Literatura
Alecsandru Macedonski
Alecsandru Macedonski
Al. M. e teoriticianul simbolismului la noi.El se
declara adeptul unei poezii moderne in care pe primul plan sa fie muzica si
imaginea.El da o mare importan-ta folosirii simbolismului considerind ca
singura poezie adevarata consta in muzica, imagine si culoare. Noapte de
decemvrie: Poetul a scris un ciclu de 11 nopti pe teme diferite punind titlul
numele lunilor cu exceptia lui aprilie. Poezia a fost scrisa in 1901 si are ca
punct de plecare o legenda veche orientala.In 1890 poetul a valorificat aceasta
legenda in poemul in proza intitulat "Meka si Meka". Poezia are trei
parti.Prima parte a poeziei prezinta imaginea creatorului intr-un context
social si natural neconfortabil, ostil.Poetul "trasnit de soarta" se afla
intr-o odaie, singur ,deprimat, fara inspiratie:"Pustie si alba e camera
moarta/ Si focul sub vatra se stinge scrumit/ Poetu, alaturi, trasnit sta
de soarta,/ Cu nici o schinteie in ochiu-adormit/ Iar geniu-i mare e-aproape
un mit". Intre starea sufleteasca a poetului si cadrul natural exista o
perfecta concordanta: "E moarta odaia, si mort e poetul/ Si luna e rece in el
si pe cer". Apar in poezie numeroase elemente care prin sensul lor sugereaza
mortificarea: "E moarta odaia, si mort e poetul/ Faptura de huma de mult a
pierit/ Chiar alba odaie in noapte a murit". Aceste elemente creaza cadrul
potrivit aparitiei unui arhanghel in partea a doua care are in centrul
motivului inspiratia: "Si flacara spune: "Aduc inspirarea/ Asculta, si
cinta, si tinar refii-/ In slava-nvierei ineaca oftarea/ Avut si puternic
emir, voi sa fii". Partea a treia are un caracter preponderent epic prezentind
in mod simbolic si alegoric lupta pentru atingerea absolutului, a
idealului.Poetul insista asupra frumoasei atmosfere a orasului Bagdad si asupra
bogatiei si luxului in care traieste tinarul emir: "Bagdadul! Bagdadul! si el e
emirul/ Bagdadul! cer galben si roz ce palpita/ Bagdadul, poiana de roze si crini".
Culoarea dominanta este roz: "Bagdadul!
cer galben si roz ce palpita". Ca si la poetii simbolisti observam preferinte
pentru anumita culori, metale si pietre pretioase: "Movile inalte de-argint si
de aur/ Argint de izvoare si zare-aurita/ Sub bolti lucitoare de-argint si de
aur". Emirul este fascinat pina la obsesie de sfinta cetate Meka: "Dar Meka e-n
zarea de flacari-departe/ De ea o imensa pustie-l desparte/ Si prada pustiei
citi oameni nu cad ?". Emirul isi pregateste o caravana cu multe provizii si
slujitori dar inainte de a parasi orasul se opreste sa-si potoleasca setea la
fintina pe care o stia din copilarie.Aici se intilneste cu un drumet caruia
poetul ii face un sugestiv portret: "Sub magica-i umbra, un om se rasfata/ Mai
slut e ca iadul, zdrentos si pocit/ Hoit jalnic de bube - de drum prafuit/
Viclean la privire si sealbad la fata". Drumetul porneste tot spre Meka dar pe
un drum mai lung cu oaze si izvoare iar emirul pe drumul drept ce traverseaza
desertul.Drumul in continuare este greu si culoarea dominanta este rosu: "Sub
aeru-n flacari, zac rosii movile/ Tot rosu de singe zaresc peste tot". Sclavii
si camilele mureau pe rind si setea crestea: "Si foamea se face mai mare - mai
mare/ Cutremur e setea, s-a foamei simtire". Emirul nu mai spera sa ajunga la
Meka.Dupa un timp indelungat a vazut cetatea dar i-se parea ca se indeparteaza
din ce in ce mai mult de ea.Emirul slabit de puteri cade jos si vede pe drumet
cum intra pe portile Mekai iar mai tirziu moare. In finalul poeziei se revine
la motivul final dupa care aflam semnificatia celor doua cetati. "Noapte de
decemvrie" poate fi interpretata ca o arta poetica.
|
|
|
Lica profita inainte ca
celalalt sa-si poata recompune o atitudine. Prima si ultima caracteristica a
comportamentului sau este aceasta
promptitudine a adecvarii, mobilitatea reactiilor ,rapide si exacte chiar
stunci cand planurile lui se vad contrazise de neprevazut.
Personalitatea carciumarului e
anulata prin aceasta eliminare a optarii lui subintelese.Samadaul a smuls o promisiune de la un om
care n-a apucat sa vorbeasca. Si-a impus conditiile fara a oferi ceva in
schimb : « Eu voiesc sa stiu totdeauna cine umbla pe drum,cine trece
pe aici. ». Acesta nu e un pact, ci o suprimare a autonimiei
celuilalt.
Carciumarul se afla intr-o incrucisare de tentatii si de
mobiluri care in morala se numeste conflict de motivatii.Pe de o parte
Ghita trebuie sa respecte contractul asumat fata de familia sa, de care e legat
nu numai prin iubire dar si printr-o relatie ce il definise pana atunci ca
individualitate. Pe de alta parte, Ghita e legat de opinia publica, de
comunitatea satului fata de care el trebuie sa figureze ca om onest.Pentru
Slavici relatia individ-colectivitate reprezinta cel mai important factor
pentru mentinerea coerentei interioare a individului. Cel de-al treilea motiv
al dispersiunii interioare este perspectiva ademenitoare pe care i-o ofera
samadaul.Nu scrupule morale il impiedica sa colaboreze cu Lica, pornirea lui
cea mai adanca aceasta este, si nu doar de dragul castigului, dar si de dorul
primejdiei : »Se gandea la castigul.. ».
Cele trei tensiuni sufletesti nu apar ca neutre sau
alternative una fata de cealalta, ci ca direct opozabile, astfel incat fiecare
actioneaza fata de simetrica ei ca un element de constrangere. Orice decizie ar
lua, el se simte constrans de obligatia contrara pe cae nu poate astfel s-o
respecte.
Dupa cea dintai intalnire, samadaul nu nai aparuse,
dar isi trimisese din cand in cand emisarii, pentru a-si sublinia subtil
prezenta.Intr-o zi incep sa treaca turmele de porci pazite de boitari care
mananca toti la Moara cu noroc.Primul conducator de turma impune plata hranei, transmitand
comunicarea ca pe o dispozitie a samadaului.E primul contact intre cei doi barbati dupa mai multa vreme iar
samadaul se comporta ca un stapan, socotind indiscutabila evidenta ca Ghita a
acceptat , la randul lui, conditia de subaltern.
Treptat, sotia, copiii, batrana, fiintele
carora Ghita li se daruise pana atunci, incep sa-i apara ca niste adversari
tiv>
|
|
Literatura
|
|
|
Documente online pe aceeasi tema
|
|
Ramai informat |
Informatia de care ai nevoie Acces nelimitat la mii de documente. Online e mai simplu. |
Contribuie si tu!
Adauga online documentul tau.
|
|
|
|