Home - qdidactic.com
Didactica si proiecte didacticeBani si dezvoltarea cariereiStiinta  si proiecte tehniceIstorie si biografiiSanatate si medicinaDezvoltare personala
referate istorieIstoria? O redescoperire conventionala a diverselor cacialmale din trecut! - Octav Bibere





Arheologie Arta cultura Istorie Personalitati Stiinte politice


Arta cultura


Qdidactic » istorie & biografii » arta cultura
Neoclasicismul



Neoclasicismul


Neoclasicismul


Aparitia neoclasicismului se datoreaza presiunilor care s-au exercitat asupra barocului si a mentalitatii aristocratoide de catre burghezie si monarhie. Acestea aveau ambele interesul de a submina puterea aristocratiei. Un astfel de curent a determinat pe larg evenimentele dramatice din Franta sfarsitului de secol XVIII. Solutia spirituala a barocului s-a dovedit a fi sfidatoare pentru exterior dar si contradictorie pentru ea insasi in interior. Barocul parea un pragmatism bazat pe nisipurile miscatoare ale ideilor religioase ce favorizau exploatarea maselor. O astfel de inconsistenta a folosirii religiei in scopuri pragmatice era in stare sa doboare nu numai invelisul aristocratic al monar­hiei, ci chiar monarhia insasi, ca nucleu al claselor aristocratoide, care se folosea de scutul religios in mod expres. Monarhia se vedea astfel deposedata de resorturile sale functionale dar si de rolul sau de elita spirituala si, in special, materiala. Caci, pentru prima data in istoria artei, tonul unui curent era dat nu de o astfel de elita ca regele sau imparatul, ci de clasa inferioara institutiei monarhice.



Monarhia a trebuit sa se mobilizeze pentru recuperarea pozitiei pierdute si a trebuit sa ia pozitia unui anumit tip de excomunicare fata de excesele barocului, in acelasi fel in care aristocratia se opune claselor de jos. Fireste ca o astfel de lupta ar fi fost fara sorti de izbanda fara aliati. Clasele de jos nu faceau diferenta clara intre aristocratie si monarhie, deci nu puteau fi o astfel de unealta. Alianta a fost facuta cu burghezia, care era dispretuita de aristocratie, recunoscuta de aceasta ca clasa parvenita. Burghezia avea ocazia sa isi castige respectul prin aproprierea valorilor traditionaliste provizorii, de tipul antichitatii, si adoptarea lor ca infailibile. In acest caz aristocratia cu gustul sau pentru baroc a fost, in replica, recunoscuta de burghezie ca degenerare. Provenita din clasele de jos prin instrainare, burghezia avea inscris in codul sau psihic aceste coordonate ale armoniei clasice, dar fara sa ii inteleaga provizoratul, ci preluand doar aura educationala a ei, acceptata formal, inclusiv de catre educatori.

Tocmai de aceea barocul era intr-adevar arama pe fata a mentalitatii traditionaliste, iar monarhia insasi il avea in interes. In momentul in care s-a produs respectiva coalitie, interesele erau diferite pentru ambele parti. Monarhia s-a vazut nevoita sa suporte un alt mod de armonie formala, paseista in defavoarea exprimarii de sine, care era oricum baroca, dar care nu putea fi acceptata caci altfel ar fi condus la recunoasterea mentalitatii aristocratice. De altfel, in arhitectura exista situatii in care deosebirile sunt greu de facut. Apoi, un astfel de spirit nu putea face casa buna cu rigiditatea burgheziei inchistata in "armonia clasica". Caci barocul era urmarea fireasca a acesteia, la fel se intamplase si in antichitate in ceea ce priveste arta elenistica, iar aceasta regresiune la stadiile anterioare era in masura sa aduca noi probleme. Una a fost aceea a neincrederii monarhiei insasi in aceasta prezentare, la care se adauga slaba implicare artistilor ca urmare a lipsei de empatie fata de o astfel de abstracta rupere de spiritul vremii.


Neoclasicismul este un fel de postmodernism al artei figurativ-concentrice. In acelasi fel el insusi a crezut ca poate "recupera" traditia si ca o poate face viabila intr-o lume diferita de cea in care aceasta traditie s-a nascut. Refugiul in mitologie pe care neoclasicismul l-a impus a devenit in scurt timp o ipocrizie, un fel de mimare a sfinteniei intr-o lume a falsitatii, un fel de pretentie de a fi si popa si hot. Apoi, academismul de mai tarziu este un fel de reconfirmare a spiritului burghez fata de neoclasicism si atesta teama burgheza de schimbare, dar si angoasele contractate de aceasta autoincatusare spirituala care efectiv a chinuit mentalitatea burgheza. Perspectivele psihopatologiste ale acestei mentalitati se intrezareau.

Neoclasicismul a fost inlocuit de romantism aproape instantaneu ca urmare a inflatiei de subiecte si sentimente pretins mitologice. Repulsia fata de aceasta fatarnicie a mitului tinut in rucsac este redata plastic de filosofia etica a lui Kant, iar maxima sa "Cel ce decide si se comporta ca un geniu este cu desavarsire ridicol" este aici elocventa. Aceasta nevoie de exprimare de sine mai curand decat o cosmetizare a sinelui in abstractia mitologica este un criteriu al artei abstract-simetrice, insa o astfel de maxima se refera si la romantismul insusi. Aici se afla legatura dintre neoclasicism si romantism. Acesta din urma prefera sa caute mitul in eroul zilei, ceea ce il face un fel de neomitologism. De aceea un David, care este mai intai neoclasic si apoi romantic, arata in ce masura romantismul si neoclasicismul sunt legate. Multi autori sunt in situatia de a nu face o distributie clara a artistilor dupa aceste curente. Chiar si lucrarea de capatai a neoclasicismului, respectiv "Juramantul Horatilor' are ceva in sine din incarcatura emotionala gata sa explodeze a romantismului.

Cat de departe este asa-numitul neoclasicism de clasicismul grec si Renastere, se vede de la o posta. Romantismul se va impune in focul Revolutiei Franceze, iar neoclasicismul este cel ce va suferi aceasta conversiune. Barocul a murit subit in valtoarea evenimentelor. Nimeni nu mai avea timp de el. Dulcegariile au fost inlocuite cu lupta pe viata si pe moarte cu un adversar apropiat, dar necunoscut.




Contact |- ia legatura cu noi -| contact
Adauga document |- pune-ti documente online -| adauga-document
Termeni & conditii de utilizare |- politica de cookies si de confidentialitate -| termeni
Copyright © |- 2024 - Toate drepturile rezervate -| copyright