Drept
BoicotulBoicotulUn boicot este o tentativa de a-i convinge pe alti oameni sa nu aiba nimic de-a face cu o anumita persoana sau firma particulara - fie pe plan social, fie in sensul de a nu achizitiona produsele firmei. Din punct de vedere moral, boicotul poate fi intrebuintat in scopuri absurde, reprobabile, onorabile, sau neutre. De pilda, el poate fi utilizat pentru a incerca sa-i convingem pe oameni sa nu cumpere struguri produsi de nesindicalisti, sau sa nu cumpere struguri produsi de sindicalisti. Din punctul nostru de vedere, elementul important in legatura cu boicotul este ca el este pur voluntar, o incercare de persuasiune si, de aceea, ca el reprezinta un instrument de actiune perfect legal si licit. Din nou, ca si in cazul pamfletului calomniator, un boicot poate foarte bine sa diminueze clientela firmei si, prin aceasta, sa reduca valoarea detinerilor sale; dar o asemenea actiune este, cu toate acestea, un mod perfect legitim de exercitare a libertatii de expresie si a drepturilor de proprietate. Daca ne place sau nu un anumit boicot particular va depinde de valorile noastre morale si de atitudinea noastra fata de telul sau activitatile sale concrete. Dar actiunea de boicotare este legitima per se. Daca un anumit boicot ni se pare moralmente reprobabil, atunci cei care sunt de aceasta parere au dreptul de a organiza un contra-boicot, in vederea convingerii clientilor sa adopte o alta pozitie, sau sa-i boicoteze pe boicotatori. Toate acestea fac parte din procesul raspandirii de informatii si de opinii, in cadrul furnizat de drepturile de proprietate privata. Mai mult, boicoturile "secundare" sunt si ele legitime, in ciuda actualei lor proscrieri, de catre actuala noastra legislatie a muncii. Intr-un boicot secundar, sindicatele incearca sa-i convinga pe consumatori sa nu cumpere de la firmele care fac afaceri cu firmele nesindicalizate (tintele boicotului initial). Din nou, intr-o societate libera ele ar trebui sa aiba dreptul sa incerce o asemenea actiune de convingere, exact asa cum oponentii lor ar avea dreptul sa replice cu un boicot de sens opus. In acelasi fel, Liga Pentru Decenta are dreptul sa organizeze boicoturi ale filmelor pornografice, dupa cum fortele de sens opus ar avea dreptul sa organizeze un boicot al participantilor la boicotul Ligii. Un interes deosebit, in legatura cu boicotul, il prezinta faptul ca el constituie un mecanism ce poate fi intrebuintat de persoanele care doresc sa intreprinda ceva impotriva celor care se angajeaza in activitati considerate licite, dar pe care ei le considera imorale. Astfel, in vreme ce firmele nesindicalizate, pornografia, pamfletele calomniatoare si altele ar fi legale intr-o societate libera*, dreptul celor care gasesc ca asemenea activitati sunt moralmente respingatoare de a organiza boicoturi impotriva celor care le practica ar fi la fel de legal. Intr-o societate liberala, ar fi legale toate actiunile care nu incalca drepturi de proprietate (proprietatea de sine sau obiectele materiale ale altora) - printre acestea se numara si boicoturile indreptate impotriva acestor activitati, precum si contra-boicoturile, indreptate impotriva boicotatorilor. Asadar coercitia nu este [132] singura actiune ce poate fi intreprinsa impotriva persoanelor si activitatilor pe care unii le considera imorale; mai axista si actiuni voluntare si persuasive, asa ca boicotul.
O intrebare cu mult mai complexa este daca pichetarea, ca forma de promotie a unui boicot, ar fi legitima intr-o societate libera. Evident ca pichetarea in masa, care ar bloca intrarea sau iesirea dintr-o cladire, ar fi o infractiune si o incalcare a drepturilor de proprietate - dupa cum ar fi si grevele in care se sta jos sau se ramane inauntrul unei cladiri, in masura in care ar ocupa cu forta proprietatea altora. Tot invaziv este si tipul de pichetare in care demonstrantii i-ar ameninta pe oamenii care ar trece de linia pichetului - un caz inambiguu de intimidare prin amenintare cu forta. Dar chiar si "pichetarea pasnica" este o chestiune complexa, deoarece si in acest caz este implicata utilizarea strazitor guvernamentale. Asadar, ca si in cazul adunarilor sau al demonstratiilor de strada in general, statul nu poate lua decizii non-arbitrare referitoare la dreptul platitorilor de impozite [deci si al potentialilor lor invitati, cum ar fi imigrantii, care nu platesc impozite - n.tr.], de a utiliza strazile guvernamentale pentru a demonstra in favoarea cauzei lor, respectiv la dreptul proprietarilor de imobile, sau al soferilor auto, care doresc si ei sa utilizeze strazile. Este, din nou, imposibil pentru stat sa ia o decizie in asa fel incat sa elimine conflictele si sa vegheze la respectarea drepturilor intr-o maniera lipsita de echivoc. Daca, pe de alta parte, strada din fata cladirii pichetate ar fi in proprietate privata, atunci proprietarii ei ar avea dreptul absolut sa decida, in orice fel ar considera ei de cuviinta, daca pichetatorii pot utiliza strada.1 Similar, anumite mecanisme utilizate de patroni, cum ar fi listele negre - o forma de boicot - ar fi legale intr-o societate libera. Inainte de asa-numitul Norris-LaGuardia Act, din 1931, patronii aveau posibilitatea legala sa concedieze pe organizatorii de sindicate dintre angajatii lor si sa faca sa circule liste negre cu asemenea persoane, printre ceilalti patroni. De asemenea, [intr-o societate libera] ar fi legale si asa-numitele "yellow-dog contracts" - un alt mecanism interzis prin Norris-LaGuardia Act. In conditiile unui astfel de contract, angajatul si patronul cad de acord ca, daca cel dintai s-ar alatura unui sindicat, patronul sa-l poata concedia pe loc. * N.tr.: Pentru cazul cand asemenea activitati ar implica utilizarea strazilor guvernamentale sau publice, a se vedea insa discutia de mai jos, referitoare la "pichetare" si cea despre "dreptul la libera exprimare" din cap. 16. 1 A se vedea Murray N. Rothbard, For a New Liberty, ed. rev. , New York, Macmillan, 1978, pp. 96-97.
|