Drept
Sistemul vicinalSISTEMUL VICINAL Organizata in obsti teritoriale vicinale sau satesti, populatia autohtona, romanizata, in plin proces de formare a poporului si a limbii romane, si-a fundamentat existenta pe un sistem normativ elementar. La baza lui, in lipsa unei autoritati statale care sa edicteze norme juridice si sa asigure aplicarea lor, a stat obiceiul juridic (cutuma), format din vechile norme geto-dacice si din normele dreptului roman provincial (dreptul roman vulgar). In cadrul comunitatii satesti, pozitia sociala a fiecarui individ era determinata de un statut personal bine pus la punct. Pe langa rudenia de sange si rudenia prin alianta, credinta crestina a consacrat rudenia spirituala, iar cele pagane au introdus fratia de sange, fratia de lapte, infratirea lunaticilor etc. Familia era organizata dupa un sistem patrilineal si patrilocal. Casatoria se facea in ordinea varstei, mirele fiind, de regula, mai in varsta decat mireasa. Casatoria se incheia prin liberul consimtamant al viitorilor soti. Divortul putea fi cerut de catre oricare dintre soti. Bunurile erau impartite copiilor in principal la casatorie, apoi restul la moartea parintilor. Vocatie succesorala aveau atat descendentii, cat si sotul supravietuitor. Fetele aveau vocatie succesorala dupa reductiunea zestrei. Bunurile se clasificau in bunuri miscatoare (mobile) si nemiscatoare (imobile). In cadrul obstilor satesti, proprietatea asupra pamantului se impartea in: proprietate individuala asupra terenurilor de cultura si proprietate comuna asupra celorlalte terenuri. Unele parti ale mosiei puteau trece, cu aprobarea obstei, in stapanirea si folosinta personala, obstea pastrand in continuare asupra lor un drept superior de supraveghere si control[1]. In proprietatea devalmasa se aflau padurile, apele, pasunile, subsolul din care erau extrase diferite minereuri, fondul de rezerva pentru anii cu recolta slaba, moara comuna. Contractele cele mai raspandite erau cele de vanzare-cumparare care impuneau anumite forme de publicitate, iar in cazul in care obiect al vanzarii il constituiau bunuri imobiliare, opera dreptul de preemtiune. Arvuna se dadea uneori intr-o proportie prestabilita (1/4, 1/3) din pret, alteori se stabilea prin invoiala partilor. Dupa plata pretului se bea adalmasul (constand intr-o anumita cantitate de vin), pentru publicitate "trebuind sa fie de fata cel ce taia mana"[2].
Munca agricola in comun era reglementata de norme speciale referitoare la repartitia campurilor de cultura pentru membrii obstii, stabilirea felului culturii pe fiecare camp, timpul de efectuare a araturilor, impartirea produselor pentru consumul personal al membrilor obstii si pentru fondul de rezerva. Alte norme priveau cresterea in comun a vitelor (pornirea turmelor pentru pastoritul comun, stabilirea locurilor si a perioadelor de pasunat, impartirea produselor turmelor comune) si vanatoarea in comun (pornirea cetelor de vanatori). Pedepsirea infractiunilor si conflictele dintre membrii obstei se rezolvau pe baza principiului solidaritatii rudelor, a talionului si a compozitiei. Obstea vicinala raspundea in solidar pentru infractiunile savarsite pe teritoriul ei si pentru daunele cauzate obstilor invecinate. In ceea ce priveste pedepsele, pedeapsa maxima nu era moartea, ci izgonirea vinovatului. Furtul se pedepsea prin purtarea hotului prin sat, impreuna cu bunul furat, pedeapsa ce atragea oprobiul pulic, echivaland cu moartea civila. Puterea judecatoreasca era exercitata de judele satesc si de sfatul oamenilor buni si batrani. Nu existau instante speciale pentru cauzele civile si penale, acestea fiind judecate de aceleasi instante. In materie de probe, pentru rezolvarea diferendelor privitoare la hotare se foloseau juramantul cu brazda pe cap si conjuratorii.
|