Informatica
Comenzile AutoCADComenzile AutoCADComenzile pot fi introduse la aparitia prompterului 'Command:'. Pentru repetarea ultimei comenzi, se va apasa Enter. Se pot introduce puncte sau coordonate in oricare din modurile: Absolut: x,y Pentru comenzile care accepta puncte 3D, se pot include coordonate in format absolut sau relativ: Absolut: x,y,z Daca omiteti coordonata Z, se utilizeaza elevatia curenta. Filtre: .X,.Y,.Z,.XY,.YZ,.X - cand la o cerere de coordonate se da o astfel de combinatie, apare prompterul 'of'. Prin acesta ni se solicita introducerea unui element geometric de tip punct, de la care AutoCAD sa-si ia coordonatele ce urmeaza dupa punct (de ex. la .XZ va prelua coordonatele X si Z ale punctului selectat). Odata furnizat punctul care ofera aceste informatii, ni se va prezenta cererea 'need a' sau 'need ab', unde a si b sunt una dintre literele x,y sau z, mai exact acele litere care au lipsit din indicarea filtrului. Selectarea obiectelor:
('Select objects:') Daca multimea selectata va satisface, apasati Enter. APERTURE 'APERTURE' inseamna 'deschidere'. Se asteapta introducerea marimii patratelului selector in modul OSNAP, in pixeli. Sintaxa: APERTURE Puteti opta intre a introduce o valoare (cuprinsa intre 1 si 50 pixeli) si a apasa pur si simplu Enter, in cazul in care ati vrut doar sa vedeti care este setarea 'aperture' curenta, fara a o modifica. Cu cat latura patratelului este mai mica, punctul este localizat mai repede (mai usor pentru calculator, mai greu pentru operator). Valoarea este pastrata in variabila de sistem 'APERTURE'. ARC Comanda ARC serveste la trasarea arcelor de cerc. Iata variantele de introducere a arcului: - trei puncte de pe arc
Format 3 puncte: Optiuni: A = unghiul
inclus intre laturile (radiale) care marginesc arcul AREA Cu comanda AREA se pot calcula ariile si perimetrele unor spatii inchise. Sintaxa: AREA <First
point>/Entity/ Add/ Subtract: (primul punct) Comanda incepe in modul 'add'. Optiunile sunt: Add - Trece in modul
'add' (adaugare). Valoarea ariei este pastrata in variabila de sistem AREA, iar perimetrul in variabila PERIMETER. Conturul este inchis automat - nu trebuie introdus primul punct si la sfarsit. ARRAY Comanda ARRAY permite multiplicarea unor entitati selectate , dupa un 'tablou' dreptunghiular sau circular (polar). Sintaxa:ARRAY
Select objects: (Selectati entitatile de multiplicat) Pentru
tablou rectangular introduceti numarul de randuri, numarul de coloane, distanta
dintre randuri si distanta dintre coloane. Distantele
intre randuri/coloane pot fi introduse cu semn. Daca
semnul e pozitiv, atunci dezvoltarea se face in sensul axelor, iar daca e
negativ, in sens invers. ATTDEF Folosind
comanda ATTDEF (ATTribute DEFine) puteti crea atribute. Ele trebuie sa
primeasca un nume ('tag') si contin una sau mai multe
particularitati, exprimate textual sau numeric, ce insotesc (eventual) un bloc.
Ele pot fi utilizate si independent, in afara conceptului de
bloc (sunt entitati de sine statatoare).
Invisible - exista, dar nu e afisat. Sintaxa:ATTDEF Attribute
modes -- Invisible:N Constant:N Verify:N Preset:N
Putem crea pe ecran un 'tag' (un text) asociat atributului ce se defineste (ca o eticheta), care sa poata fi selectat apoi ca facand parte dintre entitatile unui bloc, impreuna cu entitatile geometrice care-l vor constitui. ATTDISP Comanda ATTDISP (ATTribute DISPlay) controleaza vizibilitatea atributelor. Le facem vizibile atunci cand dorim ca valoarea lor curenta sa apara in desen. Sintaxa: ATTDISP Normal - atributele vizibile se vad, cele invizibile nu ATTEDIT Comanda ATTEDIT (ATTribute EDIT) permite editarea atributelor, adica modificarea lor. Atat individual, cat si global, pot fi alese selectiv atributele de editat, selectia facandu-se dupa tag-uri, nume de bloc sau vizibilitate. Sintaxa: ATTEDIT Edit Attributes one by one? <Y> N = global) Ultimul atribut selectat
este primul editat (atributul editat este marcat cu
X). ATTEXT Pentru a extrage atributele blocurilor care se afla la un moment dat intr-un desen se foloseste comanda ATTEXT (de la 'ATTribute EXTraction'). Sintaxa: ATTEXT CDF, SDF, or DXF attribute extract (or Entities)? <C>: Daca raspundeti cu 'CDF', 'SDF', 'DXF', se extrag inregistrari pentru toate blocurile din desen. Optiunea 'E' va cere (cu 'Select objects') indicarea entitatilor pentru care sa fie scoase informatiile din baza de date, dupa care va afisa linia: CDF, SDF or DXF Attribute extract? <C>: Formatele de extractie sunt: CDF - Comma
Delimited Format - delimitarea campurilor prin virgule AUDIT Comanda AUDIT determina validitatea fisierului '.DWG'. Sintaxa: AUDIT Aceasta comanda este disponibila numai incepand cu AutoCAD Release 11. Incepand cu aceasta versiune, fisierele 'DWG' contin informatii redundante, folosite de comanda AUDIT pentru repararea fisierelor defecte. Raspunsul 'Y' determina corectarea erorilor gasite; 'N' determina afisarea erorilor, fara corectare. Raspunsul comenzii (raportul) este salvat pe disc intr-un fisier cu numele desenului si extensia '.ADT'. AXIS Comanda AXIS serveste la trasarea unor axe gradate care ajuta la identificarea de pozitii pe ecran. Sintaxa: AXIS Tick spacing(X) or ON/OFF/Snap/Aspect <implicit>: Optiuni: BASE Comanda BASE defineste punctul de referinta pentru inserarea si rotirea unui desen. Sintaxa: BASE Base point <implicit>: (introduceti un punct) BLIPMODE Pune markerul in modul blip (palpaie) sau il scoate de acolo. Sintaxa: BLIPMODE ON/OFF <implicit>: Nu sunt afectate desenele (baza de date). BLOCK Orice ansamblu de entitati poate fi constituit intr-un bloc Pentru a vedea direct cum e chestia, creati cateva entitati (linii, arce, etc.) si dati comanda BLOCK, urmand traseul: BLOCK Block
name (or ?): (numele blocului) Punctul indicat se va asocia obiectului, servind ca punct de inserare al blocului la viitoarele sale inserari.Dupa ce ati terminat de selectat entitatile, apasati Enter. Entitatile selectate dispar de pe ecran! Ele formeaza 'blocul'. Pentru a le restaura, folositi comanda OOPS. Daca la comanda BLOCK raspundeti cu '?' (la prima intrebare), ecranul trece in mod text si se listeaza toate blocurile deja definite. BREAK Comanda BREAK permite sectionarea unei entitati in alte doua entitati de acelasi tip. Sintaxa:BREAK
Select object: (selectati un obiect)
Dupa selectarea unei linii (continue), prin indicarea unui al doilea punct segmentul dintre ele dispare. Precizia indicarii este destul de redusa. Daca doriti sa sectionati entitatea incepand dintr-un punct exact (de exemplu intersectia cu alta entitate), selectati-o unde va vine mai bine, dupa care continuati astfel: Enter second point (or F for first point): F CANCEL Apasand combinatia de taste Ctrl-C, se abandoneaza executia comenzii curente. Sintaxa: Ctrl-C. Comanda CHAMFER permite realizarea de tesituri, trasand o linie care reteaza coltul format de doua entitati la distante prestabilite. Sintaxa:CHAMFER Polyline/Distances/<select first line>: D - Introduceti,
pe rand, distantele la care sa se faca tesirea Daca raspundeti cu D, apare
dialogul: Acum reluati comanda CHAMFER. CHANGE Comanda CHANGE serveste la modificarea caracteristicilor unei (unor) entitati deja existente in desen. Sintaxa: CHANGE
Select objects: (select) In continuare, Change Point se noteaza CP. Line
- Capatul liniei este mutat prin CP in punctul
indicat. (Atentie Optiunea 'Properties' a comenzii CHANGE permite schimbarea uneia sau mai multor proprietati ale entitatilor selectate. Aceste proprietati pot fi: - layer (strat) Sintaxa: CHANGE Selects objects: (select) Se introduce litera mare (sau literele mari) din numele proprietatii ce trebuie schimbata. CHPROP Ca si comanda CHANGE fara optiunea Change Point. Schimba proprietatile unei entitati. CIRCLE Sintaxa: CIRCLE 3P/2P/TTR/<Center point>: (punctul de
centru) Daca se incepe prin
introducerea unui punct, acesta este considerat centru si apare cererea 'Diameter/<Radius>:' COLOR 1 - Red (rosu), 2 -
Yellow (galben), 3 - Green (verde), 4 - Cyan (bleu), Daca doriti sa schimbati culoarea (cea implicita este returnata intre paranteze), introduceti numele (in engleza) sau numarul din lista de mai sus. Sintaxa:COLOR New entity color <implicit>: COORDINATES In linia de sus a ecranului sunt afisate coordonatele curente ale cursorului. Apasand tasta F6 sau combinatia Ctrl-D, vor ramane afisate ultimele valori (din momentul apasarii tastei), fara sa mai fie actualizate la deplasarea cursorului. Apasand din nou F6, se revine la afisarea dinamica a coordonatelor. Sintaxa: Ctrl-D (sau F6) COPY Aceasta comanda serveste la multiplicarea unei portiuni din desen, prin copierea ei succesiva in alte zone ale desenului. Sintaxa: COPY Select objects: (select) Daca facem o singura copie, raspundem simplu, indicand un punct. Acesta va fi asociat din punct de vedere pozitional entitatilor selectate, in vederea precizarii locului unde se va face copierea. Daca dorim sa facem mai multe copii, raspundem prin 'M'. In cazul copierii simple urmeaza sa introducem punctul care va corespunde in copie punctului precizat anterior. In cazul copierii multiple, abia acum se va cere punctul de baza al deplasarii, urmat de cel de-al doilea punct. Cererea celui de-al doilea punct se repeta pana la apasarea lui Enter, adaugandu-se cate o copie in fiecare punct precizat. DBLIST Dati aceasta comanda (DBLIST) daca doriti sa vedeti formele canonice ale tuturor entitatilor aflate curent in baza de date a AutoCAD-ului. Sintaxa: DBLIST Daca lista este lunga, puteti intrerupe afisarea ei cu CTRL-S. Cu CTRL-C se abandoneaza afisarea. Cu CTRL-P, se tipareste lista. DDATTE Aceasta
comanda a fost introdusa (ca toate comenzile care au prefixul 'DD')
incepand cu Release 11. DDATTE este prescurtarea de Sintaxa: DDATTE DDEDIT DDEDIT inseamna Dynamic Dialog EDITor, deci foloseste tot ferestrele de dialog (ca DDATTE). DDEDIT permite editarea unei linii de text. Astfel se pot modifica texte (entitati de tip 'TEXT' sau 'ATTDEF'), fara a mai fi nevoie sa le rescriem in intregime. Sintaxa: DDEDIT DDEMODES Comanda DDEMODES (Dynamic Dialog Entity creation MODES) permite schimbarea proprietatilor entitatilor prin ferestre de dialog. Sunt modificate variabilele de sistem care controleaza proprietatile entitatilor ce vor fi create ulterior (culoarea, tipul de linie, layerul, elevatia, grosimea). Sintaxa: DDEMODES DDLMODES DDLMODES permite modificarea proprietatilor straturilor prin ferestre de dialog (Dynamic Dialog Layer MODES). Sintaxa: DDLMODES Ca si DDEMODES, poate fi folosita ca comanda transparenta ('Ddlmodes). DDRMODES Comanda DDRMODES (Dynamic Dialog dRawing MODES) permite setarea unor variabile care controleaza modul de lucru, similar comenzilor SNAP, GRID, AXIS, ORTHO, BLIPMODE, ISOPLANE. Sintaxa: DDRMODES Poate fi folosita ca comanda transparenta ('Ddrmodes). Variabilele de sistem afectate: AXISMODE, AXISUNIT, BLIPMODE, COORDS, GRIDMODE, GRIDUNIT, ORTHOMODE, SNAPANG, SNAPBASE, SNAPMODE, SNAPUNIT. DDUCS Comanda DDUCS (Dynamic Dialog User Coordinate System) controleaza sistemul de coordonate folosit (ca si comanda UCS) prin ferestre de dialog. Sintaxa: DDUCS DELAY DELAY inseamna intarziere. Comanda DELAY se utilizeaza in special in fisierele Script, pentru a mentine afisarea unei imagini pe ecran un timp dat. Sintaxa: DELAY Delay time in milliseconds: (numar) Numarul introdus reprezinta timpul de intarziere, in milisecunde. DIM Comanda DIM ne introduce in modul de lucru 'Dim:' (adica apare acest prompter. Aceasta inseamna ca de acum putem desena cote, folosind urmatoarele comenzi de cotare: ALIgned - Cotare liniara,
aliniata cu originile liniilor de extensie In Release 11 au fost adaugate si comenzile de cotare: OBLique- inclina
liniile de extensie ale cotei selectate Daca variabila DIMASO este ON, se lucreaza in modul de cotare 'asociativa'; aceasta inseamna ca vom avea cate o singura entitate pentru fiecare cota (un bloc de tip 'DIMENSION'). Urmatoarele operatii se pot efectua asupra entitatilor obtinute astfel. UPDate
- Redeseneaza cotele selectate, respectand noile valori ale variabilelor de
cotare. DIM1 Comanda DIM1 permite trasarea unei singure cote, dupa care revine in modul de lucru 'Command: Sintaxa: DIM1 Dim: (introduceti o comanda de cotare) DIST Comanda DIST afiseaza distanta dintre doua puncte selectate, unghiul de inclinare al dreptei care trece prin aceste puncte, si variatia coordonatelor X si Y. Sintaxa: DIST First point: (punct) Daca la cererea 'First point:' raspundeti cu un numar, DIST afiseaza acest numar in unitatile curente (setate cu UNITS). DIVIDE Comanda DIVIDE permite marcarea unei entitati cu puncte sau blocuri, la distante egale. Sintaxa :DIVIDE Select object to divide: (punct)
Puteti selecta o singura entitate de tip linie, arc, cerc sau polilinie. Pe entitatea selectata vor apare unul sau mai multe puncte situate la distante egale, cu unul mai putin decat numarul de segmente in care va fi impartita entitatea. Numarul de segmente trebuie sa fie cuprins intre 2 si 32767. Daca ati selectat marcarea prin blocuri (optiunea 'Block'), va urma dialogul: Block name to insert: (numele unui bloc
anterior definit) DOUGHNUT Comanda DONUT (sau DOUGHNUT) deseneaza o coroana circulara plina (daca este plina sau nu, se poate stabili prin comanda FILL). Sintaxa: DOUGHNUT Inside diameter <ultima val.>: (val. sau
2 puncte) La 'Inside diameter' se introduce diametrul interior al inelului, iar la 'Outside diameter' diametrul exterior. Dupa ce se da diametrul exterior, inelul deja apare, centrat pe cursorul grafic. Acum poate fi plasat oriunde (prin precizarea centrului). DRAG DRAGMODE este o comanda de setare, care permite crearea facilitatii de prezentare dinamica a obiectelor care vor fi mutate, rotite etc. De obicei aceasta facilitate este activata. Este necesar sa fie dezactivata doar daca se lucreaza pe un calculator foarte lent. Sintaxa: DRAGMODE ON/OFF/Auto <starea curenta>: DTEXT Vezi comanda
TEXT. Diferentele
constau in: DVIEW Se defineste, dinamic, o proiectie paralela sau perspectiva a unui desen 3D (Dynamic View). Sintaxa: DVIEW La 'Select objects:' se creeaza (prin comanda SELECT) un set de obiecte ce vor fi afisate dinamic pe durata executarii comenzii. Se alege un set de obiecte reprezentativ; daca alegem intregul desen, timpul de executie ar putea sa fie foarte mare. Optiuni: DXBIN Comanda DXBIN foloseste la incarcarea fisierelor '.dxb' ('drawing interchange binary') intr-un desen AutoCAD. Aceste fisiere au un format foarte compact, si sunt utilizate in unele subprograme interne. Sintaxa: DXBIN DXB file: (nume fisier) Extensia nu trebuie specificata, pentru ca este implicita. DXFIN Comanda DXFIN permite citirea unui 'Drawing Interchange File' si crearea unui desen pe baza acestui fisier. Setarea AutoCAD-ului (a variabilelor) nu se modifica decat daca lansam comanda DXFIN inaintea oricarei alte comenzi (intr-un desen nou). Sintaxa: DXFIN File name: (nume fisier) Daca desenul curent nu este gol, apare mesajul Not a new drawing -- only ENTITIES section will be input. si se ignora toate sectiunile din fisierul '.DXF' pana la sectiunea ENTITIES (care contine lista entitatilor ce vor fi desenate). DXFOUT Comanda DXFOUT creeaza un 'Drawing Interchange File' (un fisier '.DXF'), corespunzator desenului curent sau entitatilor selectate din acesta. Sintaxa: DXFOUT File name: (nume fisier DXF) Daca raspundeti 'E', apare prompterul 'Select objects: adica se trece prin comanda SELECT pentru a se crea o multime de selectie. Mai apare apoi: Enter decimal places of accuracy (0 to 16) <6>: (precizia numerelor reale) EDGESURF Folosind comanda EDGESURF se poate construi o suprafata, pornind de la patru linii (curbe) care o marginesc (EDGE - constrained SURFace). Sintaxa: EDGESURF Conturul determinat de cele patru curbe trebuie sa fie perfect inchis. Suprafata obtinuta este de tip 'mesh'; rezolutia pe directiile M si N este data de valorile variabilelor SURFTAB1 si SURFTAB2. ELEV Comanda ELEV este o cale de a lucra in spatiu. ELEV vine de la elevation, adica altitudine. Initial, elevatia este 0. Se poate defini o noua elevatie, dupa care se va lucra normal (ca in 2D), fara a introduce coordonata Z, care va fi egala tot timpul cu elevatia curenta. Sintaxa: ELEV 'Thickness' este grosimea entitatii (pe directia Z). ELLIPSE Cu ELLIPSE se pot desena elipse. Acestea vor fi de fapt niste polilinii. Sintaxa: ELLIPSE <Axis endpoint 1>/Center: (punct) Primul raspuns marcheaza
capatul primei axe a elipsei, iar al doilea celalalt
capat al acesteia. Dupa acesta din urma, pe ecran apare o linie elastica ce incepe din centrul elipsei (adica mijlocul primei axe) si
se termina la colimator. Deplasarea cursorului o lungeste sau
o scurteaza, configurand si elipsa trasata dinamic. Indicarea
unui punct fixeaza elipsa in forma Rotation around major axis: - se
cere unghiul de rotire in spatiu (in jurul primei axe) al cercului care are
diametrul egal cu prima axa si se vede in plan ca elipsa. Center of ellipse: - punctul
dat aici este considerat centrul elipsei. In continuare se cer: END Comanda END salveaza desenul curent si paraseste editorul de desenare. Sintaxa:END ERASE Comanda ERASE sterge obiectele selectate. Sintaxa:ERASE Select objects: (selectati obiectele) Puteti sterge ultimul obiect folosind optiunea 'L' (raspundeti 'L' cand vi se cere sa selectati obiectele). EXPLODE EXPLODE permite 'explodarea' unei entitati de tip Block, Polyline, Dimension, Hatch sau Mesh in subentitatile componente. Sintaxa: EXPLODE Select block reference, polyline, or dimension. Efectul vizibil este ca entitatea selectata se redeseneaza. De fapt, se redeseneaza subentitatile componente. Acestea vor putea fi de acum selectate separat. EXTEND Comanda EXTEND permite prelungirea unei entitati pana la intalnirea cu alta, data in prealabil ca margine (in engleza 'edge'). Sintaxa: EXTEND Select boundary edges(s) Acum puteti selecta marginile. Acestea pot fi linii, arce, cercuri sau polilinii. Urmeaza cererea: Select object to extend: Acum selectati entitatile ce trebuiesc prelungite. FILES Comanda FILES permite accesul la fisiere si directoare. Sintaxa: FILES Se apeleaza meniul 'File Utility', care consta intr-o lista de subprograme. Folosind acest meniu, se pot lista fisierele specificate din directorul specificat, se pot sterge, redenumi fisiere sau se pot copia intr-un alt director. Se pot folosi caracterele '*' sau '?' pentru selectarea fisierelor. FILL FILL se foloseste pentru controlul umplerii obiectelor cu latime (solid, polilinie, trace, donut). Sintaxa:FILL
ON- Solid, Trace, si Polyline umplute FILLET Comanda FILLET foloseste la racordarea a doua linii, arce sau cercuri printr-un arc de raza specificata. Lungimile entitatilor racordate se modifica in functie de valoarea razei de racordare. Sintaxa: FILLET Polyline/Radius/<select two objects>: P - Racordeaza o
polilinie intreaga FILMROLL Genereaza un fisier '.FLM' folosit de AutoShade. Sintaxa: FILMROLL GRAPHSCR Comenzile GRAPHSCR si TEXTSCR fac trecerea din ecranul text in cel grafic si invers. Sintaxa: GRAPHSCR sau TEXTSCR GRID Comanda GRID controleaza dispunerea pe ecran a retelei de puncte care asista operatorul la plasarea obiectelor (entitatilor) in desen. Sintaxa: GRID Grid spacing(X) or ON/OFF/Snap/Aspect <current>: Optiunile sunt urmatoarele: Spacing(X)
- Un numar simplu arata distanta dintre punctele retelei (in unitati de
desenare - vezi UNITS). Un numar urmat de
'X' (ex. '2X') seteaza distanta dintre puncte ca multiplu
al pasului stabilit cu SNAP. Valoarea '0'
stabileste distanta la valoarea SNAP-ului. HANDLES Comanda HANDLES permite controlul identificatorilor de entitati. Sintaxa: HANDLES AutoCAD foloseste un 'handle' pentru a identifica fiecare entitate din desen. Starea implicita este ON. Optiunea DESTROY determina stergerea identificatorilor tuturor entitatilor; cand se alege DESTROY, apare un mesaj de avertisment. In baza de date, identificatorii apar, pentru fiecare entitate, in sublistele cu codul 5. HATCH HATCH permite acoperirea unei suprafete delimitate cu un model de hasurare ales. Sintaxa: HATCH Pattern (? or name/U,style) <model implicit>: Stiluri: N - Normal Modul normal hasureaza spatiul dintre doua contururi. Daca in interiorul conturului interior mai exista unul, se hasureaza si suprafata din interiorul acestuia. Outermost hasureaza numai spatiul dintre primul si al doilea contur. Al treilea (daca exista) este ignorat. Ignore nu tine seama decat de conturul exterior. Angle for crosshatch lines <implicit>:
(unghiul la care sunt inclinate liniile de hasura) HELP Comanda HELP (sau '?') afiseaza informatii ajutatoare referitoare la comanda AutoCAD specificata. Sintaxa:HELP
(sau ?) Daca raspundeti cu un nume de comanda, vor fi afisate informatii despre aceasta comanda. Altfel, raspunsul consta intr-o lista ce cuprinde numele comenzilor cunoscute de AutoCAD si modul de specificare a punctelor.Daca informatiile nu incap pe un ecran, va apare mesajul: Press RETURN for further help. adica trebuie sa apasati Enter pentru a trece la pagina urmatoare. Se poate abandona afisarea cu CTRL-C. HIDE Comanda HIDE
se refera la desenele 3D. Cu ajutorul ei se pot elimina de pe ecran
liniile invizibile. Daca desenul 3D este de tip
'wire frame' (cadru de sarma), HIDE nu are efect. Liniile sunt
invizibile daca desenul este alcatuit din fatete 3D
(3DFACE). Executarea comenzii HIDE presupune regenerarea
desenului, operatie care necesita f. mult timp. ID Comanda ID afiseaza coordonatele unui punct desemnat. Sintaxa: ID Point: (punctul) IGESIN Comanda IGESIN (IGES INput) citeste fisiere in format IGES ASCII (Initial Graphics Exchange Standard) si creeaza un desen plecand de la acestea. Se foloseste optiunea 1 din meniul principal (creeaza un desen nou) si se da comanda IGESIN inaintea oricarei alte comenzi. Sintaxa: IGESIN File name: (nume fisier) IGESOUT Comanda IGESOUT creeaza un fisier in format IGES ASCII plecand de la desenul curent. Sintaxa: IGESOUT File name: (nume fisier) INSERT Comanda INSERT se foloseste pentru inserarea in desen a unor blocuri definite anterior cu comanda BLOCK, sau a unor desene de pe disc (fisiere DWG). Daca exista un bloc si un fisier DWG cu acelasi nume, va fi inserat blocul. Sintaxa: INSERT Block name (or ?) <nume
implicit>: Scara pe X/Y poate fi
specificata folosindu-se punctul de inserare ca punct de baza (coltul inferior
stang) si un punct introdus pentru coltul opus
(dreapta-sus). Noul punct se introduce ca raspuns la cererea 'X scale
factor'. Normal, blocul este inserat ca o singura
entitate (entitate complexa). Un bloc poate fi inserat
ca un grup de entitati independente (explodat) prin introducerea caracterului
'*' inaintea numelui sau (la 'Block name'). In acest caz, va fi ceruta o singura scara (valabila atat pentru X, cat si
pentru Y). Sintaxa: INSERT Block name (or ?) <nume
implicit>: ISOPLANE Comanda ISOPLANE permite selectarea planului de desenare curent (vedere de sus, laterala sau din fata). Sintaxa: ISOPLANE Left/Top/Right/(Toggle): Left
- Plan definit de unghiuri intre axe de 150 si 90 de grade LAYER Un desen poate fi realizat in mai multe straturi suprapuse (ca si cand am avea mai multe desene pe calc, pe care le suprapunem). Gestionarea acestor straturi se face cu comanda LAYER. Sintaxa: LAYER ?/Set/New/ON/OFF/Color/Ltype/Freeze/Thaw: ? -
Listeaza straturile definite, cu tipurile de linii si culorile respective LIMITS Comanda LIMITS stabileste limitele desenului. Sintaxa: LIMITS LINE Comanda LINE permite desenarea liniilor drepte. Sintaxa: LINE From point: (se cere primul punct al liniei) La 'From
point:' se asteapta introducerea primului punct al liniei. Fiind vorba de un punct, acesta poate fi indicat prin oricare din metodele
cunoscute. Odata precizat primul punct, in zona de comenzi apare textul
'To point:' Deplasarea colimatorului (in vederea 'ochirii'
celui de-al doilea punct) va fi insotita de trasarea
unei linii elastice care sugereaza viitoarea linie. Precizand punctul, linia se
traseaza ferm si este cerut: 'To point:
care permite continuarea trasarii altor linii, conectate la prima. Incheierea
acestui proces se face apasand Enter. Daca se apasa tasta 'U', este stearsa ultima LINETYPE Sintaxa : LINETYPE ?/Create/Load/Set: ? -
Listeaza tipurile de linii definite in fisierul specificat. Optiunea implicita BYLAYER se refera la tipul de linie definit in stratul respectiv. Se poate vedea cu comanda LAYER/?. Daca raspundeti BYBLOCK, noile obiecte vor fi desenate cu linie continua, pana cand vor fi grupate intr-un bloc. Cand va fi inserat blocul, tipul liniilor va fi cel definit inaintea crearii blocului. LIST Comanda LIST extrage din baza de date informatiile despre obiectele selectate, si le afiseaza pe ecran. Sintaxa: LIST Select objects: (selecteaza) Daca lista e lunga, poate fi oprita cu CTRL-S ,sau abandonata cu CTRL-C. Pentru a o tipari utilizati CTRL-P. LOAD Comanda LOAD este folosita pentru a incarca un 'shape' definit intr-o biblioteca. Sintaxa: LOAD Name of shape file to load (or ?): (nume fisier) Extensia implicita este '.shx'. Daca se raspunde cu '?', va fi afisata lista fisierelor-biblioteca incarcate in momentul respectiv. LTSCALE Liniile intrerupte sunt formate din linii mai mici cu spatii intre ele. Cu comanda LTSCALE (Line Type SCALE) putem modifica lungimile liniilor si ale spatiilor. Sintaxa: LTSCALE New scale factor <factor curent>: noul factor de scara LTYPE Nu exista o comanda LTYPE. Vezi LAYER si LINETYPE.
|