Nicolae Grigorescu
Nicolae Grigorescu a fost unul
dintre cei mai mari pictori romani. Dupa o timpurie
ucenicie (1848-1850), in atelierul pictorului ceh Anton Chladek, la Bucuresti,
executa icoane pentru bisericile din Baicoi (1853) si Caldarusani
(1854-1856), si picturi murale pentru bisericile Zamfira (1857) si Agapia
(1858- 1861).
La interventia lui Mihail
Kokalniceanu, care il intalneste pe artist la Agapia,
primeste in 1861, o bursa de la Ministerul Moldovei, pentru a studia la Paris. In 1862-1863,
frecventeaza atelierul lui Sebastien Cornu, unde este
coleg cu Renoir. Face cópii la Luvru, dupa panzele lui Gericault, Rubens,
Rembrandt s.a. In cursul verilor, pana in 1869, lucreaza la Barbizon, in alte locuri din preajma
Parisului, in atmosfera cultului pentru pictura in plein-air, ce pregateste apropiata afirmare a impresionistilor. Expune la Salonul parizian (din 1868), la Expozitiile artistilor in
viata din Bucuresti (incepand cu 1870) si la expozitiile organizate (din 1973)
de 'Societatea Amicilor Belelor-Arte'. In anii 1873-1874 face
o calatorie de studii prin Italia, Viena, Grecia si Constantinopol. Ia parte, ca pictor de front, la razboiul de independenta
din 1877-1878, facand numeroase desene ce vor sta la baza unor compozitii. Din
1879 pana in 1890, lucreaza indeosebi in Franta, fie in Bretania, la Vitre, fie
in atelierul sau din Paris.
Revenit in tara, deschide mai multe expozitii personale la
Ateneul Roman (1891, 1895, 1900, 1901, 1902, 1904). Construieste,
la Campina, o casa, devenita apoi muzeu. Intr-un
moment decisiv pentru constituirea culturii Romaniei moderne - in poezie se
afirma geniul lui Eminescu - pictorul intreprinde o spectaculoasa inovare a
limbajului plastic. Cu o formatie in care recunoastem filonul traditiior
picturii murale, de care se apropie in primii ani ai tineretii, si, deopotriva,
experientele impresionistilor, Grigorescu se manifesta, in diverse genuri, cu o
autoritate al carui ecou se va prelungi in secolul al XX-lea, chiar si dupa
disparitia pictorului. Este primul dintre fondatorii picturii romane moderne -
urmat curand de Andreescu si Luchian - si numele sau devine un simbol pentru
tinerele generatii de artisti care, in primele decenii ale acestui secol,
cautau sa identifice si sa aduca in lumina valorile profund definitorii ale
spiritualitatii romanesti. In portrete (D. Grecescu, Carol Davila, Andreescu la
Barbizon), autoportrete, compozitii inspirate de experienta participarii la
razboiul de independenta (Atacul de
la Smardan, Rosior calare, Scenele cu prizonieri turci),
in seria de 'Care cu boi', in peisajele realizate in tara sau in
timpul calatoriilor in strainatate (La Posada, Pescarita din
Granville, Raspantie in oras la Vitre, Batrana din Brolle, Bordei
in padure, Peisaj de toamna) se impun aspecte ale unui stil si ale
unei viziuni inconfundabile. Exercitiul lucrului in aer liber
aduce paletei sale luminozitate, iar modului de constructie plastica o inedita
imbinare intre rigoare si spontaneitate. Realul asupra caruia isi
indreapta atentia pictorul isi pastreaza, in datele esentiale, configuratia,
dar acest lucru se produce in 'geometria secreta' a compozitiei, in
planul profund al compozitiei, pentru ca la suprafata se face simtit jocul
incidentelor, energia tuselor care involbureaza pasta.
Aceasta placere a
inregistrarii concretului aflat sub fluxul schimbator al luminii, il mentine pe
artist intr-un permanent interes fata de ansamblul lumii vizibile, careia nu-i
exploateaza elementele pitoresti, ci ii subliniaza doar valorile in contextul
ambiantei devenite familiare.
Nicolae Grigorescu
(1838-1907), autoportret
Nascut intr-o familie mare
si saraca, in anul 1838, Nicolae Grigorescu a
avut o pasiune deosebita la inceput pentru pictura de icoane. Dupa
cum ii marturisese si lui Vlahuta, de la frageda
varsta de zece ani a fost ucenicul unui pictor
ceh din Bucuresti si picta icoane pe care le vindea mai apoi in obor,
pentru a-si intretine familia. Pasiunea sa
pentru icoane si zugravitul lor era uriasa, dupa cum
insusi pictorul o recunostea:
In perioada in care la Agapia aveau
loc lucrarile de restaurare conduse de maica stareta Tavefta
Ursache, Grigorescu se afla la Manastirea Neamt, unde picta
icoane. O astfel de icoana ajunge pe mainile staretei de la Agapia,
care ii propune pictorului sa
zugraveasca interiorul bisericii 'Sfintii Voievozi'.
Se spune ca proba propriu-zisa data de Grigorescu este 'Icoana Maicii Domnului', expusa in sala
a doua a muzeului manastirii. Contractul dintre Grigorescu si
Agapia, prevedea printre altele: 'Icoanele din catapeteasma vor fi
zugravite chiar cu mana mea si le voi face cat se poate mai bine
si cu vopselele cele mai bune. Toate tablourile de pe pereti in
biserica, insemnate in lista vor fi zugravite tot de mana mea,
silindu-ma a face fiecare istorie completa, dupa descrierea
Sfintei Scripturi' (text preluat dupa
fotocopia contractului, existenta in muzeul manastirii).