Arta cultura
FuturismulFuturismul Diferenta dintre cubism si futurism a fost foarte greu de facut. De fapt spiritul futurismului este tot unul cubist iar la inceputul acestui curent diferenta consta in faptul ca futuristii nu intelesesera complet tehnica cubista si o practicau formal. Se poate spune ca futurismul este fata de cubism cam la fel cum este exuberanta agresiva italiana fata de rafinamentul francez. Parca aceasta diferenta se simte in accentul celor doua limbi (italiana si franceza). Prima este grabita, sacadata, dura, in timp ce cealalta este maleabila, atenta fluida. De fapt, inainte sa declare proiectul lor futurist, un Marinetti si Severini se infruptasera voluptos din experienta cubista de la Paris pe care il vizitasera. Temperament subversiv avusesera si cubistii insa acestia nu si l-au manifestat atat de virulent deoarece ei orbecaiau in terenul virgin al cubismului, aveau atatea de multe de descoperit incat nu aveau timp si pentru mofturi agresive. Trebuie recunoscut faptul ca cubismul era la apogeu atunci cand s-a produs galagia futurista, deci futurismul nu era in situatia de a inventa ceva inaintea cubismlui insusi. De aceea acestuia i-a ramas restul de diamante din mina experimentului cubist dupa ce acesta din urma isi luase deja partea leului. Acum ca futuristii s-au razvratit in primul rand cu cubismul, considerandu-l prea static, asta este de asemenea un moft libertin caci in primul rand ei s-au razvratit virtual si fata de ei insisi pentru ca razvratirea era parte din noul spirit in arta. Cubismul s-a gasit acolo bun pentru o astfel de nevoie apriorica, la fel futurismul insusi. Mai tarziu se va face epoca pe tema mortii si distrugerii artei din acelasi motiv. Asadar se poate spune ca futuristii s-ar fi razvratit si pe razvratirea lor daca nu ar fi avut alte tinte. Apoi teoria despre staticismul cubismului este o interpretare proprie futurismului despre acesta. Eventual cubismul sintetic va fi inceput sa devina mai static, caci cubismul analitic pare un atom cu sute de electroni ce au orbite rectangulare. Se pare ca futurismul, incercand o oarecare analiza a fenomenului artei, a vazut ca aceasta, asemenea societatii, devine din ce in ce mai dinamica. Astfel ca ei au observat ca pornind de la Renastere pana in timpurile contemporane lor, arta devine contestatara si mai suspicioasa, asemenea veteranilor de razboi care vad dusmani peste tot chiar si in timp de pace. Ideea aceasta este poate cea mai importanta in ceea ce ii priveste. Insa futurismul interpreta cubismul in mod gresit prin prisma artei figurativ-concentrice careia i se opunea. Fireste, aici era si o nevoie pur nationalista de a pastra suprematia italiana in materie de arta dupa ce Parisul preluase sefia incepand de la rococo inainte. Desi a fost un cubism cosmetizat futurismul nu a putut accepta acest lucru si a cautat sa gaseasca un limbaj propriu cu orice pret. Apoi existenta unui spirit modern care isi cauta obiectivarea intr-un concret nou (in ceea ce priveste publicul) trebuia satisfacuta. Astfel ca futurismul a incercat sa creeze un program teoretic care sa acompanieze si sa instaureze un curent nou. In acest program futurismul a amestecat tot ce se putea amesteca. A pornit initial ca o revolta romantica ce friza megalomania. A incercat sa scoata basma curata masinismul fata de care arta ia pozitie in mod principial. A ales ca model estetic exact ceea ce pentru omul inceputului de secol XX este un cosmar, adica inumanitatea masinilor si constructiilor, cu performante nemaivazute dar cu o nelinistitoare potentialitate agresiva. Intre timp vor fi aparut forme mai performante la care s-au adaugat si calitatile umaniste, cu atmosfera intima, familiara. Ceea ce s-a numit Art deco prin anii 1925-1930, cu caracterul masinist, rece, metalic al personajelor si subiectelor poate fi inscris in prima etapa a futurismului, acea a megalomanismului tehnologic. Este adevarat ca modelul geniului insingurat si bosumflat al romantismului a fost inlocuit in secolul al XX-lea cu cel al intimitatii si familiei. Fireste ca pariind pe asa ceva futurismul a murit odata cu epoca.
Dar problema se pune inca in posibilitatea de redare a unei astfel de megalomanii tehnologice pe o panza ce trebuie totusi sa fie expusa intr-o incapere. Asadar, prin insusi actul artistic, futurismul si-a negat obiectul propriu. Apoi, dupa cum am amintit, a luat ca principiu necesitatea de a iesi un nou curent, necesitate care pare venita dintr-o cerere initiala de piata, cerere ce trebuie cumva onorata. Aproape ca se sugereaza ca futurismul trebuie acceptat pentru ca este un curent nou, iar civilizatia se reinnoieste perpetuu. In felul acesta futurismul si-a amanetat propria valoare acceptand si ideea ca viitorii artisti sa il trateze la fel cum el ii trateaza pe cei vechi. O alta teorie programatica, ce are legatura oarecum si cu celelalte doua, dar nu este o alta forma de exprimare a acestora, este aceea a redarii vitezei lumii, a redarii prezentului impreuna cu viitorul si trecutul. Un astfel de program este totusi fidel termenului "futurism", adica "viitorism". Insa el a aparut mai tarziu, iar potrivirea este o coincidenta fericita, pentru ca initial futurismul s-a dovedit a fi un Bauhaus al masinismului, adica un fel de anticipare a mentalitatii si civilizatiei viitorului unde locomotivele cu abur ar crea o ceata continua, unde fiarele contorsionate se prezinta intr-o aglomeratie aberanta. Insa termenul a fost reinventat in varianta initiala de catre creatorii de moda de la sfarsitul secolului XX, dorind sa exprime prin el un soi de science-fiction, tocmai prin aceasta latura a anticipatiei. Insa futurismul s-a trezit deodata in postura de a nu avea ce sa ofere. Pentru trei programe teoretice si estetice diferite el a inceput prin experimentarea de tehnici cubiste si pointiliste. A abordat teme ce aveau ca obiect descoperiri stiintifice preconizate a schimba lumea, dar tot nu a iesit nimic original. Totusi, importanta programului teoretic a dat roade atunci cand Giacomo Balla a inventat simultaneismul temporal. Lucrarea "Dinamismul unui catel in lesa" arata o multime de picioare care atesta miscarea rapida a acestora. Dar si aceasta solutie a fost una de continuitate, sau, cel mult, de redescoperire a solutiilor pentapede a taurilor din arta oriental mijlocie a antichitatii. Totusi aceasta solutie a fost decisiva pentru inscrierea definitiva a futurismului in istoria artei. Insa chiar si in aceasta ipostaza el este tot o specie de cubism, respectiv cubism temporal, asa cum cel parizian fusese un cubism spatial. Imbinarea momentelor intr-unul singur, la fel cum cel parizian imbina spatial elementele, este criteriul unei astfel de afirmatii. Raionismul rusesc poate fi inclus de asemenea aici. Dar fara indoiala ca se poate vorbi de un futurism in sine mai curand decat de un cubism tocmai datorita acestui ciudat paradox al programului teoretic care nu isi gaseste posibilitatea de punere in practica. Lipsea o veriga pe care fortarea artistica a reusit sa o consolideze. Incercarile diferite de aliniere a programului cu actul in sine face din futurism un curent neunitar. De fapt, solutia lui Balla nu a fost preluata de toti futuristii asa cum s-a intamplat destul de clar in cubism relativ la solutiile lui Picasso si Braque. Cochetarea cu pointilismul atesta legatura dintre acesta si cubism la nivelul solutiei futuriste. Ce trebuie punctat mai departe este presupusul "modernism" al futurismului, "metanaratiunea" sa careia i s-ar opune asa-numitul postmodernism. Se poate foarte bine vedea ca futurismul insusi distruge si temporizeaza, fragmenteaza si dizolva mai curand decat sa metanareze. Ca el a avut un program teoretic megalomaniac ce va deriva ulterior in fascismul italian, aceasta este o alta problema. Discursul plastic este altceva. Apoi, eclectismul sau il apropie simtitor de cel al acestui postmodernism. Culmea ironiei consta in etiologia celor doua cuvinte "postmodernism" si "futurism". Etimologia latina a cuvantului "modern" este aceea de "ceea ce se intampla acum", iar postmodernism ar insemna ceea ce se intampla dupa acest moment, adica exact futurism. Aceasta asertiune este in masura sa ateste identitatea dintre modernism si asa-numitul postmodernism in artele vizuale. Apoi, la nivelul programului teoretic, futurismul dezvolta un discurs de tipul celui lui Nietzsche, chiar daca el loveste si in acest filosof. Paradoxul este acela ca acesta este recunoscut chiar de filosofie ca modernist si postmodernist in acelasi timp, alteori ca primul postmodernist, ceea ce este iarasi ciudat.
|