Arta cultura
Arta romanicaArta romanica Dupa ce Imperiul Roman s-a scindat si dupa ce latura sa vestica a decazut, Europa a fost cuprinsa de dezordine si instabilitate. Arta romanica contine in sine acest tip de obscuritate. Raceala romanica lasa sa se intrevada o teama patologica si o lipsa elementara de gratie. Se poate spune ca arta romanica este o arta oficiala a catacombelor, sau omoloaga deasupra de sol a artei catacombelor. Constructiile rigide se datoreaza unui lucru esential. Nu exista un imperiu care sa tina la distanta de portile capitalei dusmanul, asa cum microbii pot fi tinuti in afara organismului, ci era nevoie de constructii masive care sa suporte atacurile posibile. Grosimea zidurilor facea ca un volum urias de munca sa fie depus aici. Orice incercare de modulare a unei astfel de suprafete era inutila in situatia in care asupra zidurilor se catapultau bolovani. Austeritatea era chiar un mod de amenintare a dusmanului. Insa religia crestina, care avusese timp sa patrunda suficient in Europa, avea si oroare fata de flexibilitatea si "imoralitatea" greco-romana. De aceea se poate spune ca arta romanica este un Bauhaus medieval. Lipsa de apetenta pentru arta, sentimentul de apatie in fata valorilor ei traditionaliste, precum si interesul pentru util face aceasta conexiune. Arta romanica este direct dependenta de aparitia castelului cu fortificatiile sale. Aici se adauga si acest tip de repulsie fata de antichitate dupa cum am mai spus, ca directiva generala a religiei. Insa particularitatea arhitecturii romanice se leaga de o inovatie tehnica decisa de predispozitia defensiva a spiritului medieval. Ea consta in aparitia navelor laterale, adica a sirurilor de coloane interioare care sustineau acoperisul, la fel cum o faceau peretii laterali. Fara acest sir de coloane peretii laterali cedau greutatii acoperisului. Bazilicile romane au avut aceasta soarta, si aici au aparut primele colonade interioare. Constructiile romanice insa au folosit din plin acest plus tehnic fata de simplitatea constructiilor romane de tip bazilical. Si totusi acest plus tehnic nu reprezinta o noutate. Templul grecesc are exact aceasta solutie a sustinerii auxiliare prin colonada, insa cu zidurile in interior. Cultura medievala si cea greaca antica sunt reflectate direct de aceste modele tehnice. Deschiderea grecilor, deschiderea lui Venus si a altor personaje ce nu ezita sa isi etaleze apolinic nuditatea, este opusa inchistarii si impopotonarii medievale cu haine, incepand de la centura de castitate pana la ultimul rand de vesminte.
Experienta razboiului a facut din constructia romanica un organism defensiv perfect. Templul grecesc putea fi distrus, coloanele exterioare au o anumita fragilitate omoloaga cu fragilitatea naiva a grecului in stare sa se accepte asa cum este. Desi din multe temple au ramas doar coloanele, totusi nu trebuie acceptat ca acestea erau automat mai puternice decat zidurile propriu-zise, ci doar ca acestea au fost mai usor de preluat in constructiile ulterioare. Coloanele totusi au o anumita fragilitate, cel putin la nivel exterior. Este mult mai usor de distrus canelurile, de spart a unor parti din ele, datorita fragmentarii lor in moduli, fata de cum ar putea fi facut acest lucru in cazul zidurilor propriu-zise, cu atat mai mult cu cat ele sunt ziduri romanice. Coloanele interioare pot fi intelese ca adevarate faturi protejate de pantecele constructiei. Lipsa de lumina din interior, cauzata de imposibilitatea de a extirpa bucati de zid din corpul zidurilor a si determinat o anumita comoditate sau imposibilitate de a modula interiorul, de a-l face intim. Dar acest lucru a fost benefic laturii mistice, a credintei care a putut proiecta propriile continuturi afective in golul formal, existential si material al interiorului romanic. Acelasi lucru s-a intamplat si cu Bauhaus si cu minimalismul chiar daca acestea pretind eliberarea totala de semnificatii, chiar daca nu se poate vorbi de un misticism specific medieval aici. Dar totusi misticismul acesta este unul tipic occidental. Contrafortii navelor laterale au interesul de a inalta constructia, de a o face inalta pur si simplu. Acesta este idealul medieval al maretiei. Aparitia turnului sau a turnurilor este in masura sa ateste mentalitatea occidentala. Dumnezeu este in cer, undeva in intangibil, iar lumea se desfasoara dualist, triadic, etc. Inaltarea constructiei o atesta ca pe o etapa pamanteana a fiintei. Cu totul altfel se intampla in lumea orientala. Aici spatiul este totul. Lumea se prezinta monadic, pe orizontala. Orientalul se poate identifica pur si simplu cu divinitatea; pentru grec zeul nu este in cer, desi poate ajunge si acolo. El este undeva vecin, departe poate, dar si pe orizontala. Este greu de ajuns acolo, dar oricine poate ajunge in anumite conditii. In occident este altfel. Nimeni nu poate depasi gravitatia. Nimeni nu poate ajunge in cer. Materia si spiritul sunt scindate iremediabil. Nevoia de verticalitate, implinita apoi in constructia gotica, este o directiva a spiritului aristocratoid medieval care priveste "de sus", din castel eventual, pe cei multi. Dumnezeu este presupus a se uita la fel din casa lui. Criza este data tocmai de acel misticism excesiv ce poate parea amenintator pentru acest spirit aristocratoid. El are nevoie de un Dumnezeu comunicativ, chiar daca inca coplesitor. Intunericul constructiei romanice este unul infricosator, insa spiritul aristocratoid medieval avea deja o traditie in detasarea aristocratoida si trairea in bunastare.
|