Arta cultura
AntologiiANTOLOGII Pentru cei care vor sa studieze trecutul, citind textele scrise de contemporanii artistilor prezentati in aceasta carte, exista cateva antologii foarte bune, care pot constitui o introducere solida in acest domeniu de studiu. Elizabeth Holt a adunat multe scrieri de acest gen intr-o culegere de trei volume, A Documentary History of Art (editie noua, Princeton University Press, 1981-1988), care se intinde de la Evul Mediu pana la impresionisti. Aceeasi autoare a adunat un mare numar de texte luate din ziare si alte surse, pentru a ilustra rolul expozitiilor si criticilor in secolul al XIX-lea, in alta carte in trei volume, The Expanding World of Art 1874-1902 (New Haven si Londra, Yale University Press, 1988). Colectia publicata de Prentice-Hall (sub coordonarea lui H.W. Janson) e mai specializata. Este vorba de antologii, referitoare la perioade, tari si chiar stiluri, reunind texte alese dintr-o mare diversitate de surse - marturii, documente de arhiva si corespondenta, printre altele -, toate adnotate si comentate. Dintre volumele publicate, citam: The Art of Greece, 1400-31 BC, ed. J.J. Pollitt (1965; ed. a II-a, 1990); The Art of Rome, 753 BC-337 AD, ed. J.J. Pollitt (1966); The Art of the Byzantine Empire, 312-1453, ed. Cyril Mango (1972); Early Medieval Art, 300-1130, ed. Caecilia Davis-Weyer (1971); Gothic Art, 1140-c.1450, ed. Teresa G. Frisch (1971); Italian Art, 1400-1300, ed. Creighton Gilbert (1980); Italian Art, 1300-1600, ed. Robert Enggass si Henri Zerner (1966); Northern Renaissance Art, 1400-1600, ed. Wolfgang Stechow (1966); Italy and Spain, 1600-1750, ed. Robert Enggass si Jonathan Brown (1970); Neoclassicism and Romanticism, ed. Lorenz Eitner (2 vol., 1970); Realism and Tradition in Art, 1848-1900, ed. Linda Nochlin (1966); si Impressionism and Post-Impressionism, 1874-1904, ed. Linda Nochlin (1966). D.S. Chambers propune in traducere engleza un numar de texte din Renastere in Patrons and Artists in the Italian Renaissance (Londra, Macmillan, 1970). Artists on Art este o culegere mai ampla de texte, adunate de Robert Goldwater si Marco Treves (Londra, Routledge & Kegan Paul, 1947). Si alte antologii pot sa fie utile pentru perioada moderna: Nineteenth-Century Theories of Art, ed. Joshua C. Taylor (Berkeley, California University Press, 1987); Theories of Modern Art: A Source Book by Artists and Critics, ed. Herschel B. Chipp (Berkeley, California University Press, 1968; reed. 1970); si Art in Theory: An Anthology of Changing Ideas, ed. Charles Harrison si Paul Wood (Oxford, Blackwell, 1992).
Cautarea si intelegerea formelor anatomice face parte din interesul erotic profund al grecului. S-a vorbit mult despre parafilia grecilor. Totusi aceasta nu poate fi pusa pe acelasi plan cu cea din zilele noastre. Desi fizica (numai filosofii au fost cei care au ornamentat-o spiritual aposteriori) parafilia antica este un soi de familiaritate, de comunicare specifica acestor timpuri. Fara indoiala ca latura psihopatologica exista, si anume in functia femeii inchisa in casa, adica in anularea implinirii ei nu ca elita, ci ca om in sine. Ar fi gresit sa se ia drept efect al parafiliei situatia femeii. Pur si simplu grecul este omul actiunii, al depasirii de sine, iar feminitatea este una a echilibrului a conservarii. Frumusetea greceasca nu este ceva care sta in pat, ci este una activa, dinamica. Asa s-a construit Acropolea. "Primavara" lui Boticelli nu are ce cauta acolo. Femeia frumoasa pentru grec este cea cu arcul in mana sau cea cu armele de razboi. Gratia feminina impletita cu virtutile masculine ale curajului, fortei, nonsalantei, este o combinatie irezistibila pentru grec. Dar, fireste, implicarea factorului psihopatologic ca urmare a stigmatizarii valorilor feminine (modelul parafiliei ca persistenta a libidoului sexului opus pe filiera descendentei este aratat de mine in D. P. A.) este reversul ce a dus la pieire, alaturi de alti factori, societatea greaca clasica. De aceea trebuie totusi diferentiata parafilia de acum aproape doua milenii si jumatate de cea de astazi, cea prinsa intre atatea refulari. Intr-o clima calda corpul omenesc va fi devenit interesul principal la greci. Atentia pentru el a facut ca trecerea de la formele brute preluate de la egipteni la cele propriu-zis clasice sa se faca aproape brusc. Poate fi aici invocata si conceptia platoniciana despre dragoste ca diferenta emotionala intre iubit si iubitor. De aici si autosuficienta personajelor din sculptura clasica. Impersonalul este de fapt universalul. Omul universal, zeul, iata dragostea mare a grecului. A face arta clasica in postura de avangarda, ca gen de arta facut inainte ca aceasta sa fi existat, acest lucru este in masura sa starneasca evlavia omului tehnologiei. Caci arta figurativ-concentrica a avut oricand canale de comunicare cu segmente diferite ale istoriei omenirii. Arta greaca are acel paradox al primordialitatii clasice, adica a unirii clasicismului cu experimentul. Aceasta aroma este sensul reperelor artei in general. Calmul si
imperturbabilitatea personajelor din sculptura este segmentul general de
incredere in ordinea statului. Nevoia de ordine s-a vazut si in
|