Psihologie
Jocul simbolicJocul simbolicJocul simbolic inseamna, fara indoiala, apogeul jocului infantil. El corespunde functiei esentiale pe care o indeplineste jocul in viata copilului mai mult chiar decat celelalte doua sau trei forme de joc, despre care de asemenea vom vorbi. Obligat sa se adapteze neincetat lumii sociale a celor mari, ale carei interese si reguli ii raman exterioare, si unei lumi fizice pe care deocamdata o intelege prost, copilul nu reuseste, spre deosebire de adult, sa satisfaca trebuintele afective si chiar intelectuale ale eului sau in cursul acelor adaptari care, pentru adulti sunt mai mult sau mai putin complete, dar care pentru el raman cu atat mai nedesavarsite, cu cat el este mai mic. Este deci necesar, pentru echilibrul sau afectiv si intelectual, ca el sa poata dispune de un sector de activitate a carui motivatie sa nu fie adaptarea la real, ci dimpotriva, asimilarea realului la eul sau, fara constrangeri sau sanctiuni. Acesta este jocul, care transforma realul printr-o asimilare mai mult sau mai putin pura la trebuintele eului, in timp ce imitatia (atunci cand ea constituie un scop in sine) este o acomodare mai mult sau mai putin pura la modelele exterioare, iar inteligenta este un echilibru intre asimilare si acomodare . In afara de aceasta, instrumentul esential al adaptarii sociale este limbajul care nu este inventat de copil ci ii este transmis in forme gata facute, obligatorii si de natura colectiva, adica si ele improprii pentru a exprima trebuintele sau experientele traite de eul copilului. Este deci necesar pentru copil sa poata, in acelasi timp, si dispune de un mijloc de expresie propriu, adica de un sistem de semnificanti construiti de el si care sa se conformeze vointei lui. Un asemenea mijloc este sistemul de simboluri proprii jocului simbolic, imprumutate cu titlu de instrumente de la imitatie, dar de la o imitatie nu urmarita pentru ea insasi, ci folosita pur si simplu ca mijloc evocator in serviciul asimilarii ludice. Jocul simbolic este acela care reprezinta nu numai asimilarea realului la "eu", ca jocul in general, ci asimilarea asigurata (ceea ce o intareste) printr-un limbaj simbolic construit de "eu" si modificabil potrivit trebuintelor . Functia de asimilare la "eu" pe care o indeplineste jocul simbolic se manifesta sub formele particulare cele mai diverse, in majoritatea cazurilor mai ales afective, dar care se afla uneori in slujba unor interese cognitive. O fetita, care pusese tot felul de intrebari referitoare la mecanismul clopotelor de la o veche clopotnita din sat, sta nemiscata si dreapta langa masa tatalui sau, facand un zgomot asurzitor. "Ma cam deranjezi, nu vezi ca lucrez", - spune tatal. "Nu-mi vorbi", raspunse fetita. "Sunt o biserica". Cu alta ocazie dupa ce fusese impresionata de privelistea unei rate jumulita de fulgi pe masa din bucatarie, copilul este gasit seara intins pe o canapea, incat parintii o cred in cele din urma bolnava, ii pun o serie de intrebari care la inceput raman fara raspuns. Apoi, ea spune cu voce stinsa: "Sunt o rata moarta". Se vede din aceste exemple ca simbolismul ludic poata sa ajunga sa indeplinesca functia a ceea ce va fi pentru adult limbajul interior, dar in loc sa regandeasca pur si simplu, un eveniment interesant sau impresionant, copilul are nevoie de un simbolism mai direct, care sa-i permita sa retraiasca acest eveniment, in loc sa recurga la o evocare mintala Aceste multiple functii ale jocului simbolic, au dat nastere la diverse teorii care pretind sa explice jocul in general si care au devenit astazi destul de desuete (nu mai vorbim de ipoteza recapitularii ereditare a lui Stanley-Hall, care introducea in domeniul jocului conceptiile cele mai aventuroase ale lui Jung referitoare la simbolurile inconstiente). Printre teoriile vechi, cea mai importanta ii apartine lui Karl Gross, care a avut marele merit de a fi descoperit cel dintai ca jocul copiilor (si al animalelor) prezinta o semnificatie functionala esentiala si nu este un simplu amuzament. El vedea insa in joc un pre-exercitiu al activitatilor viitoare ale individului, afirmatie adevarata, evidenta daca ne limitam sa spunem ca jocul ca orice functie generala este util dezvoltarii, care insa isi pierde orice semnificatie cand intram in amanunte. Oare copilul care in joaca se preface a fi biserica se pregateste sa fie dascal, sau cel care se preface ca este o rata moarta va deveni ornitolog? O teorie mult mai profunda este aceea a lui J. J. Buyrendijk care explica jocul prin legile "dinamicii infantile". Numai ca aceasta dinamica nu este ludica in sine, si pentru a explica specificul jocului, pare necesar, asa cum am propus mai sus, sa facem appel la un pol de asimilare la "eu", distinct de polul acomodator al imitatiei si echiliobrul dintre acesti poli (inteligenta) ; in jocul simbolic, aceasta asimilare sistematica se traduce, deci, printr-o utilizare particulara a functiei semiotice, care consta in a construi simbolul dupa dorinta, pentru a exista tot ceea ce in experienta traita nu poate fi formulat si asimilat numai prin mijloacele limbajului.
Or, acest simbolism centrat pe eu , nu consta numai in a formula si a alimenta diversele interese constiente ale subiectului. Jocul simbolic se refera adesea si la conflicte inconstiente: interese sexuale, apararea impotriva angoasei, fobiile, agresivitate sau indentificare cu agresorii, retragere din frica de risc sau de competitie etc. Simbolismul jocului se aseamana in aceste cazuri cu simbolismul visului in asemenea masura incat metodele specifice ale psihanalizei infantile folosesc materiale ale jocurilor (Melanie Klein, Anna Freud etc.). Numai ca freudismul a interpretat mult timp simbolismul visului (fara sa mai vorbim de exagerarile, poate inevitabile, pe care le comporta interpretarea unor simboluri atunci cand nu dispunem de mijloace eficiente de constrol), ca un fel de deghizare datorata mecanismelor de refulare si de cenzura. Limitele atat de imprecise dintre constiinta si inconstient pe care le atesta jocul simbolic al copilului, ne fac mai curand sa ne gandim ca simbolismul visului este analog cu acela al jocului, deoarece persoana care doarme pierde, in acelasi timp, capacitatea de a utiliza limba intr-un mod judicios sensului realului si instrumentele deductive sau logice ale inteligentei sale. El se gaseste astfel, fara voie, in situatia de asimilare simbolica pe care copilul o cauta pentru ea insasi: C. G. Jung vazuse bine ca acest simbolism oniric consta intr-un fel de limbaj primitiv, ceea ce coespunde deci constatarilor noastre cu privire la jocul simbolic, si el a avut meritul de a studia si de a arata marea generalitate a anumitor simboluri. Dar, fara nici o dovada (neglijarea unui control este si mai caracteristica pentru scoala lui Jung decat pentru scolile freudiene) din generalitate a dedus concluzia caracterului innascut al acestor simboluri si teoria arhetipurilor ereditare. Or, este neindoielnic ca in legile simbolismului ludic al copilului am putea gasi o generalitate tot atat de mare. Si cum copilul este anterior omului, chiar preistoric (am mentionat aceasta in Introducere), poate ca solutia problemei va fi gasita in studiul ontogenetic al mecanismelor care formeaza functie semiotica. Exista trei categorii principale de joc si inca o a patra care face tranzitia intre jocul simbolic si activitatile neludice sau adaptarile "serioase". Forma primitiva a jocului, singura prezenta la nivelul sensori-motor, dar care se pastreaza partial in continuare, este "jocul-exercitiu", care nu comporta nici un fel de simbolism si nici vreo tehnica specific ludica, ci consta in repetarea pentru placere, a activitatilor insusite pe alte cai in scopul adaptarii. De pilda, dupa ce copilul a descoperit din intamplare posibilitatea de a legana un obiect atarnat reproduce la inceput rezultatul pentru a i se adapta si pentru a-l intelege, ceea ce nu constituie u joc, apoi foloseste aceasta conduita din simpla "placere" functionala (K. Bühler), sau din placerea de a fi o cauza si de a afirma o cunostinta nou dobandita (ceea ce face de altfelsi adultul cu un automabil nou sau cu un televizor nou). Vine apoi jocul simbolic, ale carui caracteristici le-am vazut si care ajunge la apogeu intre 2-3 ani si 5-6 ani. :n al treilea rand apar jocurile cu reguli (bile, sotron etc.) care se transmit in cadrul social de la copil la copil si a caror importanta creste o data cu dezvoltarea vietii sociale a copilului. :n sfarsit, pe baza jocului simbolic se dezvolta jocurile de constructie, inca impregnate la inceput de simbolism ludic, dar care tind mai tarziu sa constituie adevarate adaptari ( (constructii mecanice etc.) sau rezolvari de probleme si creatii inteligente. :n jocul simbolic, reapar insa mai ales conflictele afective. Putem fi suguri, de pilda, ca daca la pranz s-a produs o mica scena banala, o ora sau doua dupa drama, ea va fi reprodusa intr-un joc cu papusile si mai ales va fi dusa la o rezolvare mai fericita, fie in sensul ca copilul foloseste fata de papusa sa o pedagogie mai inteligenta decat cea a parintilor, fie in sensul ca el integreaza in joc ceea ce amorul sau propriu il impiedica sa accepte la masa (sa manance pana la fund o farfurie cu ciorba care nu-i place, mai ales daca papusa este cea care o face, simbolic). La fel, putem fi siguri ca, daca copilului i-a fost teama de un caine, intamplarea isi va gasi continuarea intr-un joc simbolic in care cainii nu sunt rai sau copiii devin curajosi. :n general, jocul simbolic poate sa serveasca astfel la lichidarea conflictelor, dar si la compensarea trebuintelor nesatisfacute, la rasturnari de roluri (supunere si autoritate), la eliberarea si extinderea eului etc. :ntr-o lucrare recenta, foarte patrunzatoare si foarte interesanta despre jocurile mintii (Jeux de l'esprit, Paris, 1963, dit. du Scarab e), J. V. Grandjouan gaseste insuficienta interpretarea jocului prin primatul asimilarii punand accentul pe jocurile cu reguli, in timp ce jocul specific al copiilor mici nu se pare a fi jocul simbolic, legat prin toate verigile intermediare de gandirea neludica, de care nu se deosebeste decat prin gradul de asimilare a realului de catre eu.
|