Sociologie
Marea societateNu toate relatiile interumane sunt relatii sociale. Cand grupurile de oameni se arunca unele asupra altora, in razboi exterminator, cand omul se lupta impotriva omului la fel de nemilos cum ar strivi animalele si plantele daunatoare, atunci intre partile aflate in conflict exista efect reciproc si relatie mutuala, dar nu si societate. Societatea este actiune concertata si cooperare, in care fiecare participant vede in succesul celuilalt partener un mijloc pentru atingerea succesului propriu. Luptele in care hoardele si triburile primitive se infruntau unele pe altele pentru locurile de adapare, terenuri de vanatoare si pescuit, pasuni si prazi, erau razboaie nemiloase de anihilare. Erau razboaie totale. Acelasi caracter l-au avut si primele intalniri, in secolul al XIX-lea, dintre europeni si aborigenii din teritoriile nou accesibile. Dar inca din negura vremurilor, mult inainte de epoca despre care cronicile istoriei incep sa ne furnizeze informatii, a inceput sa se dezvolte un alt mod de abordare. Chiar si in razboi, oamenii au pastrat anumite rudimente de relatii sociale stabilite anterior; in luptele cu alte popoare, cu care nu avusesera inainte nici un contact, ei au inceput sa ia in calcul ideea ca, intre fiinte umane, in ciuda inimicitiei lor imediate, este posibil un aranjament de cooperare ulterior. Razboaiele erau purtate pentru a lovi dusmanul; dar actele de ostilitate nu mai erau crude si nemiloase, in intelesul deplin al termenului. Beligerantii au inceput sa respecte anumite limite, care intr-o lupta impotriva altor oameni - prin contrast cu luptele impotriva animalelor - n-ar trebui incalcate. Deasupra urii implacabile si a freneziei distrugerii si anihilarii, a inceput sa prevaleze un element social. A aparut ideea ca fiecare adversar uman ar trebui considerat un potential partener pentru o viitoare cooperare si ca acest fapt nu trebuie neglijat in desfasurarea operatiunilor militare. Razboiul a incetat de a mai fi considerat starea normala a relatiilor interumane. Oamenii au recunoscut ca cel mai bun mijloc de continuare a luptei pentru supravietuirea biologica este cooperarea pasnica. Putem afirma chiar ca indata ce oamenii au realizat ca este mai avantajos sa-i inrobesti pe cei invinsi decat sa-i ucizi, razboinicii, inca din timpul luptei, incepeau sa-si puna problema pacii care va urma. Robia era, in linii mari, un pas preliminar catre cooperare. [p.170] Impunerea ideii ca nici chiar in razboi nu trebuie considerate permise toate actele, ca exista acte de lupta legitime si ilegitime, ca exista legi, i.e., relatii sociale situate deasupra tuturor natiunilor, chiar si a celor care se combat momentan reciproc, a dus in cele din urma la instituirea Marii Societati, care cuprinde toti oamenii si toate natiunile. Diversele societati regionale s-au contopit intr-o societate ecumenica. Beligerantii care nu se lupta salbatic, ca fiarele, ci conform regulilor "umane" si sociale de lupta, renunta la intrebuintarea anumitor metode de distrugere, pentru a obtine anumite concesii din partea inamicilor lor. In masura in care asemenea reguli sunt respectate, intre partile aflate in conflict exista relatii sociale. Actele ostile in sine nu sunt doar asociale, ci antisociale. Este contraproductiv sa definim sintagma "relatii sociale" astfel incat sa desemnam prin ea si actiuni care urmaresc anihilarea altor persoane, sau frustrarea actiunilor acestora. [8] Acolo unde singurele relatii existente intre oameni sunt acelea care urmaresc detrimentul mutual nu exista nici societate, nici relatii sociale. Societatea nu este doar interactiune. Exista interactiune -- influente reciproce -- intre toate partile universului: intre lup si oaia pe care o devoreaza, intre virus si omul pe care-l ucide, intre piatra care cade si lucrul pe care cade ea. Societatea, pe de alta parte, presupune intotdeauna oameni care actioneaza in cooperare cu alti oameni, pentru a le da posibilitatea tuturor participantilor sa-si atinga propriile lor teluri.
|