Literatura
Literatura PopularaLiteratura Populara Literatura populara este cea dintai literatura a oricarui popor, ea
nascandu-se concomitent cu poporul respectiv, care 'a crescut' cantandu-si
dorurile, suferintele si credintele in doine, balade, legende, basme. Se
poate spune ca literartura populara este
folclorul literar. Totalitatea
manifestarilor si creatiilor culturale ale unui popor, ce
definesc specificul national si spiritual al acestuia, individualizandu-l. Acestora li se adauga creatiile cu caracter setentios(proverbe, zicatori) cele legate de magie (descantecul) si enigmistica (ghicitorile). Marile teme si motive ale literaturii culte isi au sursa in folclor, deoarece aici apar pentru prima data motive, ca: transhumanta, testamentul, al dezradacinarii, motivul zidului parasit al adoratiei si blestemului si teme ca: jertfa pentru creatie, comunicarea om-natura, binele si raul, iubirea cu dorul si jalea, revolta, ireversibilitatea timpului, etc. De aceea, creatia populara orala face parte integrata din literatura nationala, ea reprezentand un nesecat izvor de inspiratie, material de prelucrare si, mai ales, model de limba pentru scriitori. Pe vremuri grijile femeilor erau in
principal hainele si tesaturile.Hainele , portul
traditional, atrageau atentia prin maiestria si diversitatea lor.Toate zonele
etnografice au avut un specific local, hainele / tipul portului local fiind
marci de recunoastere a provenientei membrilor din diferitele comunitatii, de
asemenea mijloace de apreciere a varstei sau a starii sociale.Portul taranesc
avea ca piesa de baza camasa.Lungimile camesei variaza pana mai jos de brau sau
pana la glezne. Partea de sus a camasi este bogat
decorata, la femei aceasta decoratiune ajungand sa acopere masiv portiunea de
peste umeri. Pe cap femeile purtau basmale sau maramale din fir de borangic.Un
element legate de obiceiuri, deoarece un important
moment al nuntii Caracterul colectiv
reprezinta particularitatea operei literare folclorice de a fi produsul
artistic al unei constiinte colective. Numai colectivitatea asigura drept de
circulatie in mai multe arii geografice unui produs folcloric creat de un individ anonim.
Cunoscut la nivel regional mai ales in urma studiilor cu caracter științific intreprinse in secolul XX, folclorul pe teritoriul Romaniei a fost imparțit in numeroase zone folclorice, in funcție de regiuni, vai ale raurilor mai importante, județe sau subregiuni ale unui județ. Folclorul ajunge sa fie divizat chiar și in funcție de sate sau comune. Acest sistem de diviziuni, aparent exagerat, evidențiaza multitudinea de obiceiuri, tradiții, datini, care, insumate, releva identitatea romanilor, existența lor straveche.Principalele zone folclorice romanești sunt urmatoarele: Crișana, Banat, Țara Moților, Țara Oașului, Dobrogea, Moldova, Bucovina. Surse timpurii (pana la 1850)Deși nu aparține de istoria scrisa, preistoria contribuie cu documente materiale importante pentru ințelegerea și incadrarea muzicii din epocile ulterioare. In atare privința, numai foarte tarziu au scris romanii despre muzica lor și despre folclor; in Antichitate, subiectul a fost tratat aproape exclusiv de autori straini, iar din Evul Mediu timpuriu (mergand pana in preajma anului 1000)Cercetatorii sunt de parere ca "horele" din cultura Cucuteni (cca. 3700-2500 i.Hr.)[15] sunt cele mai vechi izvoare nescrise care indica practicarea unei muzici insoțitoare in ritualul dansului.Antichitatea traco-dacaAtestarea unor practici muzicale in societatea antica. *Interpretarea si valorificarea faptelor de cultura populara au fost determinate de interesul unor carturari (din epoca luminilor indeosebi) pentru popor, conjugat cu descoperirea culturilor primitive (in perioada marilor descoperiri geografice) atat de diferite de cele europene. Aceste preocupari s-au diversificat in romantism si au capatat, ulterior, un rol important in gandirea contemporana, cand s-au creat forme institutionalizate (muzee, publicatii, societati). In revista Atheneum din 22 august 1846, arheologul englez William J. Thomas propunea folosirea termenului folclor (din engl. folk = popor, lore = intelepciune) pentru a denumi cultura populara, in timp ce cuvantul capatand noi semnificatii, mai ales in ceea ce priveste fenomenele subsumate. De aici si atitudinile care devin complementare - de entuziasm fata de faptele folclorice (in special in romantism) si de atitudine stiintifica explicativa, ulterior. Cel care a dat un imbold considerabil interesului pentru folclor a fost Johan Gottfried Herder, care a publicat colectiile Volkslieder si Stimmen der Völker in Liedern (1778 - 1779); valoarea intrinseca a poeziei populare este reprezentata, pentru acesta, iar apoi si pentru romantici, de valoarea ei etno-istorica si artistica. Folclorul, "arhiva vie a popoarelor", devine astfel un document prin care se reconstituie trecutul istoric national si se pune baza culturii nationale moderne. La noi, interesul pentru faptele de cultura populara, de literatura, se manifesta "de timpuriu", inca din perioada cronicarilor, care le acorda un interes deosebit (Neculce isi prefateaza Letopisetul cu cele 42 de legende, in Descrierea Moldovei de Dimitrie Cantemir gasim prezentate obiceiuri, credinte, superstitii). Rolul major a revenit, insa, pasoptistilor, care vad in poezia populara o adevarata oglinda a sufletului popular. Daca lui Alecsandri ii datoram cea dintai culegere de poezie populara (Poezii populare. Balade (cantice batranesti) adunate si indreptate, 1852), lui Heliade Radulescu, prelucrarea unui mit (Zburatorul), si intrarea literaturii populare ca izvor de inspiratie in sfera de interes a creatorilor (Pann, Asachi, Balcescu etc.), lui Alecu Russo ii datoram sistematizarea, intr-o viziune teoretica mai profunda, a ideilor privitoare la creatia literara populara ca document istoric si spiritual, cu valoare artistica de exceptie si drept nesecat izvor de inspiratie pentru creatia culta. Mitul il invata pe om "istoriile" primordiale care l-au construit din punct de vedere existential si tot ce se refera la existenta si la propriul mod de a exista.
|