Calculatoare
Descrierea calculatoruluiDescrierea calculatorului Notiuni prezentate in acest capitol: ce este calculatorul hardware & software pornirea & oprirea calculatorului Scopul acestui capitol:
1. 1. IntroducereCalculatorul este, in esenta, un ansamblu de componente cu functionare specifica avind ca scop prelucrarea datelor. Componentele ansamblului se impart in doua mari categorii:
Calculatorul este o masina programabila, cu doua caracteristici: raspunde intr-un mod bine definit la un set de instructiuni bine definite, executa o secventa de instructiuni inregistrata (program). Clasificarea calculatoarelor dupa marimi si putere duce la urmatoarele categorii, destinate unor activitati specifice:
2. 2. HardwareSub denumirea generica de hardware se regasesc toate componentele fizice ale calculatorului. In linii foarte mari, elementele calculatorului sunt cele care se vad:
In functie de utilizarea ulterioara a calculatorului, se determina care din componentele hardware sunt necesare. Se aleg astfel: procesorul, placa de baza, memoria, placa video si unitatile de stocare de date, monitorul, tastatura, mouse-ul si carcasa, dupa criterii specifice. Pe langa acestea calculatorul poate fi dotat si cu hardware specific anumitor aplicatii, cum ar fi placi de achizitie de date, de prelucrare video, de sunet, de retea etc. 2.1. 2.1.Unitati de masura
2.2. 2.2.Placa de bazaPlaca de baza (Printed Circuit Board, PCB) este placa principala a unui calculator, pe care se afla circuite, conectori pentru placi aditionale, procesorul, BIOS-ul (Basic Input/Output System), memoria, interfata cu dispozitivele de stocare de date, porturile (paralel, serial), slot-urile pentru placile de extensie, controlerele pentru periferice (monitor, tastatura, unitatea de disc). Toate aceste cipuri de pe placa de baza poarta numele colectiv de cipset. Se pot defini trei categorii de placi de baza, in functie de complexitate:
2.3. 2.3.ProcesorulProcesorul (Central Processing Unit, CPU) este „creierul” calculatorului. Pe calculatoarele personale, este format dintr-un singur cip numit microprocesor. Cele doua componente tipice ale microprocesorului sunt :
Microprocesoarele difera intre ele dupa urmatoarele caracteristici:
Pentru ultimele doua caracteristici, cu cat este mai mare valoarea, cu atat este mai puternic procesorul. De exemplu, un procesor pe 32 de biti care lucreaza la 50MHz este mai puternic decat unul de 16 biti care lucreaza la 25MHz. In ceea ce priveste prima caracteristica, in functie de complexitate, procesoarele pot fi cu instructiuni complexe (Complex Instruction Set Computer, CISC) sau reduse (Reduced Instruction Set Computer, RISC). Procesoarele RISC sunt mai rapide, instructiunile din setul respectiv sunt mai putine si mai simple. De asemenea, procesoarele RISC sunt si mai ieftine si mai usor de executat din punct de vedere tehnologic. 2.4. 2.4.MemoriaMemoria calculatorului desemneaza modul fizic de stocare interna a datelor pe cipuri electronice. Exista mai multe tipuri de memorii :
Se numeste rata de transfer de date viteza cu care se transmit datele de la o componenta la alta. Unitatea de masura este Bps (Bit Per Second), cu multiplii kBps, MBps, GBps. Alaturi de puterea procesorului, cantitatea de memorie este un factor la fel de important in cresterea performantei sistemului. Pentru un sistem pe care urmeaza sa ruleze aplicatii de birou, 128MB de memorie RAM se vor dovedi suficienti. Pentru jocuri sau prelucrari grafice s-ar impune un minim de 256MB. 2.5. 2.5.Placa videoPlaca video este cea care asigura capacitatea de afisare a datelor pe ecranul calculatorului. Standardele cele mai comune sunt IBM si VESA. Placa video ofera doua moduri de lucru:
Placile video moderne au memorie proprie, astfel incat memoria RAM a calculatorului nu va mai fi folosita pentru vizualizarea grafica. Pentru prelucrarea profesionala a imaginilor grafice exista placi video care au coprocesor incorporat. Acestea poarta numele de acceleratoare grafice. Caracteristicile placilor video:
2.6. 2.6.Hard Disk-ulHard disk-ul este un echipament fomat din discuri magnetice pe care se stocheaza informatie. Un hard disk este format de obicei din mai multe discuri rotunde, fiecare prevazut cu doua capete de citire/scriere, cate unul pe fiecare fata. Toate aceste capete sunt conectate la un singur brat de actionare, astfel incat sa nu se poata misca independent. Fiecare disc are acelasi numar de piste, si acelasi numar de sectoare pe pista. Pistele egal departate de centru de pe toate discurile formeaza cilindrii. In general, hard disk-urile se monteaza in carcasa calculatorului, dar exista si unitati portabile. Caracteristicile hard disk-urilor sunt:
Eficienta comunicarii intre hard disk si placa de baza este un factor important in functionarea calculatorului si se defineste prin mai multi parametri, care descriu viteza cu care functioneaza diferitele subansamble care participa la acest transfer. Interfata de transfer utilizata este E-IDE. Rata maxima de transfer este de 133MBps. Pentru a putea atinge viteza de 133MBps este necesar ca atat discul hard cat si controlerul sa fie capabile sa comunice cu aceasta viteza. Dispozitivul cu rata maxima de transfer cea mai mica limiteaza viteza de comunicare.
2.7. 2.7.Unitatea CD-ROM/DVD-ROMCompact Discul (CD) este un disc din material plastic (policarbonat) cu mai multe straturi, folosit ca mediu de stocare externa a informatiei. In prezent exista doua tipuri de CD-uri, dupa utilizare: ca suport de inregistrari muzicale (CD) si de aplicatii pentru calculator (CD-ROM). Formatul CD-ROM foloseste un sistem de o acuratete mult mai mare decat cel utilizat pentru CD-urile audio. Capacitatea totala a unui CD este de 644,5MB, rotunjita pentru simplificare la 650MB. Prin cresterea densitatii sectoarelor de pe disc s-au obtinut discuri de 700MB, acestea fiind cele mai folosite in acest moment. CD-urile pentru calculator sunt de mai multe tipuri :
Unitatile CD-ROM au aparut pe piata in 1997. Ele citesc datele de pe CD-R si CD-RW. Pentru scrierea CD-urilor sunt necesare unitati speciale. Viteza de citire/scriere se exprima in multipli ai vitezei de citire a CD-urilor audio care este de aproximativ 150kBps. Aceasta rata de transfer a datelor este identificata prin „x” sau „viteza de citire a unui CD audio”. Unitatile de citire a discurilor CD-ROM sunt clasificate dupa viteza maxima de transfer a datelor (masurata in multipli ai ratei de transfer pentru CD-uri audio) astfel: „12x” inseamna de 12 ori 150kBps, sau 1800kBps, „40x” inseamna de 40 de ori 150kBps, adica 6000kBps (6MBps). Aceasta valoare se refera la viteza maxima de transfer. DVD-ul (Digital Versatile Disc, Digital Video Disc) este un tip nou de CD cu capacitatea de 4,7GB pe o fata (destul pentru stocarea unui film artistic, comprimat in format MPEG-2). Exista medii care permit utilizarea ambelor fete, capacitatea de stocare a DVD-ului ajungind astfel la 9GB. Vitezele de transfer variaza intre 600kBps si 1,3MBps. Unitatile DVD-ROM citesc orice tip de CD si DVD. Exista unitati inscriptibile si reinscriptibile DVD (-R, -RW, RAM, +RW). Pentru rescrierea DVD-urilor se foloseste aceeasi tehnologie ca si in cazul CD-urilor, variantele diferind intre ele dupa densitatea de scriere, ceea ce determina astfel cantitatea datelor stocate pe DVD. Exista si unitati combo, capabile sa citeasca atat CD-uri cat si DVD-uri si sa scrie/rescrie CD-uri. Majoritatea unitatilor de CD si DVD se monteaza in carcasa calculatorului intr-un locas de 5,25 inch. Interfetele de transfer utilizate sunt IDE, SCSI. 2.8. 2.8.Unitatea FloppyDischeta (floppy disc-ul) este cel mai portabil si ieftin mediu de stocare de date, cu capacitatea limitata la 1,44MB. Accesul la date de pe unitatea floppy a calculatorului este mai lent decat in cazul hard disk-ului. Au existat tendinte de evolutie spre dischete cu capacitatea de 2,88MB, dar fara un impact prea mare. O alta tendinta de evolutie a fost unitatea Zipp, care se mai foloseste si astazi fara a se generaliza si care utilizeaza dischete speciale cu capacitatea de 250MB in format comprimat. 2.9. 2.9.Placa de retea/Modem-ulScopul placii de retea este de a realiza conexiunea dintre un calculator si o retea locala la care acesta este conectat. Placa de retea reprezinta legatura fizica dintre cablul de retea si magistrala interna a sistemului. Exista trei variante de placi disponibile pe piata: 8-bit, 16-bit si 32-bit. Cu cat este mai mare numarul de biti pe care se face transferul de date, cu atat viteza de transmisie suportata de placa de retea este mai mare. Majoritatea placilor din acest moment suporta transfer de 10/100MBps, viteza de transmisie fiind determinata automat in functie de capabilitatile placii de retea de la celalalt capat al conexiunii. Termenul „modem” este o prescurtare a expresiei „MOdulator-DEModulator”, care desemneaza operatiile efectuate de acest dispozitiv. Scopul unui modem este de a transmite informatii in format digital prin intermediul liniilor telefonice. Modemul, la transmiterea datelelor in exterior (linia telefonica), moduleaza informatiile intr-un format compatibil cu linia telefonica, in timp ce la primirea datelor din exterior demoduleaza semnalul pentru a obtine forma initiala a datelor. Modemurile fara cablu convertesc informatiile digitale in semnale radio si invers. Viteza de transmisie suportata de primele modele de modemuri era de 300Bps (echivalenta cu transmiterea a 30 de caractere pe secunda, ceea ce depaseste viteza de tastare). In momentul in care au inceput sa fie transferate cantitati mai mari de date (imagini, de exemplu), viteza de 300Bps nu mai putea fi suficienta. In interval de cativa ani viteza de transmisie a modemurilor a cunoscut o evolutie spectaculoasa, ajungand in 1998 la 56kBps. Componentele retelelor de calculatoare si functionarea lor sunt descrise in capitolul separat consacrat retelelor. 2.10. 2.10. Placa de sunetPlaca de sunet, alaturi de boxe (difuzoare) si microfon, face parte din sistemul de sunet al calculatorului. Placa de sunet este componenta raspunzatoare de toate sunetele pe care le scoate calculatorul (avertizari, muzica, recunoastere vocala). Ea poate indeplini si roluri precum: amplificator audio (de putere mica) sau corector de sunet prin elemente de filtrare. Pe placa de sunet se afla conectori pentru una sau mai multe intrari si iesiri audio si diferite prize de conectare cu alte echipamente. Microfonul are rolul de a face conversia sunetelor receptionate in semnal electric, in vederea transmiterii ulterioare a acestora catre calculator. Se utilizeaza doar in cazul unor inregistrari neprofesionale sau aplicatii de tip „chat”. Sistemul de boxe reprezinta modul prin care calculatorul reda sunete. Modelele existente incep de la clasicul sistem stereo format din doi sateliti si merg pana la cel mai nou standard acceptat in domeniu, modelul 5.1 (utilizat mai ales in cazul DVD-urilor). Scopul in care se utilizeaza calculatorul determina si alegerea placii de sunet. In aplicatiile de birou, unde nu sunt cerinte multimedia deosebite, se prefera o placa de sunet integrata pe placa de baza. 2.11. 2.11. CarcasaCarcasa reprezinta spatiul in care se asambleaza componentele calculatorului. Caracteristicile exterioare ale carcasei:
Interiorul carcasei cuprinde sursa de alimentare si elementele de prindere a componentelor. Sursa de alimentare furnizeaza energie tuturor componentelor prin intermediul cablurilor (in numar variabil, cu diferiti conectori adaptati componentelor pe care le vor lega). Numarul conectorilor este in general corelat cu puterea oferita de catre sursa. Forma conectorilor este standardizata si nu permite introducerea decat intr-o singura locatie. Sursa poate fi de tip AT sau ATX (conditionata de modul de alimentare al placii de baza). Carcasa trebuie sa fie suficient de mare pentru a permite o asamblare aerisita a tuturor componentelor si, in cazul in care exista mai multe elemente generatoare de caldura (procesorul central, procesorul grafic, hard disk-uri si CD-ROM-uri cu o viteza de rotatie mare, elemente mari consumatoare de energie care solicita sursa de alimentare si duc la incalzirea ei), introducerea unor ventilatoare suplimentare. 2.12. 2.12. MonitorulDintre toate echipamentele periferice de iesire, monitorul este de departe cel mai utilizat. Majoritatea monitoarelor calculatorelor de birou folosesc un tub catodic (Cathode Ray Tube - CRT), in timp ce sistemele portabile incorporeaza ecrane cu cristale lichide (Liquid Crystal Display - LCD). Caracteristicile principale ale monitoarelor sunt:
2.13. 2.13. Tastatura/Mouse-ulTastatura este echipamentul principal de introducere a datelor in calculator. Se prezinta ca o colectie de taste pentru litere, cifre si semne speciale precum si o serie de taste functionale, grupate ergonomic. In functie de numarul de taste, exista in prezent mai multe tipuri de tastaturi:
Acestea difera intre ele in modul de amplasare a tastelor „Control”, „Return” si „Shift”. Dispunerea standard a caracterelor pe tastatura poarta numele de „QWERTY”. Exista in prezent dispuneri diferite si seturi de caractere care sa acopere necesarul lucrului in orice limba. De exemplu pentru limba romana, care cere prezenta caracterelor diacritice, dispunerea tastelor pe tastatura este prezentata in continuare :
Figura B.1.
Figura B.2.
Figura B.3. Mouse-ul a fost inventat in 1963, de catre Douglas Engelbart, cercetator la Stanford Research Center de pe langa Stanford University, California, SUA. Productia a inceput-o firma Xerox, in 1970. Mouse-ul este un moment de cotitura in ergonomia utilizarii calculatorului, pentru ca elibereaza utilizatorul de restrictiile impuse de tastatura, mai ales in lucrul cu interfete grafice. Este echipamentul care comanda miscarea cursorului pe ecran. In functie de tipul aplicatiilor care s-au rulat, au aparut diverse tipuri de mouse: cu doua sau trei butoane (configurabile in diferite aplicatii), cu rotita de defilare (pentru documente foarte lungi), cu rotita sau buton lateral (pentru a fi manevrat cu degetul mare) etc. Mecanismul de determinare a miscarii a evoluat si el, de la mouse-ul cu bila la mouse-ul optic cu tehnologie de urmarire IntelliEye (fara contact, poate fi utilizat pe aproape orice suprafata). Conectarea la desktop se poate face cu ajutorul unui cablu pe portul serial, pe portul PS2 sau pe portul USB. Exista si mouse-ul „cordless” (fara fir), care se bazeaza pe o comunicare cu calculatorul prin unde radio sau infrarosii. 2.14. 2.14. Scanner-ulScanner-ul este un dispozitiv care „citeste” de pe hartie informatii tiparite (texte, imagini) si le converteste intr-o forma pe care calulatorul o recunoaste. Scanner-ul „digitizeaza” imaginea, adica o transforma intr-un caroiaj de puncte in care informatia este prezentata pe 1 bit (monocroma), pe 24 de biti (in 224=16,7 milioane de nuante de gri, respectiv culori). Aceasta matrice se numeste „bit map” (harta de biti). Se stocheaza intr-un fisier de tip „.bmp” („bitmap”) care poate fi recunoscut si prelucrat de software-ul de prelucrare grafica. Scanner-ele nu fac deosebirea intre imaginea grafica si text, asadar textul care a fost „scanat” nu se va putea edita direct. Acest lucru este posibil prin utilizarea unui sistem de recunoastere a caracterelor ASCII. Majoritatea scanner-elor se achizitioneaza impreuna cu acest sistem. Caracteristicile scanner-elor:
2.15. 2.15. ImprimantaImprimanta este echipamentul care permite tiparirea pe hartie a documentelor. Categorii:
Caracteristicile imprimantelor:
Imprimantele destinate utilizarii in grupuri mari de lucru si capabile sa tipareasca documente a caror complexitate se traduce intr-o cantitate mare de date sunt capabile sa lucreze in retele de calculatoare. Conectarea se realizeaza prin intermediul unui dispozitiv numite „print-server”. Pentru a putea tipari pe aceste imprimante este suficienta conectarea la reteaua respectiva prin intermediul unei placi de retea. 3. 3. SoftwareSub denumirea de software se regaseste orice succesiune de instructiuni care ii spune calculatorului ce anume trebuie sa faca si cum. Exista doua mari categorii de software :
3.1. 3.1.Sisteme de operareSistemul de operare este cel mai important program care ruleaza pe un calculator. Fiecare calculator trebuie sa dispuna de un sistem de operare pentru a putea rula alte aplicatii. Sistemul de operare executa sarcini de baza, cum ar fi: recunoasterea datelor de intrare de la tastatura, trimiterea datelor de iesire la monitor, gestionarea fisierelor si directoarelor pe disc (redenumire, mutare in alta locatie, copiere, stergere), controlul dispozitivelor periferice (imprimanta etc.). In cazul retelelor de calculatoare, sistemul de operare are responsabilitati suplimentare, cum ar fi: evitarea interferentei intre utilizatorii care folosesc anumite aplicatii in acelasi timp, securitatea sistemului, asigurarea accesului la sistem doar utilizatorilor autorizati, nivele de acces etc. Sistemul de operare ofera o platforma software pe care pot rula alte programe, numite aplicatii, fara ca acestea sa stie ceva despre caracteristicile tehnice ale componentelor calculatorului. Deoarece majoritatea aplicatiilor se scriu pentru sisteme de operare specifice, alegerea sistemului de operare este hotaratoare pentru utilizarea unui calculator. Cele mai populare sisteme de operare pentru calculatoarele personale sunt: DOS, OS/2, Windows, Linux. Utilizatorul interactioneaza cu sistemul de operare printr-un set de comenzi. Comenzile sunt acceptate si executate de procesorul de comenzi sau de interpretorul liniei de comanda. Acest lucru se intampla in sisteme de operare in care comenzile se dau in linia de comanda, cum este de exemplu DOS. In sistemele care functioneaza pe baza unei interfete grafice bogate si „prietenoase”, cum este Windows, executia unei comenzi se lanseaza prin selectarea cu mouse-ul a obiectului dorit pe ecran. 3.2. 3.2.AplicatiiAplicatia este un program sau un grup de programe destinate spre a fi folosite de catre utilizatorul final. Secventele de instructiuni ale aplicatiilor pot fi recunoscute doar de sitemele de operare pentru care au fost scrise. In principiu, functionarea calculatorului de poate sintetiza astfel: nivelul hardware (nivelul de baza), nivelul software de sistem (sistem de operare, programe utilitare si de gestionare a bazei de date, programe de compilare si depanare, asambloare), nivelul software de aplicatii (gestiunea bazelor de date, editare si prelucrare de texte si imagini, programe de comunicare, jocuri etc.). 4. 4. Organizarea datelor4.1. 4.1.FisiereStocarea permanenta a datelor impune o organizare a spatiului care sa asigure in permanenta accesul la ele. Elementul principal al organizarii este fisierul (in engleza, „file”), care reprezinta o secventa de octeti servind un anumit scop, pe care utilizatorul ii grupeaza impreuna pentru a fi regasiti ulterior. Toate fisierele se identifica cu ajutorul numelui si extensiei. Numele fisierului va fi ales de utilizator cat mai intuitiv, astfel incat regasirea sa ulterioara sa fie mai usoara. Extensia, separata de nume printr-un caracter de tip „punct”, reprezinta tipul fisierului, modul in care va fi recunoscut si accesat de catre sistemul de operare. Tipurile de fisiere sunt foarte diverse, exista sute de extensii standard. Fiecare aplicatie recunoaste si creeaza la randul ei tipuri de fisiere specifice. Cateva exemple dintre cele mai uzuale ar fi:
Fisierele executabile sau programele sunt liste organizate de instructiuni pe care calculatorul le va executa si in urma carora se va comporta intr-o maniera predeterminata. Programele contin variabile carora li se atribuie diferite valori, si instructiuni care ii spun calculatorului ce si cum sa lucreze cu aceste variabile. Variabilele pot fi numere, date de tip text, grafica etc. Programele se scriu in limbaje de programare, care sunt colectii de instructiuni care au pentru utilizator un inteles logic. Pentru a fi executate, se traduc in limbajul calculatorului (cod masina) cu ajutorul compilatoarelor, interpretoarelor si asambloarelor. Cumpararea de software este, de fapt, o achizitionare de fisiere executabile care deja au fost traduse in cod masina. Fisierele text contin date de tip text, caracterele fiind reprezentate fizic prin codurile ASCII aferente. ASCII (American Standard Code for Information Interchange) este un cod de reprezentare numerica a caracterelor, care face posibila transferarea datelor intre calculatoare cu sisteme de operare diferite. Fisierele text se mai numesc si „documente”, in ideea ca majoritatea lor sunt produse de editoare de texte. Totusi, in plus fata de text, documentele mai contin imagini, reprezentari grafice de diferite forme, tabele de date etc. 4.2. 4.2.DirectoareDirectorul este un tip de fisier mai aparte, care nu contine date, ci un tablou de elemente care fiecare contin date despre un fisier sau un alt director. Directoarele alcatuiesc o structura arborescenta care reprezinta, pentru utilizatorul calculatorului, organizarea logica a datelor de care dispune. In diferite sisteme de operare si in literatura de specialitate, directoarele se regasesc atat sub acest nume (in limba engleza „directory”) cat si, incepind cu Windows 95, sub denumirea de „dosare” (in engleza, „folder”). Rolul directoarelor este de a usura regasirea fisierelor pe disc. Informatiile care se stocheaza cu privire la fiecare fisier sunt urmatoarele :
Directorul principal se numeste „radacina”. Acesta este „parintele” tuturor directoarelor care se afla sub el, care se numesc „subdirectoare”. Directorul radacina se simbolizaza prin caracterul „/” (slash) sau „” (back-slash), in functie de sistemul de operare folosit. Aceleasi caractere simbolizeaza subordonarea directoarelor pe o cale,. De exemplu, „C:Program_FilesInternet_Exploreriexplore.exe” este calea in care se afla programul care lanseaza aplicatia de explorare a Internet-ului. Acesta se gaseste in directorul Internet_Explorer, care este un subdirector al lui Program_Files, care la randul sau este subdirector in radacina, structura respctiva aflindu-se pe drive-ul (suportul de stocare a datelor) „C:”. 4.3. 4.3.Sisteme de fisiereSistemul de fisiere este o structura arborescenta de directoare si subdirectoare care contine fisiere grupate dupa anumite criterii intr-o organizare logica. Sistemul de fisiere face ca datele sa fie gestionabile de catre utilizator prin intermediul sistemului de operare. O astfel de grupare a datelor este abstracta si nu se regaseste pe hard disk in aceasta forma. Stocarea fizica a datelor si alocarea spatiului pe hard disk se fac dupa alte principii. Ceea ce se vede ca structura la deschiderea unei ferestre Windows Explorer sau My Computer in sistemele de operare Windows, respectiv ca rezultat al comenzii „dir” din DOS este o reprezentare creata de sistemul de operare pe intelesul utilizatorului. Principalele functii ale sistemului de fisiere sunt urmatoarele:
Operatii pe care sistemul de operare le face asupra sistemului de fisiere:
Organizarea fizica a datelor nu va oglindi structura lor logica.Un fisier nou creat va fi memorat pe disc intr-o zona care nu este ocupata de alte date. Sistemul de operare va memora adresa acestei zone si va tine in permanenta evidenta zonelor ocupate de pe disc. Aceasta evidenta il va ajuta sa regaseasca oricind fisierele stocate. Protectia informatiilor se realizeaza prin acordarea sau nu a drepturilor de acces la fisiere, fie de catre utilizatorul care este creatorul/proprietarul fisierelor, fie de catre un administrator de sistem. Accesul poate fi partial, specificat prin anumite permisiuni. De exemplu, unui utilizator i se poate interzice scrierea intr-un fisier, permitindu-i-se citirea fisierului. Pentru acest uilizator fisierul respectiv va aparea ca „read-only”. 5. 5. Pornirea si oprirea calculatoruluiPornirea si oprirea calculatorului sunt strict legate de sistemul de operare instalat, in cazul de fata, Windows XP Professional de la Microsoft. 5.1. 5.1.Pornirea calculatoruluiCalculatorul se porneste prin apasarea butonului de alimentare, care pe unele sisteme este marcat cu „POWER”. Se va porni si monitorul, de la butonul aferent. La pornire au loc urmatoarele evenimente :
5.2. 5.2.Mediul de lucru Windows XP ProfessionalSistemul de operare Windows XP Professional se deschide cu un ecran specific. In jargonul utilizatorilor de calculatoare, aceast ecran se numeste „desktop”. In Figura B.4 este prezentat un desktop tipic pentru Windows XP, cu fundal monocrom. Exista multiple posibilitati de a configura acest desktop. O parte dintre ele vor fi prezentate in capitolul separat consacrat sistemului de operare Windows XP Professional. Desktop-ul este o masa de lucru virtuala care prezinta organizat activitatile efectuate de catre calculator. Este alcatuit din cateva spatii standard in care se regasesc aplicatiile cele mai uzuale si cele care ruleaza curent. Astfel, pe desktop se vor observa urmatoarele:
Figura B.4.
bara („Toolbar”) de lansare rapida a aplicatiilor, populata cu icoanele aplicatiilor celor mai uzuale. Lansarea se face printr-o apasare cu butonul stanga al mouse-ului pe imaginea respectiva. Taskbar-ul propriuzis, care contine mai multe butoane inscriptionate cu icoane si nume. Fiecare astfel de buton reprezinta o aplicatie lansata de utilizator, care ruleaza in sesiunea de lucru curenta. In momentul in care se doreste afisarea ferestrei de lucru intr-o aplicatie, se apasa cu mouse-il butonul aferent si aplicatia se „restaureaza” („Restore”)). Daca se doreste ca suprafata desktop-ului sa fie libera, aplicatia se minimizeaza cu ajutorul butonului aflat in zona din dreapta-sus a ferestrei de lucru. Langa butonul de minimizare mai exista alte doua butoane, cu urmatoarele utilizari: butonul de iesire rapida din aplicatie, , la apasarea caruia programul se opreste fara a salva ultimele modificari. Alte moduri de a iesi din aplicatii (respectiv din diverse meniuri si ferestre in care nu se doreste a se face vreo schimbare, fara salvare) implica folosirea tastei Escape sau a combinatiei Alt+F4, respectiv a butoanelor de anulare sau negare („Cancel” , „No”) si revenire la starea anterioara („Back”). Iesirea cu salvarea datelor se face apasind utonul „OK”. butonul de maximizare , respectiv cel de rescalare , care au rolul de a mari fereastra unei aplicatii pana la ocuparea intregului spatiu util de pe desktop, respectiv de a da posibilitatea utilizatorului de a decide el insusi care sa fie marimea acestei ferestre. zona de informatii, in dreapta-jos, in care se poate afla ora curenta a sistemului si statutul unor programe si servicii care functioneaza pe calculator (de exemplu, reprezinta fluxul de date vehiculat intre calculator si reteaua din care face parte). Pozitionarea cursorului pe Taskbar intr-o zona in care nu se gaseste butonul vreunei aplicatii si apasarea butonului din dreapta al mouse-ului va determina aparitia tabletei de management a aplicatiilor („Task Manager”), care cuprinde lista aplicatiilor care ruleaza in momentul respectiv pe calculator (Figura B.5). Prin selectarea („highlight”) unei linii si apasarea butonului „End Task” se poate opri aplicatia corespunzatoare acelei linii, fara salvarea modificarilor.
Figura B.5. Windows XP Professional ofera ajutor utilizatorului in orice moment in timpul lucrului, prin apelarea a ceea ce se numeste „Help and Support Center” (Centrul de ajutor si sprijin). Aceasta apelare se poate face in mai multe moduri:
Figura B.6.
Figura B.7. In toate situatiile, se obtine fereastra „Help and Support Center” (Figura B.8), in care utilizatorul are mai multe posibilitati: fie parcurge o structura intuitiva de date care sa-l duca la aflarea raspunsului dorit, fie cauta dupa cuvinte cheie etc.
Figura B.8. 5.3. 5.3.Oprirea calculatoruluiIesirea din sesiunea de lucru curenta in Windows XP Professional se poate face in mai multe moduri. Fie ca se doreste schimbarea utilizatorului, restartarea calculatorului sau scoaterea lui de sub tensiune, inainte de orice actiune in acest sens este necesar ca aplicatile care ruleaza sa fie inchise in mod corect, cu sau fara salvarea fisierelor asupra carora s-a lucrat. Se selecteaza cu butonul din stanga al mouse-ului butonul Start. In partea de jos a tabletei care se deschide se gasesc urmatoarele optiuni:
In cazul selectarii „Log Off”, in mijlocul ecranului apare un meniu cu optiunile aferente iesirii din sesiunea de lucru a utilizatorului curent:
Selectarea „Turn Off Computer”, meniul care apare in mijlocul ecranului va afisa optiunile:
|