Literatura
Virgil TeodorescuVirgil Teodorescu Poem in leoparda, exemplar unic, 1940, Diamantul conduce mainile, in colab. cu P. Paun si D. Trost, Blanurile oceanelor, 1945, Butelia de Leyda, 1945, Critica mizeriei, 1945, in colab. cu Gellu Naum si Paul Paun, Spectrul longevitatii, 1946, in colab. cu Gellu Naum, Au lobe du sel, 1947, La provocation, 1947, Eloge de Malombra, en colab. avec Gherasim Luca, Gellu Naum, Paul Paun et D. Trost, 1947. De la o varsta imatura, cu o precocitate surprinzatoare, Virgil Teodorescu (1909-1988) a urmat, intr-un limbaj revolutionar din unghi retorico-stilistic, linia suprarealismului. A acelui suprarealism care a dus eliberarea constiintei in directia unui anarhism aliat cu dogmatismul fanatic, politic, comunist. Asa cum era ilustrat de Aragon sau Eluard. Diferit de dogmatismul estetic, anticomunist, al lui Breton. Virgil Teodorescu a militat publicistic pentru directionarea politica a suprarealismului impotriva capitalismului imperialist, ideologiilor si practicilor fasciste, intr-un timp in care foarte multi, fie ignorau democratia, fie o substituiau cu stanga extrema, aflata la putere in Rusia sovietica din 1917. De la inceput, suprarealismul sau a fost utopic. In dublu sens, estetic si ideologic. Ideologic pentru ca urma ideologia totalitara de extrema stanga. Si estetic, pentru ca implica o practica literara a interioritatii profunde, a subconstientului, in realitatea exterioara, pretins obiectiva, printr-un suprarealism ce ajungea realism ideologic dogmatic. Faptul poate avea o explicatie de ordin istoric general. Dar in particular, pentru literatura, el ramane o directie nefasta, slujind o ideologie, dar mai ales o estetica, nu doar contradictorii, dar chiar esential eronate.
|