Literatura
RUGACIUNE - comentariu
RUGACIUNE - comentariu
Poezia Rugaciune deschide volumul "Poezii" (1905),
volum premiat de Academia Romana in urma unui raport redactat de Titu Miorescu.
Este o arta poetica a poeziei programatica din care se desprinde conceptia
poetului asupra misiunii artei si a poetului. O. Goga s-a manifestat cu dierite
prilejuiri ca un adevarat tribun al neamului, al ROM din TRAN: " scriitorul
trebuie sa fie un luptator, un deschizator de drumuri, un pedagog al neamului
din care face parte, un om care filtreaza durerile puterii prin sufletului lui
si se transforma intr-o trimbita de alarma". Titlul poeziei sugereaza gestul de
implorare catre divinitate deoarece poetul se afle in cautarea drumului
autentic in poezie. Poetul va ajunge de la o poezie intimista caracteristica
epigonului post-eminescian la o poezie cu un caracter social si national. In
prima strofa prin metafore de o mare concentrare, eul liric apare in postura de
cautator al drumului autentic in arta: "In drum mi se desfac prapastii/ Si-n
negura se-mbraca zarea". Poetul se simte dezorientat, are senzatia de gol
psihic: "Ratacitor, cu ochii tulburi/ Cu trupul istovit de cale" si astfel se
motiveaza metafora simbol din versul final: "Parinte - orinduie-mi cararea".
Cautaea unui drum prorpiu in creatie apare ca o obsesie mai ales datorita
faptului ca se folosesc multe cuvinte din sfera semantica a cuvintului drum:
carare, cale. In strofa a doua revine din nou invocatia catre Dumnezeu care
datorita verbului "indreapta" este ca un strigat de durere, creaza o atmosfera
liturgica, sugerind in acelasi timp o treapta superioara in cautarea drumului
spre idealul artistic. Din strofele urmatoare reiese ca pentru Goga actul
poetic inseamna transfigurarea in arta a vietii si a nazuintelor societatii. Apar
simblori metaforice care sugereaza ideea ca opera de arta exploreaza prin forme
specifice tainele lumii, ca da glas sentimentelor umane de dragoste si ura, de
dragoste si tristete: "da-mi cintecul si da-mi lumina/ da-i raza soarelui de
vara". Folosirea verbelor la modul imperativ chiar la inceputul versului
sugereaza dinamica sufleteasca a unui temperament romantic: "Alunga patimile
mele/ Pe veci strigarea lor o fringe/ Si de durerea altor inimi/ Invatama pe
mine a plinge". In ultimele strofe textul are un caracter mobilizator, lexicul
se incarca de o grava tonalitate prin cuvinte ca "durere", "lacrimi", "amarul".
Artistul trebuie sa fie deci un artist al patimirii unui intreag neam. Volumul
"Poezii" si apoi volumul "Ne cheama pamintul" se constituie ca o adevarata
patimire. "Cum tot amarul se revarsa/ Pe strunele infiorate/ Si cum sub bolta
lui aprinsa/ In smalt de fulgere albastre/ Incheaga-si glasul de arama:
Cintarea patimirii noastre".
|
|
|
Structura.Poemul este alcatuit din doua strofe
asimetrice,1.strofa polimorfa, 2.catren.
Strofa intai evoca o experienta limita,artistul
fiind privat de libertate(in singuratate) si de conditiile minime necesare
desfasurarii actului creatiei(in absenta hartiei si a tocului artistul scrie pe
un "parete de firida goala", pe "tencuiala", folosind ca unelte de scris
"unghia" si ulterior "unghia cereasca".Enumerarea numelor evanghelistilor Luca,
Marcu,Ioan respctiv a simbolurilor din sfera zoomorfa cu care acestia sunt
asociati -taurul,leul,vulturul- semnifica pe de o parte chemarea inspiratiei
divine prin invocarea numelor si simbolurilor
divine si pe de alta parte conditia artistului care este captiv fizic si spiritual,caci
insesi nevoile ce se refera la senzatiile vitale-foame,sete-ajung la o forma
paroxistica,la extinctie-"De sete de apa"_ "Si de foame de scrum".IN aceste
conditii potrivnice,actul creator isi pierde dimensiunea limitei temporale"stihuri
fara an", exprima iminenta mortii"stihuri de groapa",trece prin stariv>
|
|
Literatura
|
|
|
Referate pe aceeasi tema
|
|
Ramai informat |
Informatia de care ai nevoie Acces nelimitat la mii de documente. Online e mai simplu. |
Contribuie si tu!
Adauga online documentul tau.
|
|
|
|