Literatura
Istoriografia latinaIstoriografia latina Romanii, care au ridicat, de-a lungul secolelor, un stat deosebit de puternic, au avut preocupari de natura istoriografica, spectaculoasa lor istorie oferindu-le o baza temeinica pentru cercetarea trecutului, ca indeletnicire cu caracter de permanenta. Inceputurile acestor demersuri trebuie cautate in creatiile orale, in acele cantece in care romanii evocau, la ospețe, faptele de glorie ale inaintasilor. De timpuriu au fost consemnate unele fapte și date: magistrații despre activitatea lor (acta), darile lor de seama (comentarii), tratatele și documentele lor despre viața economica. Realizate cu spirit metodic, aceste marturii documentare erau pastrate in arhive, pastrandu-se pentru posteritate. Se adauga și alte surse, cum ar fi calendarele și lista zilelor foste (intocmite de preoți) și analele pontifilor (Pontifex Maximus - erau insemnate principalele evenimente, religioase, politice și militare). Datorita cuceririlor statului roman s-a realizat un contact fertil cu alte culturi, cea mai fecunda fiind viața spirituala a cetaților grecești, care aveau valoroase tradiții in domeniile artei, in special ale literaturii (teatrului, poeziei, epopeii). Ei au aratat o mare preferința pentru poemele homerice, in care au identificat un posibil model de reliefare a trecutului. In aceasta perioada se fixeaza inceputul istoriografiei romane, sub forma analelor. Pana in secolul I i.d.Hr., istoriografia latina a inregistrat diverse opere, al caror nivel era inferior celor grecești. Utilitatea lor a constat in menținerea activa a acestei discipline și furnizarea de material documentar istoricilor de mai tarziu. Situația acestor scrieri se modifica, in secolul amintit, datorita, mai ales, comentariilor pe care le-a facut Cicero cu privire la modul cum trebuie scrisa istoria, la rosturile și impactul acesteia asupra membrilor societații. Deși n-a scris istorie propriu-zisa, Cicero este autorul unor excepționale considerații teoretice asupra istoriografiei, pe care le gasim in lucrarile sale Despre orator, Oratorul și Despre legi, care au influențat spiritul timpului sau. In concepția sa cunoașterea temeinica a faptelor din trecut este obligatorie, deoarece referirile exacte la acestea confera discursului nu numai "un farmec deosebit" ci le asigura "autoritate și credit". Cicero nu admite ca sa nu fie cunoscuta autenticitatea istorica, o asemenea lacuna fiind egala cu infantilismul perpetuu "Sa nu știi ce s-a intamplat inainte de a te fi nascut inseamna a fi mereu copil. Caci ce este viața omului, daca ea nu se impletește, prin istoria evenimentelor trecute cu viața inaintașilor?". El nu ignora modul cum scrisul istoric este dependent de concepția și modul de lucru al istoricului. Ca atare, formuleaza exigențe justificate fața de adevarul istoric care: nu trebuie sa cuprinda in opera sa neadevaruri; trebuie sa aiba intotdeauna, in pofida adversitaților, curajul sa prezinte adevarul, istoricul se impune a fi obiectiv, deci are datoria sa scrie fara ura și fara partinire. Sunt trei cerințe esențiale fața de istorie și astazi de actualitate.
Expunerea faptelor și evenimentelor trebuie facuta in ordine cronologica. O memorabila observație care ne-a ramas de la Cicero este cu privire la stilul adecvat și fluența acestuia, deoarece istoria era "prin excelența oratorica", ea avand menirea de a fi și o invațatoare a vieții (Historia magistra vitae). Cugetarile ciceroniene au insemnat o treapta importanta in evoluția scrisului istoric. C. SALLUSTIUS CRISPUS (86-35 i. D. Hr.) a fost un istoric in adevaratul sens al cuvantului
|