Comedia
este o specie a genului dramatic, care starneste
rasul prin surprinderea unor moravuri, a unor tipuri umane sau a unor
situatii neasteptate, cu un final fericit. Piesa de teatru este transformata in spectacol pe scena, cu
ajutorul actorilor, regizorului, scenaristului, tehnicienilor; exprima
astfel relatiile dintre literatura si alte arte (desen,
muzica, design).
In
"O scrisoare pierduta", tema este coruptia
societatii burgheze de la sfarsitul secolului al XIX-lea
(politicianismul, demagogia, farsa electorala, viciile si
relatiile vicioase dintre oameni, dar si in familie).
Actiunea
se desfasoara secvential, gradat-cronologic, pe momentele
subiectului, de la expozitiune pana in punctul culminant; sunt
secvente tensionate si actiunile par sa fie intre dramatic
si comic; deznodamantul devine comic, toate partile
angrenate in conflicte politice si morale se impaca; finalul are
si o nuanta tragica, pentru ca nimic nu s-a rezolvat
in bine, coruptia are acelasi nivel ca la inceput, alegerile au fost
o farsa pentru ca "alesul" a fost impus de la centru, onoarea
cuplului Stefan Tipatescu - Zoe a fost salvata, iar viata
orasului de provincie va curge in acelasi fel.
Titlul
pune in evidenta contrastul comic dintre aparenta si
esenta si numeste principalul motiv al comediei: o
scrisoare de amor a lui Stefan Tipatescu,
prefectul orasului, catre amanta sa, Zoe Trahanache, sotia
sefului partidului conservator de la putere. Pierduta,
gasita, iar pierduta (furata de Nae Catavencu de la
Cetateanul turmentat), pierduta si de Nae la intrunirea
electorala si iar gasita de Cetateanul turmentat
si data in final Zoei ("andrisantul necunoscut"), scrisoarea devine
un adevarat personaj al piesei. A doua scrisoare prezenta in text
este tot o arma de santaj : senatorul Agamemnon Dandanache
gaseste in buzunarul paltonului unui amic, "persoana
importanta'', o scrisoare de amor catre o doamna din inalta
societate din capitala; Dandanache ii cere amicului sa-i
gaseasca un colegiu pentru alegerile de deputat. Asa
ajunge senator pentru orasul capitala de judet de munte. Aceasta scrisoare ramane pierduta pentru totdeauna.
De aici, ambiguitatea titlului comediei. Mai sunt in
text si alte "scrisori": o scrisoare de banca falsificata de Nae
Catavencu ; scrisoarea pe care Farfuridi si Branzovenescu vor sa
o trimita in capitala, sa se planga la partid de
coruptia din orasul lor, vor sa o semneze amandoi si
"sa o dea anonima''.
Comedia
este o opera dramatica in care autorul-dramaturg isi
exprima conceptia despre lume, viata, moravuri, oameni
si relatiile dintre ei, direct in didascalii si indirect prin
modalitatile de realizare a comicului, subiect, actiune,
personaje, stil.
"O
scrisoare pierduta" este o comedie spumoasa,
Caragiale exploatand aproape toate resursele comicului. Comicul este principala modalitate estetica si in dialog
devine comic de nume/ moravuri/ caracter/ limbaj/ situatii/ intentie.
Cu
ajutorul comicului de moravuri, autorul dezvaluie viata publica
si de familie a unor politicieni corupti si lipsiti de
simt civic: spatiul politic apare ca un circ
al intereselor personale, iar spatiul privat este dominat de imoralitate.
Caragiale a ramas in literatura romana ca
moralistul clasic, observatorul lucid si ironic al viciilor, al
imposturii, al ridicolului si al prostiei. Viziunea lui despre societate
(familie, politica, prietenie, iubire, partide politie, relatii
interumane, interese, sentimente) este critica,
satirica, ironica, uneori tragi-comica, moralizatoare, dar mereu
realista si veridica (situatii, personaje, atitudini din
piesele lui I. L. Caragiale se intalnesc si astazi).
Personajele
sunt caracterizate direct de dramaturg in didascalii si in lista de
personaje, de alte personaje si prin autocaracterizare; indirect
personajele sunt caracterizate prin gesturi, emotii, atitudini,
actiuni si fapte mereu comice;
relatiile dintre personaje sunt vicioase, bazate pe interese.
Lumea
comediei este una a compromisului moral. Rasul, spunea
Caragiale, este singurul personaj pozitiv al operei
sale. Autorul aduce in scena tipuri umane, ridiculizate
prin comportament si atitudini - comicul de caractere.
Catavencu este tipul demagogului, care isi
schimba principiile politice in functie de situatie. Farfuridi
face si el parte din aceeasi categorie a demagogilor, dar
ilustreaza si tipul prostului fudul din teatrul clasic; discursul lui
este o mostra de umor absurd. Mai abil decat cei
doi la un loc este Dandanache, "mai prost ca Farfuridi
si mai canalie decat Catavencu": prostul ticalos. Desi senil, el reuseste sa-si atinga
scopul politic prin viclenie si lipsa onoarei. Tipatescu este tipul donjuanului, impulsiv si orgolios,
constient de puterea pe care i-o da functia si
multumit cu tihna burgheza pe care i-o asigura relatia cu
Zoe. Aceasta, desi cea mai distinsa dintre femeile
din teatrul lui Caragiale, reprezinta tipul cochetei imorale.
Voluntara, interesata de pastrarea aparentelor, este capabila de orice compromis pentru a-si salva
reputatia. Zaharia Trahanache ilustreaza tipul
incornoratului. Este ridicol pentru ca se considera "un stalp
al puterii", in timp ce de fapt Zoe este cea care
hotaraste ce candidat trebuie sustinut in alegeri. Ca
politician insa, este abil in tactica jocului de
culise. Ghita Pristanda, tipul omului slugarnic, profita de
avantajele pozitiei sale. Desi este omul lui
Tipatescu, il trateaza cu umilinta interesata si
pe Catavencu, simtind ca adversarul de astazi poate fi
stapanul de maine. Cetateanul turmentat
reprezinta tipul omului simplu, derutat de mascarada politica.
Dilema sa - alegerea candidatului caruia
sa-i dea votul - traverseaza intreaga piesa, starnind rasete
si voie buna.
Numele personajelor sunt alese de dramaturg, ca si varsta,
ocupatiile si caracterele lor. Asfel, numele Catavencu
vine de la cuvantul "cata'' si il caracterizeaza ca fiind
demagog; Agamita este diminutivul amuzant de la numele gloriosului
erou grec Agamemnon, iar numele Dandanache vine de la "dandana" si il
caracterizeaza ca fiind pueril, imprastiat si generator de
incurcaturi; Ghita este caracterizat prin tehnica onomasticii ca
fiind slugarnic si umil in fata sefilor etc.
Prin comicul de limbaj se realizeaza
caracterizarea personajelor in mod indirect. Astfel, Trahanache isi
tradeaza originea greceasca gresind neologismele ,,sotietate" si ,,printip". El mai
pronunta gresit si neologismele din sfera limbajului
politic, "dipotat'', "docoment'', "endependent", "cestiuni arzatoare la
ordinea zilei''. Personajul se exprima si confuz, cu abateri de la
normele limbii literare, ceea ce reflecta
incultura acestuia. Limbajul politicienilor demagogi, avocati de profesie,
adversari in lupta pentru mandatul de deputat, tradeaza in cazul lui
Catavencu, incultura, care contrasteaza comic cu pretentia de
eruditie). In cazul lui Farfuridi, prostia este
evidentiata tocmai de pretinsa inteligenta pe care crede
ca o probeaza prin raspunsurile proaste. Acestia
se intrec in discursuri patriotarde, in care nonsensul si paradoxul
demonstreaza incultura si snobismul.
Stilul lui I. L.
Caragiale este inconfundabil nu doar prin structura sa
si prin compozitia comediilor sale, ci si prin limbaj. Lexicul abunda in regionalisme muntenesti, alaturi
de arhaisme si neologisme prost rostite sau intelese; personajele se
exprima agramat, indirect, cu tautologii si cacofonii, subliniind
nivelul de cultura. Sunt si cateva fraze memorabile Ce lume, dom'le, ce lume'' - Stefan Tipatescu
; ,,Bampir ? Ce-i aia bampir, dom' prefect ?'' -
Ghita Pristanda Curat
constitutional'' - Ghita Pristanda.
Actiunea se desfasoara intre doua replici
: ,,Eu, bampir ?'' si "Curat constitutional''.
Comedia
are patru acte si numeroase scene si tablouri; dupa titlu,
dramaturgul a scris lista de personaje; principalul mod de expunere este dialogul si se realizeaza prin replici;
descrierea se realieaza prin dialog sau prin didascalii (costume,
situatii, atitudini, balul), iar naratiunea apare doar in didascalii.
Problemele
sociale, politice, familiale, sentimentale, obiceiurile din urbea X sau din
capitala sunt descrise cu nuante tragi-comice, intre lumini si
umbre, pentru ca I. L. Caragiale isi iubeste personajele, dar le
critica pentru ca vrea sa le indrepte.
Realul sau poetic
configureaza un univers specific modernist, al vidului, absurdului
si nevrozei. El este alcatuit din elemente proprii lumii anomice si entropice: focul
agonic, apa dizolvanta, vantul
anxietatii si imanentei fara sfarsit, din aceeasi geografie
literara cu Kafka, Beckett ori romanul Cioran.
Esenta demersului poetic bacovian este una
ontologica, intrucat actul scriptural devine la el un act existential.
Chiar si cei care l-au apreciat s-au trezit
subevaluandu-l, pentru ca poetul nu se conforma canoanelor, conceptelor,
preceptelor, poeticilor, curentelor in curs. Dar nu i-au putut nega expresia
poetica extrem de personala.
Au pus totul pe seama mai putin a
excelentei poetice, cat, cu deosebire iar uneori exclusiv, pe psihologia
originala a poetului. Si s-a spus
ca poezia aceasta este efectul expresiv al unei dezorganizari sufletesti,
un document psihic pur al unei insolite dezafectari biografice si
nicidecum primordial literare.
Un tanar publicist care semna cu pseudonimul
Nicodim, viitorul filosof C. Noica,
scria, in 1929, in Vremea, ca
'Bacovia pare cel mai autentic dintre poetii nostri, ca
viata sufleteasca realizand poezia cea mai sincera din campul scrisului
romanesc.'
Marginalitatea sa
poetica avea sa avanseze treptat spre centru. Opera lui Bacovia a
devenit in timp tot mai insemnata.
Bacovia din ultima perioada literara e recunoscut
drept un model viu pentru cea mai noua sensibilitate poetica, post-modernista.
De fapt, Bacovia n-a fost chiar un marginal, lipsit
d