Quintilian - avocat Spaniol de origine, Quintilian s-a nascut in Calagurris, oras din
Spania Tarraconeza (azi vechea Castilie), pe Elbru, prin anii 30 - 40 e.n.
tatal sau era avocat.
'Regulile
care trebuie observate de orator in actiune au fost aratate aproape in intreaga
opera. Totusi, voi atinge cateva puncte proprii acestui capitol referitoare nu
atat la felul de a tine discursul, ci mau mult la indatoririle oratorului.
Inainte de toate, dorinta de renume sa nu-l abata pe
orator de la interesul cauzei pe care o apara, lucru ce se intampla cu cei mai
multi. Comandantii de osti nu aduc armata intotdeauna peste campii placute ci,
de cele mai multe ori, urca dealuri greu accesibile, pentru a cuceri cetati
asezate pe stanci abrupte sau intarite cu imense fortificatii. La fel,
discursul va folosi cu placere ocazia de a se desfasura mai din plin, de a
lupta cu adversarul in camp deschis spre placerea asistentei. Dar daca va fi
obligat sa patrunda in terenul spinos al chestiunilor judiciare sau sa scurteze
adevarul in ascunzisurile lui, nu-i va da doar tarcoale, nici nu va utiliza
cugetari vioaie si scanteietoare, ca pe niste proiectile, ci va duce razboiul
prin lucrari de fortificatii, mine, curse si metode secrete. Toate aceste
procedee primesc aplauze nu in momentul aplicarii, ci dupa ce au fost aplicate;
de aceea, chiar cei mai dornici de a face impresie buna trag mai mult folos din
ele. Intr-adevar, dupa ce a rasunat intre aplauzele alor sai discursul unuia,
plin de parada dar fara miez, se vede ridicandu-se mai puternic gloria
adevaratelor calitati. Judecatorii arata pe fata cine i-a miscat; sentimentul
cunoscatorilor prevaleaza si, pentru un discurs, orice lauda e valabila numai
dupa ce a fost terminat.
Cei vechi, intr-adevar, obisnuiau sa-si ascunda
elocinta. M. Antonius recomanda acest lucru ca sa se dea mai multa crezare
oratorilor si pentru a face mai putin sensibile cursele avocatilor. Dar
elocinta, asa cum era pe vremea aceea, putea fi disimulata; caci pe atunci nu
dobandise atata stralucire incat sa strabata toate obstacolele ce i se aruncau
in cale. De aceea e bine ca artificiile si planurile noastre sa ramana ascunse,
caci orice stratagema daca e descoperita nu poate avea efect. Aceasta e tot ce
poate ramane ascuns in elocinta. Caci vorbele alese, sentintele de efect,
figurile elegante sau nu exista in vorbire, sau sunt evidente. Dar tocmai
pentru ca ele atrag atentia nu trebuie sa facem parada de ele; si, daca ar de
ales una din doua prefer sa fie laudata cauza decat avocatul. Totusi, oratorul
va alcatui o atare incheiere incat sa para ca a sustinut foarte bine o cauza
foarte buna. Caci fara indoiala nimenu nu pledeaza mai rau decat acela care
place cand cauza displace; e de la sine inteles ca a luat ceea ce place
dinafara cauzei.
Oratorul nu trebuie sa dispretuiasca predarea de cauze
mai putin importante, sub pretext ca sunt sub demnitatea lui, sau ca un subiect
mai putin frumos ii diminueaza reputatia. Caci motivul cel mai just pentru a
lua un proces este faptul ca aceasta e datoria nostra; apoi este de dorit ca
prietenii nostri sa aiba procese cat mai neimportante; in sfarsit a vorbit bine
cel care a vorbit la nivelul subiectului. Dar unii, daca din intamplare au luat
o cauza care se preteaza mai putin la elocinta, o indoapa cu circumstante
dinafara cauzei, si, daca nu au altceva la indemana, umplu golurile pledoariei
cu invective intemeiate, daca se poate daca nu, cu invective imaginare.
Esential este sa aiba material unde sa-si dea frau liber talentului si sa
starneasca aplauze cand vorbesc. Eu consider acest procedeu atat de
incompatibil cu oratorul desavarsit, incat cred ca nu trebuie sa dea curs
acestor invective nici cand sunt intemeiate, decat daca ar cere-o cauza. Este
cu adevarat o elocinta de caine, dupa expresia lui Appius, a-ti lua sarcina de
a vorbi de rau. De altfel, cei care procedeaza asa trebuie sa se astepte sa fie
si ei tratati astfel, si, in cazul cel mai bun, clientul plateste indrazneala
avocatului sau. Dar aceste consecinte sunt insemnate in comparatie cu viciul
insusi, caci intre a vorbi de rau, si de a comite raul nu este alta deosebire
decat prilejul. E o bucurie josnica, nedemna de om, si neplacuta nici unuia
dintre auditorii cinstiti; totusi o cer impricinatii de multe ori pentru ca
prefera sa se razbune decat sa se apere. In tot cazul, si in multe alte
privinte avocatul nu trebuie sa lucreze dupa capriciul lor. Si in cazul de fata
ce om, in vinele caruia curge sange liber, ar accepta sa devina insolent dupa
pofta altuia?
Unii avocati se napustesc bucuros si impotriva
avocatilor partii adverse. Acest procedeu, afara de cazul ca l-au meritat, este
neomenesc, gandindu-ne la respectul reciproc cerut oamenilor de aceeasi
profesie. Apoi, e nefolositor celui care vorbeste pentru ca si cel ofensat are
dreptul de a-i raspunde la fel; in sfarsit este daunator cauzei pe care o
apara, fiindca adversarii ii devin dusmani declarati si, oricat de mica le-ar
fi puterea , injuria le-o mareste. Dar mai presus de toate, acestia isi pierd
stapanirea de sine - calitate care asigura unui orator cea mai mare prestanta
si incredere - daca din om corect se schimba intr-un larmuitor si urlator
necontrolat, care tine seama nu de dispozitia sufleteasca a judecatorului, ci
de artagul clientului sau.
De multe ori preferinta de a vorbi deschis duce la o
indrazneala periculoasa nu numai pentru cauza, ci si pentru acela care vorbeste
astfel. Intr-adevar, nu fara temei dorea Pericle sa nu-i vina in minte vreun
cuvant cu care sa supere poporul. Ceea ce credea Pericle despre popor eu cred
despre toti auditorii, pentru ca si ei ne pot face atata rau. Caci cuvantul ce
a parut curajos cand l-ai spus este considerat prostie, daca a jignit.
Acum, fiindca modul de a pleda se deosebeste in general
la diferitii oratori si fiindca munca este taxata de catre unii drept spirit
greoi, iar la altii volubilitatea e considerata indrazneala, cred ca e nimerit
sa arat care imi pare mie masura justa. In compunerea discursului se va depune
cat mai multa grija. Caci a pleda mai rau decat poti nu denota numai
neglijenta, ci de-a dreptul incorectitudine, iar fata de cauza pe care ai
luat-o perfidie si tradare. De aceea, avocatul nu trebuie sa ia mai multe cauze
decat stie ca va fi capabil sa pledeze. Va scrie ceea ce trebuie sa spuna si,
daca imprejurarea ii va permite, 'si le va intipari', dupa expresia
lui Demostene. Dar aceasta nu va fi posibil decat daca vorbeste el primul, sau,
in procesele criminale, daca data este fixata cu cateva zile inainte. Cand insa
trebuie sa raspunda imediat, nu poate pregati totul mai dinainte; de asemenea,
cand partea adversa ii face alte obiectii decat s-a asteptat. De fapt, oamenii
se indeparteaza cu regret de cele pregatite inainte si in tot decursul actiunii
se uita si cauta daca nu ar putea smulge ceva din discursul scris ca sa-l
insereze in cele improvizate. Chiar daca reusesc, partile nu se sudeaza si
acest lucru se observa usor, nu numai pentru ca locul unde se insereaza
prezinta fisuri, ca in orice lucrare rau inchegata, ci si pentru ca insusi
tonul nu se potriveste. Astfel nici improvizarea nu-si poate lua avant, nici
textul pregatit dinainte nu se poate incadra bine si se impiedica unul pe
altul; caci cele scrise tin mintea pe loc, nu o urmeaza. Asadar, in aceste
pledoarii trebuie, cum zic taranii, sa stai tot in picioare.
Dar fiindca orice cauza consta din afirmare si
respingere, putem scrie punctul nostru de vedere. De asemenea, pentru ceea ce
stim sigur ca va raspunde adversarul - caci cateodata stim sigur ce va raspunde
- ne putem scrie replica. Pentru rest exista o pregatire, anume sa cunoastem
bine cauza, iar o a doua pregatire o obtinem chiar in cursul procesului,
ascultand cu mare atentie ce spune adversarul. E bine totusi sa meditam mai
dinainte asupra mai multor chestiuni si sa fim pregatiti pentru orice
eventualitate. Si acest lucru e mai sigur decat scrisul, pentru ca e mai usor
sa parasesti o idee sau sa o transpui in alta parte.
Dar fie ca trebuie sa improvizeze pentru a raspunde,
fie ca il va constrange altceva, oratorul nu se va considera coplesit si
surprins daca cunostintele teoretice, studiul si exercitiile i-au dat, printre
altele, si posibilitatea de a vorbi usor. Intotdeauna inarmat si pregatit de
lupta, nu ii va lipsi elocinta in pledoarie, intocmai cum nu ii lipsesc
cuvintele in conversatiile zilnice si in cele casnice. Si nu se va sustrage de
la datorie niciodata, pentru un atare motiv, daca va avea timp sa studieze
cauza; caci celelalte ii vor sta intotdeauna la dispozitie'.
'Arta
oratoriei, in ansamblul ei, dupa cum ne-au invatat cei mai multi si cei mai de
seama autori, consta din cinci parti: inventiune, dispozitiune, elocutiune,
memorizare si propuntare sau actiune - caci acesteia i se spune in ambele
feluri.
Intr-adevar, orice vorbire care enunta o intentie
cuprinde in mod necesar fond si forma. Daca enuntarea este scurta si se
realizeaza printr-o singura propozitie, aceste doua elemente pot fi eficiente;
o vorbire mai lunga pretinde insa mai multe elemente, caci, in acest caz, nu
intereseaza numai ce si cum spunem, dar si ordinea in care spunem; este deci
necesara si dispozitiunea. Dar nu putem exprima intreg fondul si nu putem aseza
fiecare idee la locul potrivit fara ajutorul memoriei, de aceea memoria
constituie partea a patra. Toate aceste insa sunt fara farmec si aproape
anulate de o expunere nepotrivita fie in intonatie, fie in gest. Asadar trebuie
sa acordam si pronuntarii un loc, al cincilea'.
'Urmeaza
metoda studierii unui proces, adica ceea ce constituie baza pledoariei.
Intr-adevar, nu se poate intalni avocat, chiar putin talentat, care, dupa ce a
studiat cu staruinta tot dosarul cauzei, sa nu fie in stare cel putin sa
informeze pe judecator. Dar la acest lucru se gandesc foarte putini. Nu vorbesc
de avocati neglijenti, pe care nu-i intereseaza deloc care este punctul
principal al procesului, numai sa poata avea prilejul sa declame despre
persoane sau despre lucruri comune, chiar iesind din subiect. Pe unii ii pierde
vanitatea; altii pretextand numeroase ocupatii, si avand intotdeauna altceva de
facut mai intai, cheama pe client la ei abia in ajunul sau chiar in dimineata
dezbaterii si chiar se lauda uneori ca au invatat toata cauza numai pe banca
avocatilor. Unii, pentru a se mandri cu talentul lor, vor sa para ca au inteles
problema imediat. Ei mint, zicand ca au inteles-o si o stiu aproape inainte de
a fi auzit expunerea ei; dupa ce, in furtuna aplauzelor, rostesc multe si
elocvente cuvinte, care nu intereseaza nici pe judecator nici pe client, sunt
condusi spre casa strabatand forul plini de sudoare si bine incadrati de
admiratori.
Nu as putea suporta nici comoditatea acelora care
incredinteaza prietenilor lor sarcina de a le studia cauzele. Totusi, raul ar
fi mai putin mare daca acesti prieteni ar studia cel putin bine cauza si ar
transmite corect informatiile. Dar cine o va studia atat de atent ca avocatul?
Acela caruia i s-a incredintat cercetarea, acel mijlocitor, acel talcuitor cum
va pune suflet si osteneala pentru cauze pe care nu le va pleda, cand cei care
trebuie sa pledeze nu arata nici macar atata interes ca el?
Prin urmare, inainte de toate, sa fixam celor in cauza
timpul si locul pentru a-i asculta in tihna; si chiar noi sa-i insemnam sa
expuna indata toate amanuntele cat mai pe larg si evocandu-le, sa porneasca de
la un punct oricat de indepartat vor. Caci nu strica atat de mult sa asculti
lucruri de prisos, cat strica sa nu cunosti pe cele esentiale. Dar de multe ori
avocatul va afla si rana si remediul in amanuntele pe care clientul le
considera lipsite de interes. De asemenea, avocatul sa nu se increada atat de
mult in memoria sa, incat sa neglijeze a-si nota cele auzite. Si sa nu se
multumeasca daca le-a auzit odata. Sa-l constranga pe client sa repete
expunerea inca o data si chiar de mai multe ori, nu numai fiindca in prima
expunere i-au putut scapa unele date, mai ales cand e vorba de un om neumblat
in procese (ceea ce se intampla adesea), ci si ca sa stim daca spune aceleasi
lucruri. Intr-adevar, foarte multi mint si, ca si cand nu si-ar expune cauza ci
ar pleda-o, vorbesc nu cum ar trebui sa vorbeasca cu avocatul lor, ci cu
judecatorul. De aceea, sa nu ne grabim sa-i credem, ci sa-i sucim in tot
chipul, sa-i incurcam si astfel sa scoatem de la ei adevarul. Caci precum
medicii trebuie sa vindece nu numai raul aparent, ci si raul pe care il ascunde
adeseori chiar cel ce trebuie vindecat, la fel avocatul trebuie sa vada mai
multe decat i se arata.
Intr-adevar, dupa ce a ascultat cu suficienta rabdare,
avocatul trebuie sa se transpuna in alta persoana si, luand rolul adversarului,
va aduce tezei clientului sau toate obiectiile posibile sau tot ce comporta in
mod natural un astfel de litigiu. Clientul trebuie interogat si incoltit cat
mai necrutator. Caci, cercetand toate amanuntele, ajungem la adevar, uneori
cand ne asteptam mai putin.
Pe scurt, cel mai bun avocat este acela care nu crede
deindata pe client. Caci clientul promite totul: ca ii va fi martor tot
poporul, ca dovezile scrise sunt la indemana, ca, in sfarsit, unele puncte nu
le va nega nici adversarul. De aceea, trebuie vazut cu de-amanuntul tot dosarul
cauzei; dar nu e de ajuns sa-l rasfoiesti, ci trebuie citit in intregime. Caci
de foarte multe ori nu cuprinde ceea ce afirma clientul, sau cuprinde mai putin
sau sunt in el amestecate si lucruri care dauneaza, sau sunt unele exagerari
care nu au credit tocmai pentru ca depasesc masura Trebuie sa studiezi acasa
cauza, cautand cu de-amanuntul care sunt persoanele interesate, imprejurarile,
locurile, obiceiurile, documentele, pe scurt, toate elementele din care se poate
scoate nu numai argumente numite 'bazate pe arta', ci poti afla si
care sunt martorii de temut si cum trebuie combatuti. De fapt, importa foarte
mult daca acuzatul e chinuit de invidie, ura sau dispret pentru ca invidia e
indreptata in general contra celor mai mari; ura contra celor egali; dispretul
loveste pe inferiori.
Dupa ce a cercetat cauza cu de-amanuntul, dupa ce a
examinat tot ce ii poate fi util sau daunator, avocatul va lua asupra-si un al
treilea rol, al judecatorului. Isi va inchipui ca in fata sa se dezbate cauza
si va trage concluzia ca ceea ce l-ar fi convins pe el daca ar fi judecat,
elementul acela va fi convingator, pentru oricine ar judeca. In felul acesta,
arareori il va insela rezultatul. Daca se intampla, e din vina judecatorului.'
'Dupa
ce oratorul isi va dobandi suficiente puteri in tot felul de lupte, prima lui
grija va fi sa stie ce procese sa ia. Ca om corect va prefera de buna seama sa
apere decat sa acuze. Dar nu se va feri, totusi, de numele de acuzator
intr-atat incat nici o indatorire publica sau privata sa nu il poate determina
a chema la raspundere pe cineva pentru felul sau de viata. Caci chiar legile ar
fi fara valoare daca nu ar fi sprijinite de glasul corespunzator al avocatului.
Si, daca n-ar fi o lege a naturii sa ceri pedepsirea crimelor, ar fi cam
acelasi lucru cu a le autoriza. De asemenea, a da libertate de actiune celor
rai inseamna a fi contra celor buni. De aceea, oratorul nu va lasa nerazbunate
plangerile aliatilor nostri, nici uciderea unui prieten sau a unei rude, nici
conspiratiile urzite impotriva statului. Nu pentru ca ar dori cu lacomie
pedepsirea celor vinovati, ci pentru ca vrea vindecarea viciilor si indreptarea
moravurilor. Caci cei care nu pot fi redusi prin ratiune la o putere mai buna,
numai prin frica pot fi tinuti in frau. De aceea, daca a trai din acuzari si a
denunta pentru rasplata pe cei vinovati e un fel de talharie, dimpotriva, a
face inofensiv pe omul care traieste in stat trebuie socotita o fapta similara
cu apararea patriei. Din acest motiv, barbatii de frunte ai statului nu au
refuzat sa indeplineasca aceasta latura a indatoririlor lor de oratori, ba
chiar se credea ca prin acuzarea cetatenilor rai tinerii cu renume dau statului
chezasie de patriotism, fiindca faptul ca ei urau pe cei necinstiti si isi
atrageau prin aceasta ura, se socotea drept dovada a sinceritatii si a
sentimentelor lor bune. Acest lucru l-au facut Hortensius, Lucullii, Sulpicius,
Cicero, Cezar, multi altii si mai ales cei doi Cato, dintre care unul a fost
numit cel intelept; celalalt daca nu va fi considerat si el intelept; celalalt
daca nu va fi considerat si el intelept, nu-mi pot da seama cui i se va potrivi
acest epitet.
Dar oratorul nu va lua apararea oricarui; in nici un
caz nu va deschide si piratilor portul frumos al salvarii, adica elocinta sa,
ci va cumpani bine cauza pe care o va apara. Fiindca, totusi un singur om nu
poate apara pe toti impricinatii de buna-credinta, care sunt desigur multi
avocatul va tine seama si de recomandatii si de calitatea impricinatilor,
astfel incat sa nu cedeze niciodata decat unei influente foarte oneste; caci un
om de bine nu poate avea prieteni decat tot un om de bine ca el. Dar trebuie
inlaturate cele doua cai de a ajunge, adica oferirea sprijinului tau
persoanelor puternice contra celor umile, sau de a pleda numai pentru cei mici
impotriva oamenilor suspusi; caci nu rangul face cauzele drepte sau nedrepte.
In orice ca, insa, sfiala sa nu-l impiedice pe orator
sa renunte la un proces pe care l-a primit fiindca i se parea drept, dar,
studiindu-l, a vazut ca e nedrept; aceasta sa o faca numai dupa ce i-a spus
impricinatului adevarul. De fapt, daca judec bine, folosul cel mai mare adus
clientului e sa nu-l inselam cu sperante false. Daca nu asculta sfaturile
avocatului, nu merita sa te ostenesti pentru el. Si, in tot cazul, nu convine
oratorului de care il formez eu sa apere o cauza pe care o stie nedreapta. De
fapt, daca va apara o cauza falsa din motivele enumerate mai sus, conduita sa
va fi totusi onesta.
Se poate discuta daca oratorul trebuie sa pledeze
totdeauna fara plata. Daca averea familiala ar pretinde un supliment mai
insemnat pentru cele necesare traiului, oratorul, in acord cu randuielile
tuturor filozofilor, va admite sa i se dea un semn de recunostinta, deoarece si
lui Socrate i se duceau contributii pentru trai. Acest gest e nu numai cuvenit,
ci si necesar, pentru ca insasi aceasta indeletnicire si timpul acordat
treburilor altora ne rapeste posibilitatea de a castiga in alt chip cele
necesare.
Dar, si in acest caz, trebuie sa pastram masura; si
importa foarte mult de la cine, cat si cat timp primim. Insa practica
piratereasca de a tocmi si targuirea respingatoare de a fixa pret riscurilor va
displacea chiar si oamenilor mai putin cinstiti. Mai ales ca cel care apara
oameni corecti si cauze oneste nu are sa se teama de ingratitudine; daca va
intalni vreunul de felul acesta, prefera ca paguba sa fie a lui. Deci oratorul
nu va voi sa castige mai mult decat e suficient; si chiar de ar fi sarac, nu va
lua nimic cu titlu de salar, ci numai ca un contra-serviciu, stiind ca el a
prestat mult mai mult. Caci daca aceasta binefacere nu trebuie sa se vanda, nu
inseamna ca trebuie sa fie gratuita. Intr-un cuvant, recunostinta il priveste
indeosebi pe debitor'.
'Ceea
ce in latineste se numeste principium sau exordium, grecii l-au denumit
prooemim, termen ce-mi pare mai adecvat, caci termenii nostri dau numai ideea
de 'inceput', pe cand grecii indica indeajuns de clar c aceasta parte
se gaseste inaintea abordarii subiectului despre care urmeaza sa se vorbeasca.
Denumirea poate proveni de la 'cantec', si de
la faptul ca chitaristii au denumit proemim acele mici preludii pe care le
canta pentru a-si atrage bunavointa inainte de a canta bucata propriu-zisa;
oratorii au adoptat si ei acelasi termen pentru denumirea inceputului pe care
il fac cu scopul de a castiga favoarea judecatorilor inainte de a incepe
pledoaria propriu-zisa; dar termenul poate proveni si de la cuvantul grec -
care are sensul de 'drum', apoi termenul a inceput sa denumeasca si
ceea ce se spune inainte de a intra in subiect. In orice caz, proemium inseamna
ceea ce se poate spune cu folos in fata judecatorului inainte de a-l informa
despre fondul cauzei; procedam, deci, gresit in scoli, unde intotdeauna tratam
exordiul ca si cum judecatorul ar cunoaste de mai inainte cauza.
Aceasta provine din imprejurarea ca inaintea
declamatiei se expune acea cunoscuta, as zice, schita a procesului. In for, de
asemenea, se poate ivi uneori prilejul de a folosi acest gen de exordiu, dar
numai in pledoariile secunde, niciodata in primele, exceptand cazul cand vorbim
in fata unui judecator care cunoaste in adevar dinainte, pe alta cale,
subiectul.
Scopul exordului nu este altul decat pregatirea auditorului
pentru a ne fi mai favorabil cand vom expune celelalte parti ale cuvantarii.
Majoritatea autorilor de tratate retorice sunt de acord ca acest scop se
realizeaza cand reusim sa facem pe auditor binevoitor, atent si dispus sa
cunoasca faptele, nu inseamna ca aceste trei sentimente nu trebuie mentinute
de-a lungul intregii pledoarii, ci ca ele sunt necesare indeosebi la inceput,
pentru a ne atrage bunavointa si atentia judecatorului, ca, in acest fel, mai
tarziu sa-l putem cuceri.
Bunavointa, dupa cum stim, se obtine dand exordiului un
continut fie in legatura cu persoanele, fie cu cauza insasi. In privinta
persoanelor, nu exista numai trei categorii, cum au crezut cei mai multi
scriitori: reclamantul, adversarul si judecatorul; caci uneori ceea ce putem
spune in exordiu este prilejuit chiar de avocatul care sustine acuzarea.
Intr-adevar, desi acesta vorbeste despre persoana sa foarte putin si masurat
totusi e foarte important sub toate aspectele pentru el daca va fi considerat
un om de bine, corect. In acest fel, el va parea ca aduce in proces nu
staruinta interesata a avocatului, ci aproape creditul moral al unui martor. De
aceea, in primul rand, doreste sa fie apreciat ca a venit sa sustina procesul
manta de o indatorire familiala sau de prietenie si, mai ales, daca este
posibil, ca a venit chiar din interes de stat, ori pentru a da un exemplu
deosebit de important. Cu atat mai mult impricinatii trebuie sa procedeze in
asa fel incat sa para ca au ajuns la proces dintr-un motiv important si onest, sau
chiar din necesitate. Dar daca pentru cel care pledeaza mijlocul principal de
a-si castiga autoritate consta in indepartarea oricarei banuieli ca ar fi luat
asupra lui procesul pentru vreun motiv josnic, ori din ura sau din ambitie, ne
putem face un fel de recomandare tacita daca spunem noi insine ca suntem slabi,
neumblati prin judecati, inferiori talentului avocatului partii, adverse cum
face, in general, Messala, in exordiile sale. Caci este fireasca atitudinea
binevoitoare a auditorilor fata de cei necajoti si un judecator constiincios
asculta cu foarte multa bunavointa pe aparatorul de care nu se teme ca vrea
sa-i insele spiritul de dreptate. Asa se explica, la oratorii vechi, grija de
a-si acoperi maiestria vorbirii, grija cu totul opusa laudaroseniei din vremea
noastra.
Trebuie sa evitam, de asemenea, de a parea injuriosi,
rautaciosi, trufasi, cartitori impotriva vreunui om sau a vreunei categorii
sociale si, indeosebi impotriva persoanelor pe care, jignindu-le, ne-am
instraina implicit bunavointa judecatorilor.
Sa nu se spuna nimic impotriva judecatorului, nu numai
pe fata, dar nici chiar indirect; acest sfat n-ar avea rost sa dau, daca nu ar
exista astfel de cazuri.
Chiar si aparatorul partii adverse poate inspira celui
care pledeaza materie pentru exordiu; uneori vom vorbi despre el cu respect,
simuland ca ne temem de elocinta si de influenta lui, pentru a trezi banuiala
judecatorului fata de el; alteori, vom vorbi despre acela cu dispret, dar
foarte rar, cum a procedat Asinius care, pledand pentru mostenitorii Urbinei,
l-a prezentat pe Labienus, care pleda pentru partea adversa, ca argument ca
este nedreapta cauza pe care o sustine.
Cornelius Celsus spune ca astfel de inceputuri nu sunt
exordii, fiindca sunt in afara procesului; eu, insa, pe langa faptul ca ma
conduc mai bucuros dupa autoritatea celor mai mari oratori, socot ca
intereseaza tot ce priveste persoana aparatorului, fiindca este firesc ca
judecatorii sa dea mai usor crezare acelora pe care ii asculta mai cu placere.
In privinta persoanei reclamantului insusi, se poate
vorbi felurit. Uneori ne referim la demnitatea lui, alteori recomandam
slabiciunea lui; cateodata relatam cate ceva despre meritele lui; va trebui sa
ne exprimam mai cu rezerva cand e vorba de meritele noastre, decat cand e vorba
de ale altora. Importanta pentru justitie sunt si sexul, varsta si conditia
sociala a omului; de pilda cand femeile, batranii sau minorii aduc in fata
judecatorului calitatea lor de copii, parinti ori sotii. Caci si sentimentul de
mila, singur, poate indupleca chiar pe judecatorul cel mai drept. Aceste puncte
trebuie, insa, numai atinse in exordiu, nu epuizate.
Persoana adversarului este atacata de obicei cam prin
aceleasi mijloace, vazute, insa, din unghi contrar. Caci cei puternici nasc
invidie, cei umili si abjecti dispret, cei nerusinati si primejdiosi ura;
aceste trei sentimente sunt foarte puternice pentru a instraina inima
judecatorului. Simpla lor enuntare nu este insa suficienta; in acel fel poate
proceda un avocat nepriceput; de cele mai multe ori trebuie sa exageram ori sa
diminuam, dupa interes; in aceasta consta arata oratorului; restul e oferit de
cauza insasi.
Pe judecator il vom atrage nu numai elogiindu-l, mijloc
care cere masura si de care, de altfel, uzeaza in mod obisnuit ambele parti, ci
legand elogierea lui de interesele cauzei noastre. De pilda, pentru clientii de
seama, sa apelam la demnitatea judecatorului; pentru cei umili, la simtul sau
de dreptate; pentru cei nenorociti, la mila lui; pentru cei insultati, la
severitatea sa, si altele de acelasi fel.
Asa vrea sa se cunoasca, daca este posibil, si firea
judecatorului. Caci, dupa cum va fi aspre, bland, placut, grav, dur, iertator,
va trebui sa invocam in interesul cauzei noastre insusiri ce ii sunt pe plac,
ori sa atenuam pe cele contrare firii lui.
Se intampla, insa, uneori, ca judecatorul sa fie
dusmanul nostru sau prietenmul adversarilor. Aceasta imprejurare trebuie
relevata de ambele parti si, cred, indeosebi, de partea inspre care pare ca
inclina mai mult. Caci exista, uneori, judecatori incorecti care folosesc
aceasta cale nedemna de a se pronunta impotriva prietenilor si in favoarea
acelora cu care poarta dusmanie si de a comite o nedreptate pentru ca sa nu
para ca au comis-o. Au fost si unii judecatori care s-au pronuntat in propriile
lor cauze. Caci din opera 'Observatii', publicata de Septimius, vad
ca Cicero s-a gasit intr-o astfel de situatie; de asemenea, eu insumi am pledat
pentru regina Berenice, in fata ei insasi. Si in acest caz procedeul este
similar celui indicat mai sus: adversarul sustine cu tarie increderea in
succesul clientului sau, aparatorul se teme de scrupulele magistratului.
De asemenea, va trebui sa zadarnicim sau sa intarim
ideea preconceputa a judecatorului daca ne pare ca a adus-o de acasa gata
formata. Uneori trebuie sa inlaturam chiar sentimentul de teama; astfel Cicero,
in Pro Milone, s-a trudit sa arate judecatorilor ca demonstratiile militare ale
lui Pompei nu erau indreptate impotriva lor; alteori, dimpotriva, trebuie sa o
strecuram in sufletul judecatorilor; asa a procedat acelasi Cicero in discursul
contra lui Verres. Exista doua cai de a inspira teama; prima, frecventa si
agreata, este de a insinua ideea ca nu cumva poporul roman sa-si faca o
impresie rea si sa transfere procesul la alt tribunal; a doua cale, dura si
rara - care se poate aplica mai fara primejdie intr-un complet de judecata mai
amplu (caci judecatorii necinstiti dau indarat, iar cei buni se bucura)l nu as
sfatui insa sa se foloseasca aceasta cale in fata unui singur judecator, decat
in lipsa de orice alt mijloc. Daca necesitatea ne formeaza sa adoptam acest
drum, nu mai e nevoie de arta oratorica, asa cum este nevoie de ea cand faci
recurs - desi deseori este si in acest caz utila - sau cand acuzam pe judecator
inainte de pronuntarea sentintei, caci amenintarea si denuntarea le poate face
si cine nu este orator.
Cand cauza ofera posibilitati de atragere a
judecatorului, din acest fapt va trebui sa alegem unele elemente pentru
exordiu, anume pe cele care ne par deosebit de favorabile.
Nu este cazul sa enumar punctele favorabile noua in
proces fiindca ele vor fi evidente odata cunoscuta natura fiecarui proces. Nici
nu pot fi indicate, data fiind marea diversitate de cauze. Amintim numai ca,
dupa cum este in interesul nostru sa gasim si sa amplificam aceste puncte, tot
asa trebuie sa respingem total sau - cel putin, sa diminuam ceea ce dauneaza.
Interesul nostru justifica uneori si apelul la compatimire, aratand fie ca am
suferit, fie ca suntem amenintati sa induram o mare nenorocire. Nu sunt de
pararea unor autori care considera ca exordiul se deosebeste de peroratie prin
aceea ca peroratia se refera la trecut, iar exordiul are in vedere ce va urma;
dupa parerea mea, diferenta consta in faptul ca in exordiu trebuie sa se puna
mai multa masura si rezerva in trezirea compatimirii judecatorului, pe cand in
peroratie ne este ingaduit sa rascolim toate sentimentele, sa dam glas
persoanelor imaginare, sa inviem pe cei morti, sa prezetam pe cei dragi
acuzatului, mijloace mai putin utilizate in exordiu. Dar aceasta nu inseamna ca
exordiul trebuie sa aminteasca punctele indicate mai sus si sa arate ca ele nu
se aplica adversarului. De asemenea, este util sa cream impresia ca soarta
noastra va trezi compatimire daca suntem invinsi si ca adversarul, va deveni
insolent daca va invinge.
Se obisnuieste ca exordiile sa se bazeze si pe
circumstantele care au legatura cu persoanele si cu cauzele in discutie. Pot
avea legatura nu numai cu fiintele foarte dragi amintite mai sus, ci si cu
rudele, prietenii, uneori chiar cu tinuturile si cetatile si, in general, cu
orice ar suferi din pricina nenorocirii pe care-l aparam.
Increderea in sine, manifestata direct, da adeseori impresia
neplacuta de aroganta. Castiga favoarea judecatorilor si unele mijloace care,
desi aproape intotdeauna sunt comune ambelor parti, nu trebuie neglijate, fie
si numai ca sa nu le foloseasca adversarul. Ma gandesc la exprimarea unei
dorinte, la dezaprobari vehemente, la rugaminti si ingrijorare; caci in general
atentia judecatorului este treaza, daca prezinti dezbaterea drept ceva nou,
important, primejdios, care poate crea precedent, si mai ales daca judecatorul
e convins ca este in joc propria sa persoana sau interesul statului; sufletul
lui trebuie deci zguduit, trezind in el speranta, teama, admonestandu-l,
rugandu-l, facand apel chiar la vanitatea lui, daca vom crede util. Pentru
mentinerea atentiei auditorilor e foarte util sa dam impresia ca nu ii vom
retine mult si ca nu vom vorbi in afara cauzei. Fara indoiala si aceasta simpla
atentie il va dispune pe judecator sa afle cauza. Acelasi efect il are
indicarea succinta si limpede a esentei cauzei in care trebuie sa se pronunte
(cum fac Homer si Vergiliu in exordiile operelor lor); caci exordiul trebuie sa
fie construit in asa fel incat sa semene mai curand cu o enuntare decat cu o
expunere de fapt; oratorul trebuie sa arate nu cum si ce s-a petrecut, ci numai
sa indice despre ce va vorbi. Nu vad alt exemplu mai bun de dat oratorilor,
decat exordiul din Pro A. Cluentio al lui Cicero. 'Am observat,
judecatori, ca intreaga cuvantare a acuzatorului este impartita in doua parti;
una mi-a facut impresia ca se bazeaza si are toata increderea in defavoarea care
a insotit de mult judecata adusa de Iunius; cealalta, abia atinge - din simpla
obisnuinta, si inca timid Si neincrezator - chestiunea otravizii, desi pentru
ea s-a constituit acest complet de judecata conform legii'. Totusi acest
procedeu, in toata amploarea lui, este mai potrivit pentru replica decat pentru
atac, fiindca in acest ultim caz trebuie numai sa se aminteasca, judecatorului
faptele, pe cand in cazul dintai trebuie sa-i fie expuse.
In ciuda convingerii unor mari autori, eu sustin ca
judecatorul trebuie tinut tot timpul atent si dispus sa fie informat; nu ca as
ignora motivul invocat de ei, anume ca nu ar fi in interesul unei cauze rele sa
fie clar cunoscuta de judecator, ci fiindca lipsa de cunoastere a judecatorului
se datoreaza nu atat neglijentei lui, cat erorii in care el a putut sa fie
indus. Sa presupunem ca adversarul a vorbit si l-a convins, poate; noi trebuie
sa-l convingem de contrariul; insa nu-i vom putea schimba parerea decat daca-l
vom face binevoitor si atent la ce vom spune. Ce trebuie deci sa facem? Sunt de
acord ca, pentru a atrage inspre noi atentia acordata de judecator mai inainte
adversarului, unele puncte trebuie atenuate, insulcite, sau aratate ca demne de
dispret.
Este evident ca preceptele prezentate de mine variaza
dupa felul cauzelor. Majoritatea retorilor au deosebit cinci genuri de cauze:
nobile, umile, nesigure sau ambigue, uimitoare si obscure. La aceasta se pare
ca pe drept se adauga categoria cauzelor nedemne, pe care unii le inglobeaza in
a celor umile, altii in a celor uimitoare. Genul cauzelor neasteptate se
numeste astfel deoarece consta din cauze la care omul nu se asteapta. In
cauzele ambigue trebuie sa facem pe judecator deosebit de binevoitor, in
cauzele obscure, sa-l dispunem sa le cunoasca; in cele umile, atent; cat despre
cauzele nobile, ele se recomanda prin insasi natura lor; cauzele uimitoare si
nedemne au nevoie de paliative.
De aceea unii disting doua genuri de exordii; ecordiul
direct si exordiul prin insinuare; exordiul direct cuprinde invocarea directa a
bunavointei si atentiei. Fiindca invocarea directa nu poate avea loc in cauzele
nedemne, patrundem in sufletul judecatorului prin insinuare, indeosebi cand
cauza nu se prezinta suficient de demna, fie pentru ca fapta este necinstita
sau dezaprobata de oameni, fie ca apartenentele o dezavantajeaza, sau ca
trezeste revolta cand avem ca adversar un patron sau un parinte, sau naste
compatimire cand e un batran, un orb sau un copil.
Unii retori expun foarte pe larg mijloacele de remediere
a acestor dificultati si inventeaza, in acest scop, subiecte pe care le
dezvolta ca pe niste pledoarii; dar, fiindca diferitele situatii se nasc din
cauze, nu pot fi prevazute toate speciile; daca nu le tratam in general,
cazurile sunt infinite. Astfel, planul va reiesi din natura fiecarei cauze. As
da un singur precept cu caracter general si anume sa fugim de ce poate dauna si
sa cautam ce ne poate fi util. Daca dificultatea se daoreaza cauzei, recurgem
la persoana. Daca dificultatea provine de la persoana, recurgem la cauza; daca
nici una nu ne vine intr-ajutor, cautam ce loveste pe adversar; caci, dupa cum
e de dorit sa ne atragem mai multa simpatie decat adversarul, tot asa, la
nevoie, este de dorit sa se indrepte mai putina ura asupra noastra decat a lui.
Cat despre faptele care nu pot fi negate, trebuie sa ne
simlim sa dovedim ca sunt exagerate, sau comise cu alta intentie, sau ca sunt
fara legatura cu chestiunea de fata, sau ca pot fi iertate deoarece faptasul se
caieste, sau ca impricinatii si-au si primit indeajuns pedeapsa pentru ele.
Tocmai de aceea este mai usor sa pledeze avocatul decat impricinatul, fiindca
el poate lauda fara a parea arogant si, uneori, poate chiar sa critice cu
folos. Cateodata se va preface ca el insusi este zguduit de invinuirea adusa
clientului sau, cum face Cicero in discursul pentru Rabirius Postumus, pentru a
mentine atentia auditorilor si pentru a obtine autoritatea omului care restecta
adevarul, caci in felul acesta i se va da mai usor apoi crezare, cand va apara
sau nega aceleasi fapte. Deci trebuie sa examinam, in primul rand, daca vom
vorbi ca avocat sau impricinat, ori de cate ori avem posibilitatea alegerii. In
scoala, aceasta preferinta este libera; in for, insa, rareori se intampla ca
cineva sa fie aparatorul potrivit pentru propria sa cauza. In declaratie, avand
de dezvoltat subiecte bazate indeosebi pe pasiuni, e natural ca personajele sa
vorbeasca ele insele fiindca nu pot fi communicate si nu pot fi redate cu
aceeasi intensitate pasiunile altuia ca ale propriului tau suflet.
Din aceleasi motive se pare ca este necesar exordiul de
insinuare daca adversarul prin pledoaria sa a patruns in sufletul judecatorilor
sau daca suntem obligati sa pledam in fata unui auditor obosit. De primul
inconvenient vom scapa anuntand dovesi si depreciind pe ale adversarului de al
doilea promitand ca vom fi concisi si folosind mijloacele indicate pentru
mentinerea atentiei judecatorului. O vorba de spirit la locul ei readuce, si
ea, buna dispozitie; de asemenea orice este pe gustul judecatorului ii alunga
plictiseala. Nu este inutil nici procedeul prevenirii obiectiilor, eventuale;
asa procedeaza Cicero spunand ca stie ca unii sunt surprinsi de faptul ca el,
care timp de atatia ani a aparat pe multi si nu a atacat pe nimeni, vine acum
sa acuze pe Verres; apoi arata ca insasi aceasta acuzare este in realitate o
aparare a aliatilor. Aceasta figura retorica este numita prolepsa. Intrucat
acest procedeu este util uneori, unii declamatori contemporani il folosesc
aproape intotdeauna, ca si cum le-ar fi permis sa inceapa decat contrar oridnii
firesti.
Discipolii lui Apolodor sustin ca mijloacele de a-ti
atrage judecatorul nu se rezuma la cele trei enuntate mai sus, ei enumera multe
specii, de pilda, unele provenite din caracterul judecatorului, altele din
opinii direct legate cu cauza insasi - care sunt aproape infinite - api altele
provenite din elementele oricarui proces, persoane, fapte, vorbe, cauze, timp,
locuri, ocazii si altele. Marturisesc ca toate acestea sunt adevarate, dar ele
intra in cele trei categorii despre care am vorbit. Caci daca il am pe
judecator binevoitor, atent, dispus sa afle faptele, nu vad ce ar trebui sa
doresc mai mult de vreme ce insasi teama - care pare cea mai in afara acestor
mijloace - il face pe judecator atent si-l dezbate de la bunavointa aratata
adversarului.
Insa, fiindca nu este indeajuns sa aratam elevilor care
sunt elementele exordiului ci trebuie sa le explicam si modul in care poate fi
realizat mai usor, adaug ca oratorul trebuie sa analizeze ce are de spus, in
fata cui, pentru cine, impotriva cui vorbeste, in ce imprejurari, in ce loc, in
ce situatie; sa aiba in vedere care este parerea publicului, care pare a fi
parerea judecatorului inainte de a ne asculta, in sfarsit ce dorim sau de ce ne
temem. Insasi natura va indruma pe orator sa stie cu ce trebuie sa inceapa.
Contemporanii considera insa exordiu orice inceput de pledoarie indiferent cum
a fost intocmit si ce a vorbit, indeosebi daca a fost enuntata o cugetare
seducatoare! Fara indoiala, elemente din exordiu sunt comune si altor parti ale
pledoariei; totusi nimic nu este mai bine spus, indiferent in ce parte, decat
cea ce nu ar putea fi la fel de bine spus in alt loc.
Este foarte agreat exordiul cu subiectul luat din
actiunea partii adverse pentru faptul ca, nefiind alcatuit acasa, ci improvizat
pe loc si nascut din situatia prezenta, mareste prestigiul talentului nostru,
datorita usurintei cu care a fost improvizat. Cand este expus simplu si
obisnuit, castiga increderea, astfel incat chiar daca restul discursului a fost
de mai inainte scris si lucrat cu grija pare improvizata intreaga pledoarie al
carei exordiu nu tradeaza o pregatire prealabila.
Dar, in cele mai frecvente cazuri, se cuvine ca exordul
sa fie moderat in cugetari, in felul cum este compus, in tonul cu care este
exprimat si oratorul insusi sa aiba o infatisare modesta, pentru ca nici chiar
in procesul cel mai sigur nu trebuie sa apara prea mult sentimentul increderii
in succes. Caci judecatorul aproape ca uraste siguranta de sine a pledantului
si, cum el stie ce drepturi are, pretinde - fara sa o spuna - respect. Cu tot
atata prevedere trebuie sa evitam de a deveni suspecti in ochii judecatorului;
de aceea in exordii nu trebuie sa fie evidenta deloc munca de elaborare,
fiindca orice mestesug artistic al oratorului pare indreptat impotriva
judecatorului. Or, tocmai a nu arata acest lucru constituie caracteristica cea
mai inalta a artei. Acest sfat a fost recomandat, pe buna dreptate, de toti
scriitorii, insa aplicarea lui variaza intrucatva dupa epoca; de exemplu, acum
in unele tribunale, indeosebi in procesele capitale sau tinute in fata
centumvirilor, judecatorii insisi pretind pledoarii lucrate cu atentie si cu
mare grija; se cred dispretuiti daca, in pronuntare chiar, nu este vizibila
elaborarea; caci vor nu numai sa fie informati ci si sa simta placere
ascultand. E greu a pastra masura intr-o astfel de situatie; totusi ea poate fi
mentinuta facand impresia ca vorbim ingrijit, dar nu cu artificiu.
Din vechile percepte raman valabile urmatoarele: sa nu
se observe in exordiu folosirea vreunui cuvant neuzual, a vreunei metafore prea
indraznete, ori a vreunui arhaism iesit complet din uz, sau a vreunei licente
poetice. Caci insa nu am captat simpatia si atentia, insa proaspata, a
auditorilor, ne supravegheaza; numai dupa ce sufletele lor au fost castigate si
incalzite, ne putem lua aceasta libertate, mai ales cand vom aborda dezvoltari
a caror bogatie fireasca nu ingaduie - prin stralucirea ce o raspandeste - sa
fie observat vreun cuvant indraznet.
Stilul exordiului nu trebuie sa fie asemanator celui pe
care il folosim cand argumentam, sau cand dezvoltam idei generale, sau din
naratiune; in sfarsit nu trebuie sa fie intotdeauna muncit si inflorat, ci
adeseori, sa para simplu si nelucrat si sa nu promita prea multe, prin cuvint
sau expresia fetei. Caci vorbirea in care arta este disimulata si, cum spun
grecii, - (care nu se arata), patrunde mai pe nesimtite. Totul trebuie manuit
dupa cum voiam sa modelam sufletul judecatorilor.
A avea un lapsus de memorie sau a nu vorbi curgator nu
este nicaieri mai displacut fiindca un exordiu defectuos poate fi asemanat cu
un obraz plin de cicatrice: si, de buna seama, cel mai rau carmaci e acela care
isi izbeste de mal corabia tocmai la plecarea din port.
Intinderea exordiului depinde de cauza: cauzele simple
cer un exordiu scurt cele complicate, suspecte si nedemne simt lipsa de unul
mai lung. Merita, insa, sa fie luati in ras aceia care au pretins, printr-un
fel de lege, ca toate exordiile sa se margineasca la patru fraze. Evident, nu
mai putin trebuie evitata lungimea peste masura a exordiului, pentru ca sa nu
para capul mai lung decat trupul si ca nu cumva tocmai partea care trebuie sa
pregateasca atentia judecatorului sa-l oboseasca.
Unii retori interzic categoric ca in exordiu sa ne
adresam catre altcineva in afara de judecator; acestia, desigur, isi bazeaza
convingerea pe o anumita ratiune. De fapt, trebuie sa recunoastem ca este mult
mai firesc sa ne adresam mai intai acelora pe care vrem sa ii atragem. Totusi,
uneori si exordiului ii este necesara o cugetare mai profunda; aceasta devine
mai agera si mai puternica daca este adresata altei persoane decat
judecatorului. Daca asa stau lucrurile, cu ce drept sau ce prejudecata ne poate
opri sa dam printr-o astfel de figura puteri ideii? De altfel teoreticienii
artei opresc folosirea acestei figuri in exordiu nu fiindca este cotrara
regulilor, ci fiindca nu o socot utila. Asadar, daca utilitatea este evidenta,
va trebui folosita tocmai pentru ratiunea care interzice folosirea ei.
Demostene insusi, in exordiu, adreseaza cuvantul nu judecatorului, ci lui
Eschine; M. Tullius, de asemenea, se adreseaza chiar mai multora cand gaseste
de cuviinta, iar in Pro Ligario se adreseaza lui Tubero. De fapt, discursul ar
fi fost mult mai lanced daca ar fi folosit orice alta figura; s-ar convinge mai
usor cine ar vedea intregul pasaj, foarte viguros, redat in forma urmatoare:
'Asadar, Tulbero, tu ai ceea ce un acuzator trebuie sa doreasca inainte de
toate' si celelalte. Daca s-ar adresa judecatorului, ideea ar parea
intr-adevar nefireasca si toata vigoarea ar disparea, spunand: 'Asadar,
Tubero are ceea ce un acuzator trebuie sa doreasca inainte de toate'. Forma
prima preseaza si insista, a doua nu ar face altceva decat sa indice faptul.
Aceeasi ar fi situatia si la Demostene, daca am schimba directia data
cuvintelor. Oare Salustiu, la randul sau, nu s-a adresat, in exordiu, direct -
si inca de la inceput - lui Cicero insusi, impotriva caruia vorbea? 'Greu
si cu sufletul indoit as suporta vorbele tale de ocara, M. Tullius',
imitand procedeul lui Cicero impotriva lui Catilina: 'Pana cand, in
sfarsit, vei abuza?'
Sa nu ne miram ca intalnim apostrofa in exordiu, de
vreme ce acelasi Cicero, aparand pe Scaurus, acuzat de ambitus - este vorba de
discursul care se gaseste in comentariile lui Cicero (caci l-a aparat de doua
ori) - introduce, intr-o prosopopee, o persoana care vorbeste in favoarea
acuzatului; aparand pe Rabirius Postumus si pe acelasi Scaurus - acuzat de
delapidare de bani publici - se foloseste chiar de exemple; aparand pe
Cluentius, asa cum am aratat mai inainte, utilizeaza chiar clasificarea.
Totusi, fiindca aceste forme de exordiu sunt binevenite uneori, nu trebuie
folosite fara discernamant, ci numai cand ratiunea cere incalcarea regulii. La
fel: comparatia, dar sa fie scurta; metafora si alte figuri - toate interzise
de retorii precauti si meticulosi - pot fi folosite uneori, afara de cazul ca acea
divina ironie din Pro Ligario, amintita putin mai inainte, ar displacea cuiva.
Acesti retori au semnalat cu mai mult simt al
realitatii alte vicii ale exordiilor. Exordiul care convine mai multor cauze se
numeste vulgar. Desi e mai putin agreat, il intrebuintam uneori cu folos;
adeseori nu l-au evitat nici marii oratori. Exordiul pe care il poate folosi si
adversarul se numeste comun. Acela pe care adversarul il poate schimba in
avantajul sau - transferat (in afara de aceste defecte, un exordiu poate fi
prea lung sau contrar regulilor). Cele mai multe din aceste vicii nu sunt insa
specifice exordiului, ci oricarei parti dintr-un discurs.
Acestea sunt observatiile referitoare la exordiu, cand
este necesar. Caci exordiul nu este intotdeauna necesar. Astfel, este de prisos
cand judecatorul este indeajuns de pregatit si fara de el, sau daca procesul nu
simte nevoie de pregatire. Aristotel sustine chiar ca nu este deloc necesar in
fata unor judecatori constiinciosi. Uneori totusi nu-l putem utiliza chiar de
am voi; cand judecatorul este ocupat, cand timpul nu o permite, sau cand o
putere superioara ne constrange sa intram in subiect.
Dimpotriva, uneori se intampla ca rolul exordiului sa
fie indeplinit de alta parte din pledoarie. Cateodata in naratiune si in
argumentare rugam pe judecatori sa fie atenti si binevoitori - mijloc prin care
Prodicus socotea ca ii trezim dintr-un fel de adormire. Iata un exemplu:
'Atunci C. Varenus, cel care a fost ucis de sclavii lui Ancharius, va rog,
judecatori, ascultati cu atentie acest lucru' Daca procesul are mai
multe puncte, trebuie neaparat ca fiecare parte sa aiba o introducere, de ex.:
'ascultati acum restul', sau: 'trec acum la punctul
urmator'.
Dar chiar in dovedire, multe pasaje indeplinesc rolul
de exordiu, de exemplu la Cicero, in Pro Cluentio, cand vrea sa vorbeasca
impotriva cenzorilor, in Pro Murena, cand se scuza fata de Servius. Acest caz
insa este prea frecvent ca sa trebuiasca ilustrat prin exemple.
De altfel, ori de cate ori vom avea exordiu, fie ca vom
trece dupa aceea la naratiune, fie ca vom trece direct la dovedire, sfarsitul
exordiului trebuie sa se lege cat mai strans de inceputul partii care urmeaza.
Este rece si pueril procedeul afectat din scoli ca
fiecare tranzactie sa cuprinda neaparat o cugetare pregnanta si, prin iscusinta
ei, sa stoarca aplauze. Asa se amuza, de obicei, Ovidiu in Metamorfoze; el
poate totusi sa fie acuzat de necesitate, fiindca incheaga intr-un singur tot
subiectele cele mai felurite. Pe orator insa ce il obliga sa ascunda aceasta
tranzitie si sa insele pe judecator care, dimpotriva, trebuie indemnat, chiar
sa urmareasca mersul faptelor? Caci prima part a expunerii isi va pierde
efectul daca judecatorul inca nu stie ca am trecut la naratiune. Iata de ce,
dupa cum este foarte indicat sa nu intram brusc in naratiune, e preferabil sa
nu trecem peste ea pe neobservate. Daca dupa exordiu va urma o expunre mai
lunga si complicata, judecatorul va trebui anume pregatit. Asa a facut Cicero
de mai multe ori, dar indeosebi in acest loc: 'Voi expune ceva mai pe larg
inceputul faptelor, ceea ce va rog, judecatori, sa-mi ingaduiti fara a va
supara; caci o data bine cunoscut inceputul, se va intelege mult mai usor
sfarsitul'.