSEN, Ambrosius von Mailand als Kirchenpolitiker, Berlin, 1929, p.231
sqq.; J.R. PALANQUE, Saint Ambroise,
p.205 sqq.; F.H. DUDDEN, The Life and
Times of St. Ambroise, Oxford, 1935, p.371 sqq.; H. RAHNER, op.cit., pp.105‑106; C. LAMBERT, Théodose, Saint Ambroise et les Juifs à la
fin du IVe siècle, in Politique
et religion in le judaïsme ancien et médiéval, interventions au Colloque des
8 et 9 décembre 1987 organisé par le Centre d'Etudes juives de l'Université Paris‑IV Sorbonne sous la responsabilité de
D. TOLLET, p.77‑84; François HEIM, op.cit., p.172 sqq.; Antonella DI MAURO TODINI, Aspetti della legislazione religiosa del IV secolo, F. BARTH, Ambrosius und die Synagoge zu Callinicum, in Theol. Zeitschr. aus der Schweiz, VI, 1889, p.79. "iter quos psalmos canentes ex consuetudine usuque veteri pergebant ad celebritatem Macchabaeorum martyrum" (AMBROISE, Epist. XL, 16, PL 16, col.1107). Iudaismul era formal recunoscut de legislatia imperiala. Un edict din anul 370 (C. Just. I, 9, 4) si un altul din 393 (CTh, XV, 8, 8) precizeaza sanctiuni impotriva distrugatorilor de sinagogi. De exemplu J.R. PALANQUE, Saint Ambroise, p.207 sqq.; H. RAHNER, op.cit., p.105‑106; C. LAMBERT, art.cit., p.81 sq.; F. HEIM, op.cit., p.173 sq.; Charles PIETRI, loc.cit. Ibidem, 2‑3, PL, col.1102: "Siquidem hoc interest inter bonos et malos principes quod boni libertatem amant, servitutem improbi clementiae tuae displicere debet sacerdotis silentium, libertas placere". Ibid. 4, PL, col.1103: " Si in causis reipublicae loquar, quamuis etiam illic iustitia seruanda sit, non tanto astrringar metu, si non audiar: in causa vero Dei quem audies, si sacerdotem non audias, cuius maiore peccatur periculo? quis tibi verum audebit dicere, si sacerdos non audeat?". Ibid. 27, PL, col.1111: "Certe si mihi parum fidei defertur, iube adesse quos putaueris episcopos Si de causis pecuniariis comites tuos consulis, quanto magis in causa religionis sacerdotes domini aequum est consulas!". Lettre XL, 10, col.1105: "Hunc titulum Judaei in fronte synagogae suae scribent; Templum impietatis factum de manibus christianorum". Ibid. 11: "Quid igitur est amplius? disciplinae species an causa religionis? Cedat, oportet, censura deuotoni" cf. J.R. PALANQUE, Saint Ambroise, pp.212‑213. Ibid. 33: "Ego certe quod honoreficentius fieri potuit feci: ut me magis audires in regia, ne, si necesse esset, audires in ecclesia". Ibid., 25: " et tu servientes mihi in potestatem deduces inimicorum meorum: et tu auferes quod erat servuli mei, in quo et tibi peccatum inuritur, et habebunt de quo mei adversarii glorientur". Ibid., 25: " et tu servientes mihi in potestatem deduces inimicorum meorum: et tu auferes quod erat servuli mei, in quo et tibi peccatum inuritur, et habebunt de quo mei adversarii glorientur". F. DÖLGER, Kaiser Theodosius und Bischof Ambrosius von Mailand, p.60; J.R. PALANQUE, Saint Ambroise, p.216, nota 104.
|